شناسهٔ خبر: 9230 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

برنامه مستند «توسعه ایستگاه‌های چندوجهی و قطارهای حومه‌ای»؛

پورسیدآقایی: توسعه‎شهری بدون محوریت حمل‎و‎‌نقل امکان‎پذیر نیست/ قارداشی: ایستگاه‌های راه‌آهن کانون توسعه‎شهری می‌شوند

مراسم امضا قراداد توسعه ايستگاهای اصلی راه آهن  ايران توسط فرانسه مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: امروزه در دنیا ایستگاه‌ها عامل توسعه شهری تلقی می‌شوند و ایستگاه‌های راه آهن مرکز تجارت و توسعه شهر هستند. با این مفاهیم ما باید ایستگاه‌های بزرگ را بازطراحی کنیم و به همین منظور این قرارداد با شرکت فرانسوی AREP که شرکت بسیار بنام و معتبری در این خصوص است، منعقد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در برنامه مستند توسعه ایستگاه‌های چند وجهی و قطارهای حومه‌ای که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: قرارداد امضا شده با شرکت «ارپ» فرانسه در حوزه توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن اصلی کشور بود که درباره طراحی ایستگاه‌های چند منظوره است.

وی با یادآوری اینکه انقلاب ریلی که قبلا مطرح شده بود باید در ابعاد مختلف به تحقق برسد، افزود: یکی از زمینه‌های بسیار مهم در این باره طراحی جدید ایستگاه‌های راه آهن است؛ ایستگاه‌های راه آهن در سال‌هایی که از ساخت و توسعه راه آهن گذشته است هیچ تغییر جدی نداشته است، به طوری که ایستگاه راه آهن تهران همانند همان ایستگاهی است که ۸۰ سال قبل ساخته شده بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: امروزه در دنیا ایستگاه‌ها عامل توسعه شهری تلقی می‌شوند و ایستگاه‌های راه آهن مرکز تجارت و توسعه شهر هستند. با این مفاهیم ما باید ایستگاه‌های بزرگ را بازطراحی کنیم و به همین منظور این قرارداد با شرکت فرانسوی AREP که شرکت بسیار بنام و معتبری در این خصوص است، منعقد شد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه با ادغام بخش راه و شهرسازی، توسعه شهری با محوریت حمل و نقل پررنگ‌تر شد، اظهار کرد: فرصتی طلایی برای تفکر جدید در یکپارچه‌سازی حمل و نقل و توسعه شهری فراهم است که پیش از این به آن نپرداخته بودیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز این نیاز احساس شده که توسعه شهری بدون محوریت حمل و نقل امکان پذیر نیست، گفت: این طرح در سایر کشورها نیز تجربه شده و کنار هم دیدن طراحی حمل و نقل و توسعه شهری، اتفاق بسیار مفیدی است.

 

قارداشی: ایستگاه‌های راه‎آهن محرکی برای مدرنیزه شدن بافت شهری

در ادامه این برنامه وحید قارداشی مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: باید به ایستگاه‌های راه آهن به عنوان ارتباط دهنده انواع سیستم‌های حمل و نقلی درون شهری و برون شهری نگاه شود؛ همچنین ایستگاه‌ها می‌توانند به عنوان محرک عمل کنند یعنی یک ایستگاه مدرن می‌تواند باعث تحریک بافت‌های پیرامونی خود شود تا آن منطقه نیز مدرنیزه شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا چهره قدیمی از ایستگاه وجود داشته است، افزود: با بازآفرینی این ایستگاه‌ها و استفاده از این فرصت آن فضای شهری نه تنها از یک فضای ضعیف به فضای قوی شهری تبدیل شد بلکه گاهی اوقات به عنوان مهم‌ترین فضای تجاری آن شهر به شمار آمده است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی با یک چالش مواجه هستیم که از یک طرف باید به عنوان هویت تاریخی، یک ایستگاه قدیمی را حفظ و نگهداری کنیم و از طرف دیگر کاربری جدیدی را که با افزایش جمعیت و توسعه حمل و نقل ریلی اتفاق می‌افتد پوشش دهیم و در اجرای چنین فرایندی باید بسیار با دقت عمل شود.

قارداشی با یادآوری اینکه ایستگاه‌های ما در گذشته صرفا پذیرای قطارهای سنتی بلند برد بود، اضافه کرد: امروز ایستگاه‌های ما می‌خواهند پذیرای قطارهای حومه‌ای باشد که در افق طرح می‌تواند هر ۱۰ دقیقه یکبار بین شهر اقماری و شهر مبدأ حرکت کند.

وی افزود: از طرف دیگر این ایستگاه‌ها می‌خواهند پذیرای قطارهای تندرو باشند پس میبایست این ایستگاه‌ها توان پاسخگویی به نیازهای ما را داشته باشند.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با تأکید بر اینکه نمی‌توان به راحتی از موقعیت ایستگاه‎‌های راه آهن صرف نظر کرد، گفت: این ایستگاه‌ها در قلب شهر قرار گرفته‌اند و ایستگاه‌های تهران، مشهد و قم فضای بسیار مناسب و ظرفیت‌های استفاده نشده بسیاری را دارند که مشاوره شرکت فرانسوی AREP می‌تواند به ما در رسیدن به اهدافمان کمک کند.

قارداشی ادامه داد: هدف دیگری که در این ایستگاه‌ها پیگیری می‌شود ارتباط گرفتن با حمل و نقل درون شهری است و این ایستگاه‎ها صرفا یک ایستگاه راه آهن نخواهد بود بلکه یک ایستگاه چندوجهی است و مترو، اتوبوسرانی، تاکسی‌رانی، حتی دوچرخه‌سواران و عابران پیاده یکدیگر را در یک نقطه ملاقات می‌کنند و این مکان‌ها کانون‌های شهری به شمار می‌آیند. در کشورهای دیگر از جمله فرانسه که عمده ایستگاه‌ها را همین شرکت AREP طراحی کرده است، بسیاری از قرارهای انسان‎ها در همین نقطه اتفاق می‌افتد و دلیل آن دسترسی مناسب شهری و برطرف کردن نیازهای تفریحی و اقتصادی مانند خریدها خواهد بود./

نظر شما