شناسهٔ خبر: 90166 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

برف و باران در مناطق جلگه‌ای خزر/هشدار نسبت به وقوع تندباد و سیلاب در کشور/کاهش محسوس دما در بیشتر مناطق ایران

هوا شناسی - گردو غبار طوفان کارشناس سازمان هواشناسی وضعیت جوی کشور را برای روزهای پیش‌رو طوفانی و همراه با تندباد و سیلاب پیش‌بینی کرد و به شهروندان ساکن شهرها و روستاها در این مناطق هشدار داد.

امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین وضعیت جوی کشور را برای امروز ۵ اسفند و روزهای آتی توضیح داد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از بعدازظهر امروز، شمالی شدن جریانات روی دریای‌خزر، سبب نفوذ سامانه بارشی سرد در کشور می‌شود که این بارش‌ها ابتدا به شکل بارش‌های پراکنده برف و باران در گیلان و مازندران آغاز خواهد شد و فردا بر شدت این بارش‌ها در استان‌های یاد شده افزوده می‌شود و گستره آن به اردبیل، گلستان، خراسان‌شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات البرز در استان‌های تهران و شرق سمنان، کشیده خواهد شد.

نقشینه ادامه داد: از بعداز ظهر فردا، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، لرستان، ایلام، جنوب و غرب اصفهان، نیز بارش‌های پراکنده گاهی همراه با رگبار و تندباد را خواهند داشت. همچنین بر روی ارتفاعات زاگرس مرکزی برف می‌بارد.

به گفته وی، با توسعه فعالیت دو سامانه بارشی در شمال و جنوب کشور، انتظار می‌رود به جز مناطق جنوبی، جنوب‌شرق و شرق هرمزگان سایر نقاط کشور، بارندگی داشته باشند. روز جمعه در سواحل غربی دریای‌خزر، بخش‌هایی از مرکز و جنوب‌شرق، روز شنبه، دامنه‌های زاگرس جنوبی و مرکزی و مناطقی از جنوب شرق انتظار بارندگی وجود دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی افزود: در مناطق سردسیر و کوهستانی، بار‌ش‌ها به شکل برف و برای مناطق جنوبی همراه با رعد و برق است. فردا و پس‌فردا، دمای هوا در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل ۸ تا ۱۲ درجه کاسته می‌شود. با توجه به کاهش قابل‌ملاحظه دما انتظار است، بارش‌های فردا در مناطق جلگه‌ای دریای خزر به شکل برف و باران باشد.

نقشینه ادامه داد: فردا با توجه به وزش باد نسبتا شدید، احتمال کولاک برف در مناطق کوهستانی و گردنه‌های شمالی رشته کوه‌های البرز وجود دارد. دمای هوا، فردا و پس‌فردا در شمال‌شرق ۱۲ تا ۱۸ درجه کاسته می‌شود. پنجشنبه و جمعه دمای دامنه‌های جنوبی البرز، شرق و جنوب‌شرق ۸ تا ۱۲ درجه کاسته خواهد شد.

وی گفت: دریای خزر از فردا چهارشنبه متلاطم و طولانی خواهد بود. از بعداز ظهر امروز خلیج‌فارس و دریای‌عمان نیز مواج می‌شود.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، بتدریج از فردا جنوب‌شرق، شرق، بخش‌هایی از شمال‌شرق و مرکز کشور، تندباد خواهد داشت که می‌تواند برای برخی نقاط همراه با خیزش گرد و خاک باشد. برای روز جمعه نیز شرق و جنوب‌شرق، تندباد خواهد داشت. چهارشنبه و پنجشنبه افزایش سرعت وزش باد را برای جنوب خوزستان پیش‌بینی می‌کنیم که می‌تواند همراه با خیزش گردوخاک باشد.

نقشینه توضیح داد: با توجه به نفوذ سامانه بارشی سرد به کشور، اختلال در تردد، کاهش دید، کولاک در گردنه‌های برف‌گیر و کوهستانی، احتمال رخداد بهمن در مناطق مستعد، پیش‌بینی می‌شود که این شرایط به ویژه در استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و خراسان شمالی، خراسان رضوی است. در استان‌های کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی بوشهر، پنجشبنه و جمعه با توجه به بارش برف و باران، طغیان رودخانه‌ها، سیلاب، آبگرفتگی معابر، و آسیب به  محصولات کشاورزی بر اثر تندباد رخ می‌دهد.

کارشناس سازمان هواشناسی برای استان‌های اردبیل، مازندران، گیلان و گلستان، مناطقی از سمنان، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، نسبت به وزش تندباد هشدار داد و گفت: تندبادها می‌تواند به محصولات کشاورزی آسیب بزند و موجب شکسته شدن شاخه و تنه درختان شود که توصیه کردیم که کشاورزان کاهش دما و تندبادها را در این استان‌ها در نظر داشته باشند. همچنین، توصیه می‌شود از عبور عشایر از مناطق کوهستانی، ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها، ممانعت شود.

نقشینه افزود: برای تهران نیز امروز وزش باد داریم که اواخر وقت افزایش سرعت وزش باد پیش‌بینی شده است. روی ارتفاعات استان تهران افزایش باد منجر به کولاک برف شود. تهران پنجشنبه کاهش دما همراه با برف و باران را دارد.