شناسهٔ خبر: 91644 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

اجرای ۵۳۰ هزار واحد مسکن اقدام ملی در قالب ۱۰ هزار پروژه / آغاز ثبت اطلاعات سکونتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان/الزام قانونی تمدید قراردادهای اجاره تا تیر ۱۴۰۰

شهر تهران اجرای ۵۳۰ هزار واحد مسکن اقدام ملی در قالب ۱۰ هزار پروژه، احداث بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در طی فعالیت، اجرای مالیات بر خانه‌های خالی برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

اجرای ۵۳۰ هزار واحد مسکن اقدام ملی در قالب ۱۰ هزار پروژه

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی و بهره‌برداری از ۳۰ هزار واحد مسکن محرومان که در نمایشگاه دستاوردهای اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  با بیان اینکه طرح‌های اقدام ملی مسکن مردمی هستند و خود مردم هزینه‌ها را به حساب واریز می‌کنند، گفت: خواهش ما از مردم این است که آورده خودشان را به حساب واریز کرده تا پروژه‌ها در زمان‌بندی مقرر پیش بروند.

اسلامی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن تا امروز در سراسر کشور شاهد ساخت حدود  ۵۳۰ هزار واحد در قالب ۱۰ هزار پروژه هستیم.

۱۹ فروردین آغاز ثبت اطلاعات سکونتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان

محمودزاده معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای جزئیات ثبت اطلاعات سکونتی خانوار در سامانه املاک و اسکان که از ۱۹ فروردین آغاز می‌شود و تا مدت ۲ ماه به طول می‌انجامد را اعلام کرد.

بر اساس تکلیف مقرر در اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب دی‌ماه ۱۳۹۹، کلیه سرپرستان خانوارها و مالکان واحدهای مسکونی مکلف هستند، اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود را ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان کشور درج کنند.

بدین منظور سرپرستان خانوار می‌توانند بر اساس آخرین رقم کدملی خود (سرپرست خانوار) مطابق با جدول زمانبندی ذیل به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی http://amlak.mrud.ir . مراجعه کنند.

 از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ کلیه سرپرستان خانوار می‌توانند بدون در نظر گرفتن آخرین رقم کد ملی خود برای درج اطلاعات مذکور به سامانه املاک و اسکان مراجعه کنند.

اجرای مالیات بر خانه‌های خالی برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اخذ مالیات از خانه های خالی مختص شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خواهد بود. به گفته معاون مسکن و ساختمان،اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. بدین معنا شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاها اگر خانه خالی از سکنه باشد مشمول مالیات نیست.

تمديد قراردادهای اجاره تا تیرماه ۱۴۰۰ معتبر است

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به این که تمديد قراردادهای اجاره مطابق مصوبه پارسال ستاد كرونا تا تیرماه ۱۴۰۰ معتبر است اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی درصدد است تا مصوبه جدیدی را با توجه به شرایط روز، تدوین و به تصویب برساند.

افتتاح حساب بیش از ۲۱۳ هزار نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی در بانک مسکن

محمدحسن علمداری عضو هیات مدیره بانک مسکن از افتتاح حساب بیش از ۲۱۳ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در آن بانک برای اجرای طرح خبر داد و مبلغ واریز شده به حساب بانک را از آورده متقاضیان معادل ۶۷۹۰ میلیاردتومان عنوان کرد.

بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن احداث شد

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملکرد بنیاد مسکن را در چهل و دومین سالگرد تاسیس بنیاد تشریح کرد.  تابش همچنین در خصوص احتمال افزایش سقف وام مسکن روستایی، گفت: در حال حاضر وام ساخت مسکن روستایی ۵۰ میلیون تومان است که البته به این عدد وام بلاعوض هم اضافه می‌شود اما در نهایت این تسهیلات برای ساخت مسکن در روستاها هم کافی نیست از این رو پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی وام مسکن روستایی را به هیات دولت دادیم و امیدواریم با پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موافقت شود.

۹۷/۵ درصد پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر

جواد حق‌شناس معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر ۹۷/۵ درصد است، از تکمیل عملیات اجرایی ۳۲۹ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای کوچک خبر داد.

حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی سنددار شدند

محمد رضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه طرح هادی برای ۹۹ درصد روستاهای کشور تهیه شده است، جزئیات صدور اسناد روستایی و اسناد شهری را در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت اعلام کرد.

شاملو گفت: ر زمینه صدور سند برای املاک روستایی برای بیش از ۳ میلیون ۳۹۸ هزار واحد مسکونی روستایی سند صادر شده است. علاوه بر آن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز بیش از ۲۶۸ هزار واحد شهری سند دار شدند.

بازنگری مباحث ۲۲گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان با هدف کاهش مخاطرات

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن مروری بر عملکرد آن مرکز در دولت تدبیر و امید، گسترش کوره آتش و گسترش فعالیت آزمایشگاه مصالح ساختمانی را بخشی از اهم برنامه‌های مرکز برای ارتقای تاب‌آوری در برابر مخاطرات و افزایش بهر‌ه‌وری، برشمرد.