شناسهٔ خبر: 90706 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خبر داد:

بهره برداری از پروژه مصلي امام خميني (ره) شهرستان مشگين شهر در سال ۱۴۰۰

اردبیل 012 مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: پروژه مصلي امام خميني (ره) شهرستان مشگين شهر با تصويب اعتبار لازم و تخصيص در سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (  اردبیل ) ، محبوب حیدری  و هیئت همراه در بازدید از پروژه های راه وشهرسازی شهرستان مشگین شهر با اعلام این مطلب اظهار کرد: پروژه مصلي امام خميني (ره) شهرستان مشگين شهر با زير بناي ۶۷۰۰ متر مربع در قالب سه سقف با سازه بتني و سقف كامپوزيت اجرا شده است.

وی گفت: صحن اصلي نمازگزاران مشرف به سايت بقعه شيخ حيدر بوده و از امتياز ويژه طراحي و اجرا در راستاي بهره دهي حداكثري در مراسمات و مناسبت هاي ملي و مذهبي است.

حیدری ادامه داد : مطابق طراحي اوليه با كاربري كتابخانه ، دفتر امام جمعه ، مهد كودك ، سالن ورزشي ، قسمت اداري و فرهنگي پيش بيني شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود : فاز اول پروژه در سال ۱۳۹۱ افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت ليكن تكميل پروژه با تصويب اعتبار لازم و تخصيص در سال ۱۴۰۰ بطوركامل مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

وی در بازدید از کهنه قلعه مشکین شهر گفت اداره کل راه و شهرسازی با رویکرد بازآفرینی شهری و افزایش سرانه پارک و ساماندهی وضعیت سایت این قلعه و حفظ ارزش و بنا های موجود در سایت اقدام به تعریف پروژه ای با عنوان پارک تاریخی مشگین شهر نموده است.

حیدری ادامه داد: طراحی پروژه پارک تاریخی مشگین شهر در محل کهنه قلعه توسط مهندسین مشاور به ارزش  ۷۹۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ به اتمام رسیده و اخذ بلامانع از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان به دلیل واقع شدن پروژه در محدوده بافت تاریخی مشگین شهر انجام شده است.

وی به احداث باند دوم اردبيل – مشگين شهر اشاره کرد و افزود: بتن ريزي ابنيه فني ، تامين مصالح سابيس ، توليد مصالح بيس و بتن در ۱۸ كيلومتر باقيمانده پرو‍ژه در حال اجراست.

لازم به ذکر است کهنه قلعه مشکین شهر از آثار دوره ساسانی است. سنگ نوشته‌ای به خط پهلوی ساسانی در جبهه شمالغربی این بنا در فاصله ۱۵۰ متری در آبراهه خیاو قرار دارد.این قلعه با مساحتی در حدود ۱۵ هزار متر مربع در قسمت ورودی مشکین شهر از طرف جاده اردبیل و بر روی تپه ای طبیعی با ۵۰ متر ارتفاع واقع شده و از شش برجک با دیوار های ضخیم خشتی و حجره های کوچک آخور مانند تشکیل شده است. قلعه کهنه تحت شماره ۶۱۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.