شناسهٔ خبر: 91860 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد

همکاری دانشگاه تهران و کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توسعه پایدار

محمد مهدی مظاهری دبیرکل کمیته ملی برنامه اسکان بشر ملل متحد کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تهران تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تهران که به صورت مجازی و با هدف ارزیابی ظرفیت های همکاری طرفین برگزار شد، محمدمهدی مظاهری دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و مشاوران کمیته ملی و همچنین کرامت الله زیاری رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، معاونان دانشکده جغرافیا و رییس موسسه جغرافیای دانشگاه تهران حضور داشتند، مباحث حائز اهمیتی درباره ظرفیت‌های‌های دانشکده جغرافیا و همچنین ظرفیت های کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران ارایه شد.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این مراسم به نقش دانشگاه ها به عنوان مغز متفکر جوامع اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها می توانند هدایتگر دیگر ارکان جامعه باشند با این شرط که در راستای تعریف نقش اجتماعی به افراد و تولید سرمایه اجتماعی حرکت کنند و از این راه به مسیر اجرایی کشور وصل شوند.

محمدمهدی مظاهری در ادامه با اشاره به جایگاه کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نهاد فراسازمانی افزود: این کمیته به عنوان یک نهاد ملی که نگاه بین المللی دارد می تواند از ظرفیت های داخلی و خارجی در راستای پیشبرد اهداف توسعه کشور و توسعه پایدار شهری که جزو مفاد این تفاهم نامه است گام برداشته و آن را عملی کند.

وی ادامه داد: در کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، مفروض بر این است که با نگاه علمی و پژوهشی که طبیعتا منظور نهاد دانشگاه است، بتواند ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه توسعه بدون حضور دانشگاه حرف درستی نیست، گفت: هرکجا توسعه حضور دارد و می خواهد به ثمر برسد، نقش دانشگاه باید تعریف شود. از این رو محور اصلی توسعه دانشگاه است.

به گفته این استاد دانشگاه، ارزش هر دانشگاه به میزان تولید عمل نیست، بلکه به میزان اثرگذاری در جامعه و رفع مشکلات آن است.

 دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر نیز گفت: دانشگاه تهران نه فقط از نظر علمی، بلکه از نظر تنوع رشته و گستردگی آن، برای کمیته ملی اسکان بشر چه در داخل و چه در خارج دارای اولویت است.

عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی در ادامه صحبت های خود به بیان ابعاد همکاری فی مابین پرداخت و افزود: دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران تجربه طولانی در موضع توسعه، برنامه ریزی و سکونتگاه های شهری و روستایی دارد که تجارت ارزشمندی است که می تواند کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران را در دستیابی به توسعه پایدار و اهدافش که در 26 حوزه تعریف شده ، یاری کند.

عضو هیات امنای دانشگاه هنر در ادامه به بعد دیگر یعنی عدالت محوری و توسعه عدالت محور اشاره کرد و گفت: کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، به دنبال مدلی برای توسعه است، بدان مفهوم که هر فرد، جنس، نژاد، قوم و حتی مکانی در حاشیه نباشد. به همین خاطر این همکاری بدان دلیل اهمیت می یابد که بتواند زمینه عدالت فضایی در کشور را فراهم کند.

محمدمهدی مظاهری عدالت فضایی را شرط دستیابی به توسعه دانسته و ادامه داد: این امر می تواند مولفه ای باشد که همه افراد جامعه و همه مکان ها و استان ها صرف نظر از اینکه در کجای ایران هستند، از موهبت توسعه و منافع ملی بر اساس ظرفیت ها استفاده و بهره مند شوند.

او بیان کرد: از این رو باید شناخت عمیق از ایران و توان های موجود داشت؛ زیرا این شرط حرکت به سمت توسعه پایدار است.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران به بعد سوم پرداخت و گفت: ضرورت دستیابی به برنامه ریزی و توسعه فضایی، آمایش سرزمینی است که باید بتوانیم سکونتگاه های انسان و فعالیت های آن را در یک قالب به هم پیوسته و منسجم تعریف کنیم. در عین حال با یک رویکرد سیستماتیک عناصر به هم پیوسته شهره ها را شناسایی و توان های موجودشان را به کار بگیریم تا ظرفیت جدید خلق کنیم.

او در پایان یکی از وظایف دانشگاه ها را خلق ظرفیت دانست و افزود: اینکه بتوانیم با خلق ظرفیت به سمت توسعه گام برداریم. از این رو انتظار می رود این تفاهنامه آغازی بر شکل گیری همکاری های متقابل در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی و حتی اجرایی _ با وجود اینکه کمیته ملی اسکان بشر ایران نهاد اجرایی نیست _ باشد و دستگاه های مختلف بتوانند از ظرفیت سازی هایی که به وجود می آید، استفاده کنند.

بر اساس این گزارش تفاهم نامه  همکاری کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در هفده بند از جمله طراحی، تدوین و اجرای پروژه ها و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای مشترک در سطح ملی و بین المللی ، مشارکت در تشکیل کارگروه های علمی – پژوهشی ملی و بین المللی ، تامین نیروی انسانی مورد نیاز در مباحث مرتبط با توسعه شهری و همچنین هدایت و حمایت از پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی همسو با اهداف کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.

گفتنی است برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای زندگی شهری بهتر تلاش می‌کند. رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعۀ اجتماعی و زیست‌محیطی اسکان بشر و دست‌یابی به اهداف فرهنگی، اجتماعی و... درخور برای عموم است. هبیتات می‌کوشد تا با پیشگامی در فرایند شهری‌شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها، روش‌ها و نگرش‌های مقابله با نیازهای توسعۀ شهری، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند؛ فرصتی فراگیر برای همۀ شهروندان. کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران نیز با تمرکز بر 26 موضوع و بر اساس موافقت‌نامه‌ای بین برنامه اسکان بشر ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده و بازوی کارشناسی دولت و نماینده جمهوری اسلامی ایران در مقر برنامه اسکان بشر ملل متحد است که هدف آن اجرای برنامه های فراگیر ملی و بین المللی حول محور توسعه پایدار شهری با رویکرد دانش و نوآوری است. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جایگاه ریاست شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد را برای دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بر عهده دارد.