شناسهٔ خبر: 90453 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی کشور/خیزش گردوخاک فردا در خوزستان، کرمانشاه و ایلام/هشدار نسبت به وزش بادهای شدید در مرکز و نیمه شرقی کشور برای جمعه

طوفان شن در سیستان و بلوچستان کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام فعالیت سامانه بارشی در بیشتر مناطق کشور نسبت به خیزش گردوخاک برای فردا در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام و همچنین وزش باد با سرعت ۶۰ تا۹۰ کیلومتر برای مرکز و نیمه شرقی کشور برای روز جمعه، هشدار داد.

امین‌حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح وضعیت آب و هوای کشور برای امروز ۱۳ اسفند و چند روز آینده پرداخت و گفت: امروز در برخی از مناطق استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، خراسان شمالی، شمال خراسان‌رضوی و سواحل شرقی استان‌های ساحلی خزر، بارش پراکنده رخ می‌دهد.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: فردا با ورود سامانه بارشی به کشور بارش در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، زنجان، ایلام، خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، نیمه شمالی فارس، همدان، مرکزی، ارتفاعات البرز مرکزی، خراسان‌شمالی، شمال خراسان‌رضوی و نقاطی از یزد و ارتفاعات کرمان، آغاز می‌شود.

به گفته نقشینه، در نتیجه فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات و مناطق سردسیر، بارش‌ها به شکل برف و در مناطق جنوبی به شکل رعد و برق، پیش‌بینی شده است. فردا در استان‌های کرمانشاه، خوزستان و ایلام، وزش باد شدید، سبب بروز گرد و خاک، خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نیمه شمالی کشور، بارش‌ها تداوم دارد، توضیح داد: تداوم بارش‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، شرق خوزستان و شمال فارس است.  

کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام این مطلب که وزش باد شدید در نیمه شرقی کشور و نواحی مرکزی کشور، پیش‌بینی شده است، نسبت به وزش ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای نیمه شرقی و مرکزی کشور در روز جمعه، هشدار داد و گفت: برای شرق و جنوب‌شرق، وزش باد همراه با خیزش گردوخاک است.

نقشینه گفت: با خروج سامانه بارشی برای روز شنبه در کشور، استان‌های ساحلی خزر برای شنبه گرم می‌شود. روز یکشنبه نیز با ورود سامانه بارشی جدید از شمال‌غرب به کشور، بارش‌ها آغاز خواهد شد.

وی دریای‌خزر و خلیج‌فارس را برای روز جمعه، مواج پیش‌بینی کرد.

نقشینه درباره وضعیت آب و هوای تهران گفت: آسمان تهران، امروز صاف تا قسمتی ابری است، بعدازظهر، وزش باد رخ می‌دهد. امشب نیز تهران نیمه ابری است و روی ارتفاعات تهران، بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.