شناسهٔ خبر: 90107 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشستی مطرح شد؛

لزوم همکاری مشترک بین صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور

جلسه در نشستی که با حضور رضا کاظمی تکلیمی رئیس هیات عامل صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی کشور در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برگزار شد ، ضمن دیدار و گفتگو با رئیس و معاونین پژوهشگاه طرفین به لزوم همکاری مشترک بین صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تاکید کردند. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ، در ابتدای این دیدار مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ضمن خیر مقدم به میهمانان به معرفی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پرداخت و توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این پژوهشگاه، همکاری آموزشی با مراکز آموزش عالی و مشارکت با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در اجرای پروژه‌های مطالعاتی و عملیاتی در زمینه‌های مرتبط با علوم هواشناسی ارائه کرد.

رهنما افزود: پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با دارا بودن ۱۴ گروه پژوهشی و ۳ پژوهشکده "هواشناسی و علوم جو" در تهران "اقلیم شناسی و تغییر اقلیم" در مشهد و "هواشناسی آب و کشاورزی" در ایلام، به انجام مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با دانش محض هواشناسی و شناخت، گسترش و ارائه کاربردهای آن‌ها می‌پردازد و همچنین در راستای توسعه فعالیت های پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور انشاالله به زودی شاهد ایجاد دو پژوهشکده در زمینه های هواشناسی بیابانی و هواشناسی هوانوردی تجاری خواهیم بود.

وی اضافه نمود: از جمله اهداف اصلی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور که میتوان به آن اشاره نمود: توانمند سازی ، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه های مختلف علوم جو و اقلیم ، ارتقای فعالیت های پژوهشی ، توسعه همکاری های برون سازمانی و همچنین اجرای پروژه های کلان و عملیات محور می باشد که در این راستا در حال انجام فعالیت می باشیم.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص طراحی و توسعه سامانه های نوین هشدار سریع مخاطرات جوی نظیر سیل ، گردوخاک ، رعدوبرق ، تگرگ ، بهمن و یخبندان در حال فعالیت می باشد. از دیگر فعالیت های این مجموعه می توان به توسعه سامانه نرم افزاری پایش با استفاده از تصاویر ماهواره ای و رادارهای سازمان هواشناسی ، توسعه سیستم های اطلاع رسانی ، نحوه چگونگی کارکرد سامانه های هشدار و در آخر هم طراحی میز هشدار و بحران سیستم فرماندهی حادثه اشاره نمود.

رهنما با اشاره به این که طبق مطالعات به عمل آمده تعداد دفعات وقوع سیل در کشور رو به افزایش می باشد از نیاز کشور به چنین سامانه های نوین در موضوع هشدار سیل تاکید نمود و اضافه کرد: در همین راستا پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور بر مبنای رسالت پژوهشی خود و درخواست سازمان های مربوطه و همچنین همکاری مطلوب سازمان های اجرایی توانست سامانه پیش بینی و هشدار سیل در کشور را طراحی و در آینده نزدیک به بهره برداری برساند.

وی در پایان سخنانش افزود: پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور بر اساس رسالت پژوهشی و کارنامه اجرایی که دارد به عنوان مشاور در امور هواشناختی و علوم جوی ، آماده همکاری و تبادل نظر با سازمان های دولتی از جمله صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی کشور می باشد.

در ادامه این دیدار همچنین رضا کاظمی تکلیمی مدیرعامل صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی کشور ضمن تشکر از بابت فراهم نمودن این نشست و همچنین آرزوی موفقیت در انجام فعالیت های که ثمرات آن در راستای خدمت بیشتر به مردم می باشد عنوان نمود: صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی جزو یکی از نیازهای مهم و الزامی کشور بود و از آنجایی که ایران جزو ۱۰ کشور اول حوادث طبیعی هست ایجاد این صندوق جزو اولویت های کشور بود که با وقوع حادثه زلزله بم بیشتر این نیاز در کل کشور احساس می شد تا اینکه در دولت دوازدهم این بستر فراهم شد و این صندوق به عنوان زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین به عنوان یک صندوق بیمه ای شروع بکار کرد.

رضا کاظمی تصریح کرد: صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در اولین مرحله از فعالیت بیمه ای خود خسارات وارد به فیزیک ساختمان ناشی از حوادث غیر مترقبه زلزله ، سیل و برف را در بر میگیرد که در این موضوع میتوانیم شاهد سرفصل های همکاری مشترکی با پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور باشیم.

در پایان این دیدار ضمن اعلام همکاری پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی کشور ، طرفین به برقراری همکاری های مشترک و همچنین تداوم برگزاری نشست های تخصصی که منجر به تفاهم نامه گردد تاکید کردند.