شناسهٔ خبر: 92108 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تاکید کرد:

املاک رسمی و غیررسمی در سامانه املاک و اسکان ثبت شوند/مالک و مستاجر ملزم به درج اطلاعات ملی و سکونتی درسامانه هستند/درج اطلاعات ملکی و سکونتی در تمامی شهرها از جمله شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر الزامی است

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمامی املاک رسمی و غیررسمی باید در سامانه املاک و اسکان درج شوند، بر همراهی مردم برای تکمیل اطلاعات در سامانه با هدف شفاف‌سازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با حضور در برنامه زنده رادیو گفتگو ضمن تاکید بر ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان، گفت:  ثبت اطلاعات سکونتی و ملکی سرپرستان خانوار بر اساس کد ملی فراهم شده است  و درج اطلاعات سکونتی و ملکی بر اساس کد ملی با این هدف بوده تا زیرساخت‌ها دچار اشکال نشود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با وجود اطلاع‌رسانی کماکان آشنایی مردم با سامانه ملی املاک و اسکان برای درج اطلاعات سکونتی و ملکی اندک است، خاطرنشان کرد: با وجود آشنایی ناکافی خانوارها، شهروندان اطلاعات خود را در سامانه درج می‌کنند.

اصلانی تصریح کرد: سامانه املاک و اسکان به منظور شفاف‌سازی اطلاعات راه‌اندازی شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه در گذشته سامانه‌ای برای درج اطلاعات ملکی وجود نداشت و تجربه‌ای جدید است، درخصوص ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان مقاومت‌هایی وجود دارد که لازم است تا رسانه‌ها در این مورد ورود کرده و برای آگاهی رسانی به مردم همراهی لازم را داشته باشند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از طراحی کلیپ‌های آموزشی برای آگاهی‌رسانی و پاسخ به سوالات شهروندان در خصوص ورود به سامانه ملی املاک و اسکان خبر داد و اعلام کرد: ثبت اطلاعات سکونتی و ملکی خانوارها در سامانه ملی املاک و اسکان نیازمند وفاق و همکاری عمومی است.

اصلانی بر نقش رسانه‌ها در آگاهی‌رسانی به جامعه به منظور شفاف‌سازی اطلاعات تاکید کرد و گفت: منافع اصلی درج اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان به آحاد مردم باز می‌گردد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تذکر این نکته که نه تنها مالکان، بلکه همه ایرانی ها باید توسط سرپرست خانوار وارد این سامانه شوند و اطلاعات سکونتی و مالکیتی خود را وارد کنند گفت: قانونگذار برای حمایت از افرادی که واقعا قصد عرضه ملک خود را دارند اما در بازار تقاضایی برای آن‌ها نیست، ضمانت‌هایی را در نظر گرفته است.

به گفته اصلانی، چنانچه کسی بخواهد ملک خود را به قیمت روز به بازار عرضه کند تداخلی با این ماده قانونی پیدا نخواهد کرد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کلیه املاک اعم از دارای سند رسمی و غیررسمی باید در سامانه ثبت شوند، گفت: ساکنان تمامی شهرها حتی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت باید اطلاعات ملکی و سکونتی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان درج کنند.

گفتنی است، سرپرستان خانوار می‌توانند بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) مطابق با جدول زمانبندی، به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به آدرسhttps://amlak.mrud.ir  مراجعه کنند.

جدول زمابندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور جهت درج اطلاعات سکونتی و ملکی

تاریخ مراجعه به سامانه آخرین رقم کدملی سرپرست خانوار
۱۹ و ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ ۹
۲۱ و ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ ۸
۲۳ و ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ۷
۲۵ و ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ۶
۲۷ و ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ۵
۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ ۴
۳۱ فروردین و اول اردیبهشت ۱۴۰۰ ۳
۲ و ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲
۴، ۵، ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱
۸ و ۹ اردیبهشت۱۴۰۰ صفر
۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ تمامی کدهای ملی