شناسهٔ خبر: 89543 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم اراک،کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی:

اقدام راه شهرسازی استان مرکزی در طرح اقدام ملی مسکن قابل تقدیر است

نماینده ی مردم اراک ،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت : طبق بررسی های انجام شده اقدام های مجموعه ی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در بحث اقدام ملی مسکن قابل تقدیر است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( استان مرکزی ) محمد حسن آصفری در جلسه ی نحوه ی تعیین تکلیف صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی که با حضور مدیر کل راه و شهرسازی و معاونت های مربوطه،معاون شهرسازی و معماری شهرداری اراک ،مدیر امور املاک شهرداری ،مدیر کل ثبت اسناد استان مرکزی و دیگر مسئولان اجرائی برگزار شد، بیان داشت: باید شهراراک در بحث ایجاد مسکن ملی و واگذاری آنان به مردم سرآمد کشور باشد چرا که تمامی زیرساختهای لازم برای تحقق این مهم در آن فراهم می باشد .

وی تاکید کرد: برگزاری جلسه های مسکن ملی با محوریت اداره ی کل راه و شهرسازی و حضور مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط نقش بسزایی در تسریع عملیات اجرایی ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت به مردم و حل این معضل مهم اجتماعی دارد.

وی در ادامه اظهار داشت : در نقشه جامع و تفصیلی شهری اراک باید با برگزاری جلسه ای کارشناسی متداوم مشکلات مناطق کوی قنات ناصری ،ولی آباد و صالح آباد به صورت جدی رفع گردد .

آصفری تاکید کرد با محوریت این اداره کل میبایست گزارش نهایی در خصوص سنددار کردن کوی امام علی (ع) (فوتبال)،باخلج و کوی ولیعصر (عج) (چشمه موشک) تهیه تا مشکلات منازل مستقر در این مناطق به صورت ریشه ای حل و فصل گردد .

نماینده ی مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : طبق قول مساعد مسئولان وزارت راه و شهرسازی و راه آهن ارتباط ریلی میان شهرهای جدید امیر کبیر تا مهاجران ایجاد می شود و مطالعات نخست آن به زودی عملیاتی می گردد .

وی در پایان افزود : مسئولان محلی و استانی می بایست تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات ملی برای مقاوم سازی بافت های فرسوده و رفع حاشیه نشینی به کار گیرند .

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در این جلسه با اشاره به دغدغه جدی مسئولان در راستای رفع مشکل مسکن گفت : پس از اعلام رسمی ثبت نام از متقاضیان مسکن ملی دراستان حدود 40 هزار نفر ثبت نام کردند که سهمیه ی ابلاغی از سوی وزارت خانه 21 هزار و 290 واحد مسکونی می باشد که ار این تعداد 12 هزار و 400 واحد سهم شهرهای جدید امیر کبیر و مهاجران و 8 هزار و 890 واحد مسکن نیز سهم اراک و دیگر شهرههای استان است .

احمد مرزبان افزود : استان مرکزی تنها استانی در کشور است که زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ملی در تمامی شهرستان های آن تهیه شده و در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی گفت : طبق آمار موجود در بحث اقدام ملی در سطح شهر اراک 9 هزار و 863 نفر ثبت نام کردند که با بررسی های صورت گرفنه 5هزار و 200 نفر واجد شرایط شناخته شد که از این تعداد یک هزار و 850 نفر در دو طرح انتهای خیابان هپکو و کوی کوثر ساماندهی شده ودرصورت تامین مجددزمین مابقی منتخبین قرعه کشی و ساماندهی خواهند شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد : مسئولان شهرداری اراک هر چه سریع تر نسبت به حل مشکل زمین انتهای خیابان هپکو اراک اقدام تا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان کارگزار طرح اقدام ملی مسکن نسبت به عملیات ساخت واحدها اقدام کنند .

وی در ادامه گفت : دراین راستا 600 واحد هم در محدوده کوی کوثر اراک توسط بنیاد مسکن نیز دردست اقدام است.

مرزبان اظهار داشت :  جهت حل جدی معضل حاشیه نشینی و رفع سکونت گاههای غیر رسمی درگام اول احداث پروژه  389 واحدی مشارکتی کوثر  دراراضی دولتی باغ خلج  در سنوات قبل صورت پذیرفت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی اضافه کرد :  دراین منطقه نوار سکونت گاههای غیر رسمی در حال متوقف شدن است وبا احداث پروژه مشارکتی 336 واحدی مهر وماه ازتوسعه سکونتگاههای غیر رسمی جلو گیری شده است .

وی خاطرنشان کرد :فاز سوم پروژه باز آفرینی شهری با ظرفیت240 واحد در منطقه باغ خلج درحال اجرا می باشد که با مجوز صادر شده از سوی مقام عالی وزارت راه وشهر سازی کلیه واحدهای مهم دولت در پروژه  های مشارکتی به معنوان منمابع پشتیبان دولتی درجهت ارتقای سطح کیفی زندگی مناطق مذکور درنظر گرفته شده است.  

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود : در بحث بازآفرینی این مناطق تملک 5هکتار زمین تصرف شده وتخریب  واحداث 450 واحد در قالب طرح های خانه به خانه نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مرزبان در خصوص تصویب و ابلاغ طرح جامع شهری اراک  از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: اقدام خوبی در خصوص افزایش محدوده قانونی شهر انجام شده است که با اجرایی شدن این طرح مهم بسیاری از مشکلات درحوزه شهرسازی مرتفع خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی در ادامه ساخت و تکمیل دو تقاطع غیر هم سطح سنجان و شهرک صنعتی خیرآباد را از دیگر طرح های در دست اجرای این اداره کل عنوان و افزود : با پی گیریهای صورت گرفته اقدامات مهمی در این خصوص انجام شده است .

مدیر کل ثبت املاک استان مرکزی نیز در این جلسه گفت : هم اینک در سطح استان یک میلیون و 800 هزار هکتار اراضی ملی وجود دارد که طی چهار ماه گذشته یک میلیون و 200 هزار هکتار آن ثبت ملی شده است و بنا برآن است تا انتهای سال تمامی اراضی ملی استان ثبت شود .

شایان مهر تاکید کرد : این مجموعه تمام تلاش خود را در راستای صدور اسناد مالکیت به صورت تک برگی به کار گرفته است تا مشکلات مالکیت مناطق حاشیه ای رفع گردد .

وی ثبت سند تالاب میقان با مساحت 14 هزار هکتار به نام جمهوری اسلامی ایران را از دیگر کارهای شایسته برای حفظ  این مجموعه زیست محیطی و گردشگری عنوان کرد .

در این جلسه نماینده های دستگاههای اجرائی و کارشناسان مربوطه به ارائه نظرات خود در خصوص چگونگی رفع مشکلات مناطق حاشیه ای شهر اراک پرداختند .