شناسهٔ خبر: 9131 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان:

آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرايی برای خدمات‌رسانی به زائران عتبات در اربعين

داوود کشاورزیان تمامی دستگاه‌هاي اجرايی ​در نشست کمیته تخصصی زیرساخت، حمل‌ونقل و سوخت كه با حضور معاون وزير راه و شهرسازی برگزار شد آمادگی خود را برای خدمات‌رسانی به زائران عتبات در مراسم اربعين سال جاری اعلام كردند.

به گزارش پایگاه خبری وزات راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي، داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازی  در ابتداي مراسم ضمن تأکید بر لزوم هماهنگي بين سازمان‌هاي ذي‌ربط جهت خدمت‌رساني مناسب به زائرين حسيني گفت: سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي آمادگي لازم جهت هماهنگي با ارگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بسيج مستضعفين، شهرداري و نيروهاي مسلح به منظور تأمين نياز جاده‌اي را در سفرهاي مناسبتي از جمله  اربعين را دارد.

وي در ادامه افزود: با همكاري سپاه پاركينگ‌هايي در پشت مرز جهت آمادگي وسايل‌نقليه براي جابه‌جايي زائران فراهم شود و مسئله مهم در این بین انتقال زائران از اين پاركينگ‌ها و از شهر مهران به سمت مرز است که حتي‌المقدور نبايد اجازه داد سواری‌ها وارد این مسیر شوند و ایجاد ترافیک کنند.

کشاورزیان با اشاره به اينكه بخشي از كار‌های بر عهده وزارت راه و شهرسازي در حال انجام است، یاد اور شد: بخشي از بهسازي جاده ‌ايلام به سمت مهران، امسال آماده بهره برداری خواهد شد. همچنين پل دومی همانند پلي كه در خروجي شهر مهران قرار دارد در دست ساخت است تا مشكل ترافيكي اين نقطه برطرف شود.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر تأمین روشنايي مرز مهران بوده كه در حال انجام است و راه‌اندازی سرويس‌هاي بهداشتي پايانه‌ها و مسير مهران به مرز از دیگر اقدامات دیگر وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي است.

کشاورزیان گفت: بايد پاركينگ‌هايي را پیش از ورود به شهر مهران آماده ساخت؛ البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين زمينه اعلام آمادگي كرده تا قرارگاهي را براي اين منظور آماده كند و با این شیوه حرکت سواري‌هاي شخصي به سمت مرز متوقف می‌شود و در نهایت ترافیک روان‌تری را در سال جاري شاهد خواهيم بود.

 
وی افزود: نکته مورد توجه اعلام مساعدت لازم از سوی كشور عراق پس از ورود به خاک عراق است که در این راستا لزوم هماهنگی بیشتر با ستادهای مشترک زیرساختی را ضروري مي کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از افزايش گيت‌ها در سه پايانه مرزي خبر داد و گفت: این تعداد فقط مخصوص زمان پرمصرف اربعین است تا جوابگوی نیاز مردم و مسافران باشد.

كشاورزيان با تأكيد بر لزوم داشتن گذرنامه مسافران و زائران عتبات عاليات در ايام محرم افزود: سال گذشته در پي ازدحام مراجعه‌كنندگان اين امر ناديده گرفته شد، اما امسال اين موضوع از ضروريات خروج از كشور خواهد بود، بدين نحو كه متقاضيان، به يك گذرنامه جهت عبور نياز دارند تا بتوان حتي بدون نياز به ويزا، حداقل مهر خروج را بر گذرنامه خود داشته باشند.

 
محمدجواد عطرچيان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در ادامه اين نشست، با اشاره به اينكه كار كميته زيرساخت، حمل‌ونقل و سوخت بايد از هم‌اكنون آغاز شود، گفت: اجرا، تأمین و هماهنگی‌ها باید تا يك هفته قبل از مراسم عزيمت زائران اربعين به عتبات عاليه به اتمام برسد.

وی به ضرورت ساماندهی هدايت زائران از اقصي نقاط كشور به شهر ايلام و مهران، انتقال زائران از شهر مهران به مرز و نقل و انتقال زائران در داخل خاك عراق پرداخت و یاد اور شد: سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌اي چهارچوبی را برای نظم و انضباط بیشتر طراحی کرده است تا نقاط ضعف سال گذشته و موارد نیاز در این کميته‌ها برطرف شود.

عطرچیان گفت: جمع آوری زباله‌ها بین کوت تا کربلا که در سال گذشته به معضلی برای زائران تبديل شده بود برنامه‌ريزي شد كه با ۴۰۰ دستگاه وسیله‌نقلیه این کار انجام شود.

از دیگر نکات مطرح شده در این نشست پیش‌بینی تأمین ۱۰ آب ‌پاش در طول مسیر مهران تا پایانه‌های مرزی و اقدام به ‌موقع شهرداری‌ها برای جابه‌جایی زائران در خاک عراق است.

 همچنین در این مراسم، پیرامون کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در احداث جاده کمربندی، تعریض استقرار جایگاه سوخت، تعرفه تردد با اتوبوس‌ها و افزایش گلوگاه حمل‌ونقلی با نمایندگان دیگر ارگان‌های ذی ‌ربط بحث و تبادل نظر شد/.

نظر شما