شناسهٔ خبر: 91187 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت

شیوع ویروس کرونا، چرخ‌های صنعت حمل و نقل دریایی کشور را لحظه‌ای متوقف نکرد/ ورود دومین کشتی تجهیزات استراتژیک توسط هند به چابهار/ تکذیب رسمی ربوده شدن کشتی عراقی در آب‌های ایران

کشتی در بندر چابهار ورود دومین کشتی حامل تجهیزات استراتژیک هندی‌ها به چابهار و همچنین تکذیب خبر ربوده شدن یک کشتی عراقی در آب‌های سرزمینی ایران، از اهم اخبار در حوزه حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت، هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخباری که در هفته نخست فروردین ماه ۱۴۰۰ در حوزه بنادر ودریانوردی به وقوع پیوست به شرح زیر است.

شیوع ویروس کرونا، چرخ های صنعت حمل و نقل دریایی کشور را لحظه ای متوقف نکرد

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پیام نوروزی خود تصریح کرد: تخلیه و بارگیری بیش از ۱۲۰ میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور در سال ۱۳۹۹ گواه آن است که صنعت حمل و‌نقل دریایی کشور علیرغم تحریم ها و شرایط کرونا لحظه ای متوقف نشده است.(ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

ورود دومین کشتی حامل تجهیزات استراتژیک شرکت هندی به بندر شهید بهشتی چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ورود بخش دوم تجهیزات استراتژیک توسط شرکت هندی به بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد. بهروز آقایی با اعلام این خبر افزود: این تجهیزات شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی به ارزش ۷.۵ میلیون دلار است که در اولین ساعات صبح امروز (یکشنبه ۱ فرودین) وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد. وی یادآور شد: ورود این تجهیزات در راستای تعهدات قرارداد ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه گذار هندی در چابهار است بگونه ای که طرف هندی متعهد به تأمین و ورود‌ تجهیزات تخلیه و بارگیری بر اساس تعهدات قراردادی بلند مدت، به صورت (BOT) می باشد. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

تکذیب خبر ربوده شدن یک کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تکذیب خبر ربوده شدن یک کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران در برخی شبکه های عربی، در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد. حسین عباس نژاد با اشاره به خبر منتشر شده در برخی رسانه های عربی مبنی بر ربوده شدن شناور عراقی در ایران، ضمن تکذیب خبر مربوطه، اعلام کرد: این موضوع مربوط به سانحه یدک کش عراقی (Delme۱ ( T ۴ و بارج ایرانی آریپکو ۵۰۰۷ است. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

رشد ۳۸۱ درصدی صادرات از بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در تشریح اقدامات مهم بندری و دریایی این استان در سال ۹۹، اعلام کرد: رشد ۳۸۱ درصدی صادرات کالا و رشد ۸۲ برابری ترانزیت کالا از بندر چابهار را می‌توان از جمله مهم‌ترین دستاورها برشمرد. بهروز آقایی با بیان اهم اقدامات بندری، دریایی، فنی و مهندسی بنادر سیستان و بلوچستان در سال ۹۹، اظهار کرد: خدمات دریایی ایمن و بدون وقفه به خطوط کشتیرانی و نیز خدمات بندری به صورت ۲۴ ساعته در زمان شیوع ویروس کرونا در بنادر سیستان و بلوچستان ارائه شد. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

مناطق ویژه اقتصادی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیستند

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: مناطق ویژه اقتصادی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیستند و تمامی خدمات ارائه شــده در محدوده این مناطق، کماکان حســب قوانین مربوطه از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف هستند. روانبخش بهزادیان در نامه ای خطاب به دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درخصوص معافیت مالیات و عوارض ارزش افزوده در مناطق ویژه اقتصادی، اعلام کرد: در راسـتای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ مصـوب ۲۷ اسفندماه سال ۹۹ و ابلاغی به شـماره ۱۰۵۶۷۸,۳۰۰ مورخ ۲۷ اسفندماه سال ۹۹ مجلس شـورای اسـلامی، بند "ت" از تبصـره ۶ قانون مذکور مقرر می دارد، در سـال ۱۴۰۰ مناطق آزاد تجاری – صـنعتی مشـابه سـرزمین اصـلی مشـمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ( وی، ای، تی) خواهند بود. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

ثابت ماندن تعرفه THC کانتینر و تعرفه مترتب بر کشتی و شناور برای هشتمین سال متوالی

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه ها سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای هشتمین سال متوالی در سال جاری هیچ یک از فعالان اقتصادی مرتبط اعم از ارائه دهندگان خدمات بندری و دریایی به شناور و کالا مجاز نیستند هزینه ای را علاوه بر تعرفه های تعیین شده مطالبه کنند. خسرو سرایی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی برای هشتمین سال متوالی هیچ گونه افزایشی در تعرفه THC کانتینر و تعرفه مترتب بر کشتی و شناور نداشته است، اظهار داشت: در سال جاری همانند ۷ سال گذشته هزینه THC کانتینر ثابت مانده و عمده تعرفه های شناور مانند سال های گذشته تغییری نداشته است. وی تاکید کرد: تصویب هر تعرفه ای و هر گونه افزایش هزینه THC تنها در صورت تایید سازمان بنادر و دریانوردی و پس از طی مراحل استصوابی قانونی، قابلیت اجرا خواهد داشت. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

هشتمین اجلاس پیشگیری و مقابله با آلودگی با حضور کشورهای عضو آیمو از دوم تا ششم فروردین

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، موضوعات مورد بررسی در هشتمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی که با حضور کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی برگزار می شود را اعلام کرد. نادر پسنده با اشاره به اینکه هشتمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی (PPR ۸) به صورت وبینار از دوم تا ششم فروردین ماه ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان کشورهای عضو آیمو و آژانس های تخصصی دولتی و غیردولتی برگزار می شود، اظهار داشت: این اجلاس  با ۱۲ دستورکار و در پنج روز به بررسی ۳۴ سند خواهد پرداخت. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

ارتقای کیفیت خدمات و جلوگیری از توقف عملیات کشتی ها و خروج سریع کالاها

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، ارتقای کیفیت خدمات رسانی، جلوگیری از توقف عملیات کشتی ها و خروج سریع کالاها را مهمترین اقدام صورت گرفته در مجتمع بندری امام خمینی (ره) در سال ۹۹ عنوان کرد. عادل دریس با بیان اهم اقدامات بندری و دریایی خوزستان در سال ۹۹، اظهار داشت: ارائه خدمات و ارتقای کیفیت خدمات رسانی به مشتریان در حوزه کالای کانتینری مدنظر قرار گرفت و پیگیری مدل سرمایه گذاری و بررسی امکان سرمایه گذاری بلندمدت اپراتور در قالب قرارداد بهره برداری–سرمایه گذاری در پایانه کانتینری، از جمله اقدامات مهم صورت گرفته بود. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)

تکذیب رسمى و بین المللى خبر ربوده شدن یک کشتى عراقى در آب هاى ایران+ سند

پس از تکذیب رسمى خبر ربوده شدن یک کشتى عراقى در آب هاى سرزمینى ایران از سوى سازمان بنادر و دریانوردى، این مسئله به صورت رسمى، بین المللى و همراه با سند از سوى مرکز هماهنگی های منطقه ایی مقابله با اضطرار و آلودگی های دریایی MEMAC نیز تکذیب شد. نادر پسنده پیرو خبر منتشر شده مبنى بر ربوده شدن یک کشتى عراقى در آب هاى سرزمینى ایران و تکذیب رسمى سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: علاوه بر این پیگیرى و رسیدگى سریع به مسئله از طریق میمک که مرجع هماهنگى و رسیدگى موضوعات مربوط به اضطرار و آلودگیهای دریایى است، از سوى سازمان بنادر و دریانوردى در دستورکار قرار گرفت. مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر رسیدگی فوری به این خبر گفت: اعلامیه  MEMAC در خصوص تکذیب دزدی دریایی در آب های ایران نتیجه مذاکرات فنی و رعایت آداب دیپلماتیک در استفاده از ظرفیت های سازمان های بین المللی است و نشان مى دهد که همکارى با سازمان هاى منطقه اى تا چه حد مى تواند برای دفاع از حقوق کشور و تامین ایمنی آب های تحت حاکمیت کمک کننده باشد. (ادامه این خبر را می توانید اینجا مشاهده کنید)