شناسهٔ خبر: 90948 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان:

همکاری ایران و ژاپن در بهره‌مندی از تکنولوژی‌های کاهش مخاطرات زلزله تقویت می‌شود

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان بر بهره‌مندی از تکنولوژی‌های کاهش مخاطرات زلزله تاکید کرد و گفت: میراگرها وجداگرهای لرزه‌ای تکنولوژی‌های نوینی هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان داخل از نظر تولید و بهره‌مندی از آنها توان بالایی را کسب کرده‌اند.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخشی از مهمترین موارد مطرح شده در کارگاه آموزشی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای که از روز گذشته ۲۵ اسفند به شکل وبینار در حال برگزاری است و تا ۲۷ اسفند ادامه دارد، اعلام کرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه در وبینار تخصصی ایران با کشور ژاپن، فرآیند تهیه مقررات ملی و کنترل ساختمان در ایران تشریح شد، گفت: با توجه به اینکه ایران در نوار زلزله قرار دارد، ضرورت دارد تا در برابر زلزله ایمن شود. به همین دلیل زمان آن رسیده است تا از تکنولوژی‌های بیشتری برای ساختمان‌های پراهمیت و بعد از آن دیگر ساختمان‌ها استفاده کنیم.

مانی‌فر با اشاره به اینکه  بهسازی ساختمان‌های موجود به لحاظ شرایط لرزه‌ای نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته است بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های میراگرها و جداگرها تاکید کرد و افزود: در جلسه مشترک با ژاپن اعلام شد که ایران هم از لحاظ دانش فنی و هم وجود شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها توانایی تولید و استفاده از تکنولوژی میراگرها و جداگرها را دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها تحت مدیریت دانشگاه‌های کشور در حال فعالیت هستند. تنها چالشی که وجود دارد، خلاء ضوابط و مقررات و جزئیات اجرایی کار از مرحله طراحی تا ساخت و نصب، بهره‌برداری و نگهداری است.

مانی‌فر تصریح کرد: همکاری مشترک ایران و ژاپن، می‌تواند به بهبود روند کمک کند و برای تبادل اطلاعات و استفاده از تجربیات کشور ژاپن کمک‌کننده باشد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه این جلسه در حد تخصصی وکارشناسی برگزار شد از تشکیل جلسه‌ای دیگر در فروردین و یا اردیبهشت ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: مباحث جدی‌تر و همکاری مشترک دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهره‌مندی از تکنولوژی کاهش مخاطرات لرزه‌ای بر سازه‌های مهم اعم از ساختمانی و عمرانی در سال بعد مورد تبادل قرار خواهد گرفت.

وی همچنین یادآور شد: در ابتدای نشست با متخصصان ژاپنی، گزارش فنی و جامعی از شرایط موجود ایران ارایه شد و پروژه‌هایی که تاکنون به این تکنولوژی مجهز هستند، معرفی شدند.

به گفته مانی‌فر بخشی از پروژه‌های شهری همچون پل‌های بزرگ و برخی از ساختمان‌های بااهمیت مجهز به سیستم جداگرها و میراگرها برای کاهش مخاطرات زلزله هستند.

وی برگزاری این جلسه را در حد کارشناسی عنوان کرد و جمع بندی مباحث را در روز سوم، امکانپذیر دانست.

بنا بر اعلام دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان، هدف از بهره‌مندی از میراگرها و جداگرها، کاهش ارتعاشات ناشی از زلزله برای سازه است که این سازه می‌تواند ساختمان، پل و هر سازه‌ای باشد. میراگرها کاری که در سازه انجام می‌دهند شبیه کاری است که کمک فنر اتومبیل انجام می‌دهد. همچنانکه کمک فنر اتومبیل ضربات ناشی از دست انداز و ناهمواری راه را می‌گیرد و مانع از آن می‌شود که ضربات به اتاقک وارد شود، میراگرها همین کار را در ساختمان انجام می‌دهند. میراگرها، ضربان ناشی از بارهای دینامیکی را که عمدتا ناشی از زلزله هستند و سازه را مستهلک می‌کنند، گرفته  و سازه را حفظ می‌کنند. طبق آیین‌نامه‌های فعلی، سازه‌های معمولی به نحوی طراحی می‌شوند که وارد محدوده غیرخطی خود می‌شوند و با اینکار عملا صدمه به سازه پذیرفته می‌شود که در اشل شهری می‌‌تواند معضل‌آفرین باشد. با استفاده از میراگرها و جداگرها، آسیب‌های ناشی از زلزله به سازه و اجزای داخل ساختمان کاهش می‌یابد و سازه و اجزای غیرسازه‌ای حفظ شوند.

جداگرها نیز هدف مشابه دارند. کاری که می‌کنند به اینگونه است که با استفاده از نشیمنگاه‌های منعطفی که زیر سازه ایجاد می‌شود، سازه را از زمین جدا می‌کنند به نحوی که حرکات زمین در زلزله به شکل کاهش یافته به ساختمان وارد می‌شود.

میراگرها برای ساختمان‌های بلند و هم برای ساختمان‌های معمولی استفاده می‌شوند. اما جداگرها مناسب سازه های کوتاه هستند.