شناسهٔ خبر: 93186 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان گفت:

انجام مطالعات و نقشه برداری ۴۹۰ کیلومتر از مسیرهای ارتباطی روستایی بشاگرد / برای بهسازی محور سخت گذر میناب – بشاگرد، افزون بر ۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است

راه روستايي شهرستان بشاگرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان گفت: با وجود مشکلات اعتباری، مطالعات و نقشه برداری ۴۹۰ کیلومتر از مسیرهای ارتباطی روستایی و بیش از ۲۱۰ کیلومتر بازگشایی مسیرهای سخت گذرانجام شده و برای بهسازی محور سخت گذر میناب – بشاگرد، افزون بر ۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(هرمزگان)، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان اظهار داشت: با وجود همه مشکلات و تنگناهای مالی و اعتباری، طی دوسال گذشته، مطالعات و نقشه برداری ۴۹۰ کیلومتر از مسیرهای ارتباطی روستایی و بیش از ۲۱۰ کیلومتر خاکبرداری و بازگشایی مسیرهای سخت گذر در محورهای پشتکوه و زیرکوه گافر، رینن بزرگ، کاهکن، نیکدشت و غیره طبق نقشه های مصوب و استاندارد به صورت امانی و پیمانی انجام شده است.

یوسف عابدینی با اشاره به اینکه در شهرستان بشاگرد بیش از ۱۶۴۰ کیلومتر راه روستایی وجود دارد افزود: تاکنون حدود ۱۳۰ کیلومتر از این مسیرهای آسفالت شده و مابقی راه های ارتباطی عمدتا خاکی و در مناطق سخت گذر و همچنین بستر رودخانه ها قرار دارند.

عابدینی با بیان اینکه پس از انتقال وظایف ساخت راه های روستایی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، با پیگیری های مستمر استاندار و فرماندار شهرستان بشاگرد، تحولی در حوزه راهسازی در منطقه بشاگرد صورت پذیرفته است.

وی در خصوص اجرای آسفالت مسیرهای کسیسه ای – تیدر، دوراهی ملکن - خمینی شهر و همچنین به تیش - نیکدشت، ابراز داشت: بخش عمده ای از عملیات اجرایی این محورها به طول ۲۰ کیلومتر اجرا شده و روکش محور مواصلاتی بشاگرد - قلعه گنج به طول ۱۵ کیلومتر نیز صورت گرفته است.

یوسف عابدینی با اعلام اینکه پل بزرگ جگین ۱ در محور پشتکوه در حداقل زمان ممکن به بهره برداری رسيده است یادآور شد: در حال حاضر نیز اکیپ‌های عملیاتی پیمانکاری این اداره کل در مسیرهای پشتکوه گافر، زیرکوه گافر، بیورچ و بشنو، رینن بزرگ، کاهکن و زرآباد و مرانگ به صورت مستمر مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان گفت: با وجود نداشتن تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل عملیات اجرایی مسیرهای کوه حیدر به طول ۴ کیلومتر و درجک به طول ۷ کیلومتر، این اداره کل برای رفع مشکلات مردم منطقه پیگیری های لازم را در دستور کار ویژه قرار داد و نسبت به برگزاری مناقصات متعدد اقدام نموده است اما با وجود رایزنی با شرکت‌های راهسازی و بیش از ۵ بار تجدید مناقصه، بدلیل عدم استقبال پیمانکاران در واگذاری و شروع عملیات اجرایی محور های مذکور با مشکل مواجه شده ایم.

عابدینی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیز مناقصه این مسیرها در حال انجام است خاطر نشان ساخت: بدلیل نبود پیمانکار بومی منطقه در اجرای ابنیه فنی قطعه اول مسیر زیرکوه، عملیات تکمیلی ابنیه فنی و زیرسازی این مسیر و احداث پل بزرگ جگین ۲ در روستای دهوست در حال واگذاری به پیمانکار توانمند و باسابقه اجرایی است.

گران شدن قیر و تاخیر در عملیات راهسازی

وی عدم استقبال شرکت‌های راهسازی توانمند برای همکاری در اجرای پروژه ها را یکی از دلایل به تعویق افتادن آسفالت مسیرهای برنامه ریزی شده در سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگر گران شدن یکباره قیر و مشکل تامین قیر پروژه های آماده آسفالت بود که امید می رود در امسال باتوجه به لحاظ شدن قیر در قانون بودجه، بتوانیم مسیرهای آماده آسفالت را تاپایان سال به بهره برداری رسانده و بخشی از مشکلات مردم شریف منطقه را حل نماییم.

عابدینی یادآور شد: اکیپ های راهداری این اداره کل در شهرستان بشاگرد به صورت شبانه روزی در محورهای مواصلاتی مشغول به فعالیت هستند و تسطیح و رگلاژ محورهای شهرستان بشاگرد توسط اکیپ‌های راهداری به صورت مستمر و بدون تعطیلی در حال اجرا است.

این مقام مسئول در ادامه درخصوص محور مواصلاتی میناب به بشاگرد افزود: این مسیر در سال های گذشته با حداقل مشخصات احداث و مطالعات اجرای بهسازی آن نیز با مشخصات راه اصلی انجام شده، به طوری که قطعه اول آن نیز از سال گذشته تا دوراهی راونگ شروع و در حال انجام است.

وی ادامه داد: در این محور طی دوسال گذشته افزون بر ۱۵ کیلومتر روکش آسفالت انجام شده  و دو اکیپ پیمانکاری مجزا نیز برای تکمیل روکش آسفالت در دو مقطع قبل و بعد از روستای درپهن انتخاب شده که تسریع در بهره برداری از آن نیازمند اعتبار است.

عابدینی اضافه کرد: طبق مطالعات انجام شده و باتوجه به صعب العبور بودن محور میناب – بشاگرد، برای بهسازی این مسیر با مشخصات راه اصلی نیاز به اعتباری افزون بر ۷۰۰ میلیارد تومان می باشد، این درحالی است که در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این محور مصوب شده است.