شناسهٔ خبر: 89730 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

کاهش مخاطرات تاسیسات نفتی در همکاری مرکز تحقیقات با پژوهشگاه صنعت نفت/تاثیر فرونشست از ۱۴۰۰ بر تاسیسات مهم کشور

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام کاهش مخاطرات تاسیسات نفتی در همکاری مرکز با پژوهشگاه صنعیت نفت،گفت: موضوع فرونشست از سال ۱۴۰۰ به بعد تاثیر خودش را روی بسیاری از تاسیسات مهم کشور نشان خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز با سازمان زمین‌شناسی و پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به سابقه خوب همکاری‌های گذشته با وزارت نفت به ویژه در حوزه انرژی، گفت: امروزه محور مخاطرات یک مسئله بسیارمهم  برای ماست. در کشور از دهه‌های گذشته همواره با مخاطرات بسیاری روبرو بوده‌ و رویکرد غالب به این شکل بوده است که معمولا پس از وقوع رویداد به دنبال راهکار برآمدیم. این در حالی است که اگر اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم، خسارت‌ها در حد بالایی کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بحث زلزله و فرونشست با مسائل بسیار جدی در کشور مواجه هستیم که نیازمند توجه ویژه است. در زمان وقوع زلزله، تاسیسات نفتی می‌تواند به شدت مورد تاثیر قرار گیرد و خسارت‌ها نیز قطعا بالاست. فرونشست نیز اصطلاحا زلزله آرام است که می‌تواند تاثیرات سنگین خود را داشته باشد. ریشه آن هم عدم مدیریت صحیح منابع آب و آبخیزداری است. ما به دنبال این هستیم که، اقداماتی را به انجام برسانیم تا خسارت‌هایی که به ما وارد می‌شود را کم کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران افزود: قانون جدید مدیریت بحران وظایفی را برای مرکز تحقیقات در موضوعات یاد شده مصوب کرده است. به عنوان نمونه در این قانون مصوب شده است که مرکز تحقیقات با همکاری وزارت نفت اقدامات لازم را در خصوص تاسیسات نفتی و مخاطرات آن انجام و اجرایی کند.

شکرچی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در مرکز تحقیقات تعیین پهنه‌بندی حریم گسل‌ها بوده است که در تهران و چند کلانشهر کشور این اقدام صورت گرفته است. بیشترین خسارت‌ها در همین پهنه‌های گسلی اتفاق می‌افتد. در همین رابطه تقاطع خطوط نفتی و گازی با این گسل‌ها و اینکه چه اتفاقاتی را به دنبال خواهد داشت، موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار همکاری‌های فی‌مابین قرار گیرد.

وی افزود: در موضوع فرونشست نیز وضعیت همین‌گونه است و موضوع فرونشست می‌تواند دکل‌ها و تاسیسات نفتی را دچار مشکل کند. فرونشست یک موضوع داینامیک است و جای کار بسیاری دارد. پیش‌بینی همکاران ما در مرکز نیز بر این نکته تاکید دارد که موضوع فرونشست از سال ۱۴۰۰ به بعد تاثیر خودش را روی بسیاری از تاسیسات مهم کشور نشان خواهد داد.

شکرچی‌زاده اظهار امیدواری کرد تا با وجود پتانسیل‌، آزمایشگاه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوب دو مجموعه، همکاری‌های مثبتی میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه صنعت نفت ایجاد شود.

در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات، غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات، عبدی معاون توسعه مدیریت و منابع مرکز تحقیقات، بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات، دلفانی رئیس بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی مرکز تحقیقات، منوریان مسئول ارتباطات صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت، بزمی معاون فناوری و بین‌الملل پژوهشگاه، کاظم‌زاده رئیس پردیس بالادست و نشاطی رئیس پردیس انرژی و محیط‌‌زیست پژوهشگاه نفت حضور داشتند.