شناسهٔ خبر: 89789 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل هیات‌مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی خبر داد:‌

نوآوری در گزینش پویا همگام با گام دوم انقلاب اسلامی/نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته ملاک جذب در گزینش منابع انسانی

هاشمی نیا مدیر کل هیات‌مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی، گفت: بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ‌نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای شاخصه‌های اصلی رویکرد گزینش در راستای گام دوم انقلاب اسلامی است‌.

سید‌محمد‌رضا هاشمی‌نیا، مدیر کل هیات‌مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به تشریح رویکرد نهاد گزینش در گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به سند راهبردی گزینش این وزارتخانه گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بند سه سیاست‌های ابلاغی در حوزه اداری کشور برمبنای بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ‌نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای شاخصه‌های اصلی رویکرد گزینش در راستای گام دوم انقلاب اسلامی است‌. در ذیل مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

رویکرد نهاد گزینش را در گام دوم انقلاب اسلامی، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همواره در فرآیند گزینش، قانون مهمترین شاخص در عملکرد ضابطان است و همگام با گام دوم انقلاب اسلامی نهاد گزینش با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، هیات مرکزی گزینش وزارت راه و شهرسازی برای نخستین‌بار نسبت به تدوین سند راهبردی گزینش در راستای چابک‌سازی و برنامه‌محور کردن فرآیند گزینش اقدام کرده است.

بر این اساس فرایند نقشه راه با تدوین سند راهبردی از سوی هسته‌های گزینش سازمانها و شرکت‌های وابسته تکمیل خواهد شد و کارگزاران و گزینشگران وزارتخانه متبوع تا سال ۱۴۰۴ به استناد سند مشترک راهبردی مسیرحرکت مشخص شده است. 

مهمترین وظیفه نهاد گزینش چیست؟

با توجه به کاهش روند استخدام نیروی انسانی در سال‌های اخیر در حال حاضر ۸۵ درصد فعالیت هسته‌های گزینش در حیطه نظارت بر عملکرد کارکنان در حین خدمت از طریق بررسی و اظهار نظر در خصوص منسوبان پست‌های حساس و خاص، تمدید قراردادهای سالیانه کارکنان و اخيرا با تصويب قانون در مجلس تبديل وضعيت ايثارگران مشمول قانون جديد جذب و فرزندانشان در فهرست فعاليت‌های جديد هيات و هسته‌های گزينش است.

مهمترین هدف از تشکیل نهاد گزینش در سازمان‌ها و ادارات کشور چیست؟

سلامت نظام اداری محصول مستقيم کار گزینش است، هسته‌های گزینش به عنوان یک دیدبان تیزبین، نقش اساسی در تامین سلامت اداری و حسن انتخاب کارگزاران برای نظام و حاکمیت دینی ایفا می‌کند. گزينش فعال، پويا و اثربخش ركن پيشرفت سازمان‌هاست.

ملاک‌ها و مقیاس عمل نهاد گزینش را برایمان توضیح بدهید؟

دوری از جناحی‌نگری و حزب‌گرایی و اجتناب از داشتن نگاه افراطی به داوطلبان و مستخدمان و عمل به قانون مهمترین ملاک‌عمل ضابطان گزینش است. معتقدم برخوردهای سازنده موجب اصلاح افراد و عملکردها و به همین ترتیب برخوردهایسلیقه‌ای از میزان اثر بخشی این فرآیند مهم می‌کاهد.

در بیشتر کشورهای جهان به موضوع جذب نیروی انسانی به عنوان فرصت نگاه می‌شود و برای این کار هر کدام متناسب با فرهنگ و قوانین خود، مراحلی را در نظر گرفته‌اند. این یک اصل است که در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا، جهت پویایی و کار آمدی نظام اداریشان تلاش می‌کنند تا کارمندان را پیش از ورود بر اساس قوانین و معیارهای دقیق بررسی کنند و به همین ترتیب بیشتر کشورهای پیشرفته جهان برای ورود داوطلبان به کارهای دولتی روند گزینش تخصصی، امنیتی و خاص دارند.

در ایران نیز از زمان فعالیت مجلس و قانونی شدن فرایند کار در کشور قوانین مشخص و سختگیرانه‌ای برای به کارگیری مستخدمان در دولت وجود داشته، که به مرور زمان این قوانین با اصلاحاتی رو به رو شد. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و صدور فرمان ۶ ماده ای امام خمینی(ره) پایه ریزی قانونی مستحکم و به دور از تنگ‌نظری و با تاکید بر شایسته‌سالاری در نظام اداری کشور گذاشته شد.

بنابراین، مجموعه گزينش اين وزارتخانه با بهره‌گيری از فرمان حاكميتی بنيان گذار جمهوری اسلامی ايران و رهنمودهای حكيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، امور محوله را بر مبنای قوانين و مقررات حاكم بر گزينش كشور به پيش می‌برد و در اين راه با آسيب‌شناسی دقيق سعی در رفع نقاط ضعف احتمالی به كمك آموزش‌های تخصصی و تقويت نقاط قوت مجموعه كرده است.