شناسهٔ خبر: 93454 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان تاکید کرد:

پروژه‌های بازآفرینی شهری در جنوب کرمان گامی مهم درجهت توسعه شهری وجذب مشارکت مردم و دستگاههای اجرایی

 جنوب کرمان مصاحبه ساردویی درسال های اخیر تمرکز وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان بربازآفرینی پایدارشهری معطوف شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درسال‌های اخیر تمرکز وزارت راه و شهرسازی  و به‌ تبع آن اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان بر بازآفرینی پایدارشهری معطوف شده است. با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم در بازآفرینی شهری، تامین سرانه‌های مختلف محلات از نظر (فرهنگی، ورزشی، درمانی) معطوف شده است، اداره کل راه و شهر سازی جنوب کرمان ابتدا به تهیه طرح بازآفرینی شهری درجنوب کرمان اقدام و سپس با مشخص شدن کمبود ها و نیازها اقدام به تعریف پروژه‌‎هایی درجهت رفع این کمبودها کرده است. همچنین با تهیه برنامه اقدام مشترک با شهرداری‌ها و کلیه دستگاه‌های اجرایی ،با پیشنهاد پروژه‌هایی با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال، گامی مهم در جذب مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه بازآفرینی شهرهای تحت پوشش خود برداشته است.  در جریان سفر استاندار کرمان به جنوب این استان و بازدید از محلات فرسوده شهرجیرفت و چند پروژه بازآفرینی شهری محمد ساردویی، مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان درخصوص عملکرد این اداره کل درحوزه باز آفرینی شهری گفت.

برای ورود به بحث بفرمایید، اداره کل راه و شهر سازی جنوب کرمان در سال‌های اخیر در راستای برنامه بازآفرینی شهری و تامین سرانه‌های شهری، چه پروژه‌هایی اجرا کرده است؟
با سلام و تشکر از تحریریه پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، در پاسخ به این سوال باید عرض کنم که این اداره کل در سال های اخیر، چندین پروژه با همکاری شهرداری‌ها در راستای برنامه بازآفرینی شهری و تامین سرانه‌های شهری جهت کمک به مردم ساکن در این محلات اجرا کرده است، از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه اصلاح روشنایی معابر سکونتگاه غیررسمی کلرود در شهر جیرفت اشاره کرد. این پروژه به طول یک کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال،اجرا و اکنون به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد رسیده است.

 اجرای این پروژه به همراه تخصیص قیر رایگان به شهرداری جیرفت جهت آسفالت محله‌های هدف تاثیر بسزایی در تامین سرانه معابر و بالا بردن کیفیت زندگی ساکنان این محله داشته است. همچنین پروژه‌های احداث مرکز فرهنگی کلرود به مساحت ۵۷۵ مترمربع و با اعتباری بالغ بر  ۱۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد حال اجرا است، همچنین پروژه تکمیل عملیات اجرایی اصلاح روشنایی معابر کلرود با اعتباری بالغ بر ۱.۳ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد از دیگر پروژه‌های اجرا شده در این محله هستند. با اتمام پروژه مرکز فرهنگی، سرانه فرهنگی این محله تامین و با توجه به شعاع عملکردی و تاثیر گذاری مراکز فرهنگی، ساکنان سکونتگاه غیررسمی کهوروئیه نیز می توانند از این مرکز استفاده کنند.

در سکونتگاه غیررسمی حسین آباد شهر جیرفت  نیز با توجه به فقر سرانه‌های فرهنگی و ورزشی در این محله یک پروژه فرهنگی و یک پروژه ورزشی تعریف و به اجرا گذاشته شد. پروژه احداث سرای محله به مساحت ۵۷۵ مترمربع و اعتبار  ۱۲میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد و پروژه احداث سالن ورزشی(اسکلت، فونداسیون و سقف)  به مساحت ۶۰۰ مترمربع و اعتبار ۲.۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد، از جمله این پروژه‌ها هستند.

همچنین احداث حصار ساختمان سرای محله با اعتبار بالغ بر۴.۵ میلیارد ریال از جمله پروژه های سال ۹۹ بوده است. با شروع بهره برداری از این پروژه‌ها سرانه‌های فرهنگی و ورزشی ساکنین این محله تامین خواهد شد.

در سکونتگاه غیررسمی سرجاز و مالک اشتر  نیز با توجه به بررسی‌های انجام شده،  نیاز شدیدی به ساختمانی با کاربری فرهنگی احساس می‌شد. در همین راستا پروژه احداث کتابخانه در این محله در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون این پروژه به مساحت ۵۵۷ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی در حال اجراست. با توجه به تعداد زیاد محصلین این محلات، این پروژه علاوه بر تامین سرانه فرهنگی محله، بسیاری از نیازهای قشر جوان این محله حاشیه‌ای را برطرف خواهد کرد.

به طور کلی با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌ای بیش از سایر مناطق است، ایجاد مراکز فرهنگی همچون کتابخانه و سرای محله، جزو پروژه‌های پیشگام در این مناطق است. طراحی این مراکز به گونه‌ای بوده که علاوه بر کارکرد فرهنگی تبدیل به مراکز تعاملات و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی محله خواهند شد و نقش پررنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محلات، ایفا خواهند کرد.

اخیراً درشهر کهنوج نیز سکونتگاه غیررسمی حسین آباد وزیری به‌عنوان محله هدف بازآفرینی در ستاد شهرستان و استان به تصویب رسیده  است و در همین راستا با توجه به طرح بازآفرینی شهرکهنوج و بازدیدهای میدانی، پروژه احداث سالن ورزشی در دستور کار قرار گرفت.

 در سال ۹۹ این پروژه با اعتبار بیش از ۱۲ میلیاردریال کلنگ زنی شد و هم اکنون درحال اجراست. همچنین ۴  هزار میلیون ریال اعتبار جهت بهسازی و ساماندهی روشنایی معابر تخصیص داده شده که در مرحله برگزاری مناقصه است. پیگیر هستیم که برای منطقه حسین آباد وزیری نیز، فضاهای فرهنگی جدیدی بسازیم.

تاکنون برای شهرداری‌های کهنوج ،عنبر اباد، رودبار جنوب، منوجان نیز قیر رایگان جهت آسفالت معابر بافت‌های فرسوده  تخصیص داده شده  است و اصلاح ورودی شهرهای کهنوج، رودبار جنوب، زهکلوت، نودژ، درب بهشت، فاریاب، منوجان ، عنبرآباد، جیرفت انجام شده است و همچنین در داخل شهرهای اسفندقه، جبالبارز، دوساری، قلعه گنج خارج از وظایف بازآفرینی شهری؛ جهت زیبا سازی ورودی و خروجی شهر ها، ایمن سازی و در نتیجه آسایش مردم اقداماتی از قبیل روشنایی و آسفالت معابر با همکاری شهر داری‌ها انجام شده است.

وقتی به سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ کشور نگاه می کنیم،جامعه ای ترسیم شده که می‌بایست از حداکثر سلامت برخوردار باشد؛ حال اینکه اداره کل چه زیر ساختی را برای حوزه سلامت برنامه ریزی کرده است؟
اگر به همین طرح بازآفرینی شهری توجه کنیم، مسئله سلامت جامعه مورد توجه بوده است. بر همین اساس ما هم در بازدیدها و بررسی‌های میدانی کمبود امکانات بهداشتی و درمانی را از دغدغه‌های اصلی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌ای یافتیم؛ لذا در همین راستا در تفاهمی با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات  بهداشتی و درمانی جیرفت و درقالب برنامه اقدام مشترک، ۴ قطعه زمین به مساحت بیش از هزار و ۱مترمربع واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی کلرود، رهجرد، سرجاز و مالک اشتر وحسین آباد جهت احداث پایگاه سلامت و مرکز سلامت به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت واگذار کردیم.

تمامی این پروژه‌ها به پیشرفت فیزیکی صد درصد رسیده و در حال بهره برداری هستند و موجب ارتقا سطح بهداشتی و تامین سرانه‌های درمانی محلاتی که اشاره کردم شده‌اند؛ البته باید این  نکته را هم اضافه کنم که زمین برای احداث بیمارستان جدیدکهنوج واگذار شده  که در مرحله مطالعات و طراحی است.

با توجه به  اهمیت باز آفرینی شهری، برای جذب  مشارکت مدیران سایر دستگاه‌های اجرایی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در این زمینه ما ضمن برگزاری جلسات مختلف با مدیران و کارشناسان شهرداری‌ها، دوره‌های آموزشی را در دستور کارخود قرار دادیم. بیش از ۴۰ ساعت دوره آموزشی در خصوص مستندات قانونی، فرآیند های بازآفرینی، چگونگی شکل گیری و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی برای کلیه مدیران شهری جنوب کرمان برگزار شدکه نتیجه آن همکاری و هم افزایی کاری بود که از کلیه دستگاه‌های اجرایی که دراین مدت با ما همکاری داشتند، تشکر کنم .

آیا در حوزه باز آفرینی شهری تسهیلات هم در نظر گرفته شده است؟

در زمینه بهسازی و نوسازی بافت فرسوده ارائه تسهیلات تا سقف ۸۰۰میلیون ریال برای هر واحد به متقاضیان مشمول  بعد از ثبت نام و استعلام ملک در  سامانه تسهیلات بافت فرسوده اعطا خواهد شد. علاوه برتسهیلات با تخصیص بیش از ۲ هزار تن قیر رایگان در سال های ۹۶-۹۸ و ۳۵ میلیارد ریال اعتبار خرید قیر جهت آسفالت معابر در سال( ۹۹ تا  ۱۴۰۰) به شهرداری‌های جنوب کرمان، کمک شایانی در جهت بهسازی و آسفالت معابر موجود در بافت فرسوده شهرها شده است. همچنین ۴ هزار میلیون ریال اعتبار جهت کمک به بازسازی فضای تفریحی پارک ساحلی شهید دلیری جیرفت اختصاص یافته  که  در مرحله طراحی است.

به غیر از دانشگاه علوم پزشکی که در صحبت‌های  قبلی  خود به آن اشاره کردید، چه دستگاه‌های دیگری با شما همکاری و مشارکت داشته‌اند؟

اداره فنی  و حرفه‌ای همکاری خوبی با ما داشته است چراکه در بگزاری دوره‌های آموزشی جهت توانمندسازی ساکنین محلات کمک زیادی کردند. آموزش و پرورش شهرستان جیرفت نیز در محلات رهجرد، کلرود، سرجاز و مالک اشتر اقداماتی در زمینه مدارس انجام داده است. مثلا در محله رهجرد، دبیرستان استثنایی پوریا به مساحت ۳۵۰ متر مربع  با اعتبار هزار میلیون ریال، مدرسه سمیه کلرود به مساحت ۲۲۵ متر مربع با اعتبار هزار میلیون ریال و حصار کشی مدرسه لاله‌های انقلاب در سرجاز به مساحت ۳۰۰ متر مربع با اعتبار  سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال، اقدامات مشارکتی بوده که انجام شده است.

به عنوان سوال آخر بفرمایید، برنامه‌هایتان در حوزه باز آفرینی شهری درآینده چیست؟

در سال‌های آتی نیز همچون سال‌های اخیر،  این اداره کل برنامه‌های بسیاری جهت بازآفرینی پایدار شهری در نظر دارد. در مجموع از ۳ ردیف بودجه ابلاغی  بیش از ۶۰ میلیارد ریال اعتبار جهت بازآفرینی پایدار شهری جنوب کرمان اختصاص داده شده است که اولویت این اداره کل در برنامه پیشنهادی سال آتی اتمام پروژه‌های نیمه تمام است؛ علاوه بر اتمام پروژه های نیمه تمام، چندین پروژه جدید متناسب با بودجه‌های ابلاغی نیز پیشنهاد شده است.