شناسهٔ خبر: 93643 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برای اولین بار در استان خراسان شمالی اجرا می شود؛

انجام آسفالت حفاظتی در ۲۴ کیلومتر ازجاده های خراسان شمالی

روکش آسفالت محور میناب -بشاگرد مدیر کل راهداری وحمل ونقل جاده ای خراسان شمالی گفت: امسال اجرای ۲۴ کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان شمالی)، جعفر شهامت مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای خراسان شمالی گفت: امسال اجرای ۲۴ کیلومتر روکش آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ در دستور کار است و طی ماه جاری در محور شریانی استان آغاز می شود.

شهامت افزود: اجرای عملیات آسفالت میکروسرفیسینگ (آسفالت حفاظتی) در محورهای اصلی انجام می شود و هدف از آن، افزایش عمر روسازی های آسفالتی و کاهش هزینه ها است.

وی گفت: روکش آسفالت حفاظتی میکرو سرفیسینگ از روشهای جدید ترمیم و نگهداری راه ها است که با هدف آب بندی سطحی جاده، جوان سازی آسفالت های قبلی، بهبود اصطکاک سطح محور و افزایش عمر روسازی جاده و جلوگیری از تشدید تخریب روسازی آن ها اجرا می شود.

وی اظهار داشت: در این روش عمر روکش  آسفالت حفاظتی ۴ تا ۵ سال است و استفاده از این نوع آسفالت باعث صرفه جویی در هزینه ها تا ۵۰درصد لایه آسفالت خواهد شد.

شهامت افزود: در سال گذشته انجام روکش آسفالت گرم در ۵۳.۶ کیلومتر از جاده های استان اجرا شد، همچنین اجرای ماسه آسفالت سرد و گرم به طول ۱۹کیلومتر به انجام رسید.

وی خاطرنشان کرد: درزگیری بیش از۲۰هزارمتر و لگه گیری هندسی بیش از ۲۰۰ هزار مترمربع از جاده ها استان از دیگر اقدامات در زمینه نگهداری راه های استان در سال گذشته است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، براساس برداشت مکانیزه محورهای اصلی وشریانی استان طی سال گذشته باروشهای پیشرفته اسکن رویه راه ها،در شاخص PCI که عمدتاً لکه ها وخرابی رویه راهها را اندازه می گیرد، مقدار این شاخص در سال۹۹ برابر ۷۷درصد برداشت شده که نسبت به میانگین کشوری برابر ۷۳ درصد وضعیت بهتری را نشان می دهد، لیکن در شاخص IRI که ناهمواری سطح راه ها را منعکس می نماید میزان شاخص برابر ۲.۷ تعیین شده است که متوسط کشوری آن برابر ۲.۸ می باشد که نشان دهنده وضعیت نامناسب استان در این شاخص عمدتاً بدلیل شرایط بارندگی و نوع خاک وعدم اتخاذ تمهیدات لازم در زمان ساخت راه می باشد،زیرا این شاخص موج و نشست در طول راهها را منعکس می نماید.

دبیر کمیسیون اجرایی ایمنی وسوانح رانندگی استان در ادامه افزود: براساس این برداشت مشخص گردید۱۳درصد راه های استان دچار خرابی شدید و در اولویت اقدام است که میانگین کشوری در این زمینه برابر ۱۶درصد است.

شهامت در ادامه تاکیدنمود: وضعیت روکش راه های فرعی و روستایی در امسال در اولویت اقدام قراردارد، زیرا بیشترین استفاده از شبکه حمل ونقل توسط شهروندان استان مربوط به این راه ها می باشد که عمدتاً می بایستی در شورای برنامه ریزی شهرستان ها تامین اعتبار شود.