شناسهٔ خبر: 9254 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه‌آهن در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

تشکیل ستاد برنامه ششم توسعه در راه‌آهن/ رشد ۸۸ درصدی ترانزیت ریلی در بهار ۹۴

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تشکیل ستاد برنامه ششم توسعه در راه‌آهن به منظور تعیین اولویت‌های این بخش خبر داد.

محسن پورسیدآقایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ستاد برنامه ششم توسعه در راه‌آهن جمهوری اسلامی با محوریت سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش ریلی تشکیل شد، اظهار کرد: در حال حاضر احکام مفصلی  در این رابطه در ستاد مذکور در حال تنظیم است تا اولویت‌های بخش ریلی مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در بخش ریلی باید مزیت‌ها و کاستی‌های آن نسبت به حمل و نقل جاده‌ای تعیین شود گفت: گزارشی در حال تدوین است و آمادگی داریم اقدامات انجام شده را در جلسات آینده شورایعالی هماهنگی ترابری ارائه دهیم.

پورسیدآقایی راه‌آهن قزوین- رشت- آستارا را در اولویت تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب کشور خواند و با اشاره به شبکه ترانزیتی ریلی کشور گفت: در کمیته ترانزیت وزارت راه و شهرسازی باید نوع سرویس‌ و خدمات ایران در سطح کریدورهای بین المللی تزانزیتی مشخص شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حالی که خط ریلی بندرعباس - سرخس احداث شده است اما در همین کریدور بیشتر بارها از طریق جاده جابجا می شود.

وی خواستار تعیین محورهای اولویت‌‌دار برای ترانزیت ریلی شد و گفت: نباید در یک کریدور همزمان دو پروژه راه‌آهن و جاده برای ترانزیت ایجاد شود؛ اگر در مسیرهایی امکان ایجاد و توسعه راه آهن وجود ندارد، ترانزیت جاده ای در اولویت قرار گیرد و اگر امکان توسعه جاده وجود ندارد توسعه زیرساخت های ریلی در اولویت باشد.

مدیرعامل راه‌آهن درباره میزان ترانزیت ریلی در سال جاری گفت: با وجود کاهش ۲۳ درصدی ترانزیت عمومی در بخش حمل و نقل اما ترانزیت ریلی در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۸ درصد رشد داشته است. ضمن اینکه در بخش جابجایی بارهای داخلی و بارهای موجود در بنادر از طریق ریل حدود ۶ درصد رشد داشته ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی در جهت سوق ترانزیت حمل و نقل به حوزه ریلی، این اقدام در حال انجام است به طوریکه در سال جاری نیز علی‌رغم کاهش عمومی ترانزیت، سهم ریلی از ترانزیت افزایش داشته است./

نظر شما