شناسهٔ خبر: 93693 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تأکید بر اجرای مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در میدان نقش جهان اصفهان

سومین جلسه شورایعالی شهرسازی ومعماری در سال جاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تأکید بر لزوم توجه به مصوبه این شورا در مهرماه ۱۳۹۹ در موضوع اقدامات و تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان به منظور ایجاد گذر موسوم به آقا نوراله نجفی با اشاره به نامه ارسالی به استاندار اصفهان در اسفند ۱۳۹۹ خواستار صیانت از بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان اصفهان شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد در نامه‌ای به استاندار اصفهان که در اسفند ماه ۱۳۹۹ ارسال شده است، تصریح کرد: در راستای اجرای مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۹/۶/۱۰ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موضوع «اقدامات و تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان به منظور ایجاد گذر موسوم به آقا نوراله نجفی» و با عنایت به بررسی طرح‌های ارائه شده در کمیتة فنی معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش، در چهار بخش مورد نظر است.

در نامه معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی آمده است: ضروري است طرح ساماندهی مذکور متضمن چشم‌انداز روشنی از وضعیت آینده بافت بوده و با توجه به ظرفیت ساختارفضایی، عناصر اجتماعی، پویایی اقتصادی، موازین حقوقی و در پیوند یکپارچه با بافت پیرامون و میدان نقش جهان تهیه شود. در این راستا تطبیق طرح و اقدامات اجرایی با وضعیت کالبدی و نیازهای عملکردی محله؛ ترمیم آسیب‌های کالبدی صورت گرفته اهمیت دارد و لازم است اجرای طرح مذکور در چهارچوب صیانت از هویت بافت تاریخی برنامه‌ریزی شود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی در ادامه نامه بیان کرده است: با توجه به آثار سوء تخریب بناها و رها ماندن فضاهای به وجود آمده بر کیفیت زندگی ساکنین و نارضایتی ایشان، اجرایی بودن طرح و تحقق‌پذیری آن در اسرع زمان، به عنوان یکی از مهمترین شرایط لازم برای طرح پیشنهادی مورد تاکید است. در این راستا لازم است در طرح ساماندهی صدرالذکر، اولویت‌بندی اقدامات اجرایی شامل ایجاد بناها، فضاهای باز شهری و به طور ويژه ترمیم وضعیت کالبدی جداره ها و کفسازی ها و مبلمان شهری، در اسرع وقت انجام پذیرد.

صادق‌مالواجرد در نامه خود یادآور شده است:  ایجاد بناها و فضاهای شهری و تعیین فعالیت‌ها در راستای تامین سرانه خدمات پشتیبان محله و میدان نقش جهان در بخش‌های تخریب شده (وفق مطالعات نیازسنجی) مورد تاکید است. در این رابطه ضمن تاکید بر ممنوعیت هرگونه تخریب جدید وفق مصوبه شورای‌عالی، لازم است درصورت طراحی و ساخت بناها و فضاهای شهری در پلاک های تخریب شده، هماهنگی با الگوی معماری تاریخی اصفهان و ساختار فضایی بافت و در راستای حفاظت از یکپارچگی بافت و نیز ممانعت از گسترش تخریب‌ها صورت گیرد.

معاون شهرسازی و معماری در  نامه خود به استاندار اصفهان  اشاره کرده است: رعایت مفاد و الزامات مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۶/۱۰ شورای‌عالی شهرسازی و معماری از جمله موارد زیر مورد تاکید مجدد است که شامل  نخست حفظ تمامی پلاک‌های موجود در بدنه خیابان حافظ، مجاور ساباط و سایر پلاک‌های نیازمند حفاظت و احیاء (طبق نقشه پیوست مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری) و دیگر  محدود شدن حوزه مداخلة طرح به محدوده تعیین شده در نقشه پیوست مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری است.

در پایان این نامه تصریح شده است: "با توجه به موارد فوق و نظر به اهمیت اقدام فوری، به جهت رفع مسئله اجتماعی-کالبدی در بافت آسیب دیده، خواهشمند است دستور فرمائید، اقدامات مربوطه با فوریت انجام پذیرد."

مخالفت با هرگونه تخریب و تملک بنا به منظور احداث یا امتداد گذر موجود

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مصوبه ۱۳۹۹/7/16 با موضوع اقدامات و تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش جهان به منظور ایجاد گذر موسوم به آقا نوراله نجفی  مقرر کرد:  نظر به «مخدوش شدن یکپارچگی و انسجام بافت فرهنگی تاریخی شهر اصفهان، بی توجهی به اثر جهانی میدان نقش جهان، عدم لزوم ایجاد پیاده راه با توجه به فاصله اندک با پیاده راه پیرامون میدان نقش جهان، اثرات تخریب بناها و رها سازی فضاهای به وجود آمده بر کیفیت خدمات و زندگی ساکنین و نارضایتی ایشان»، با هرگونه تخریب و تملک بنا به منظور احداث یا امتداد گذر موجود مخالفت شد.
در بند دوم مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آمده است:  با عنایت به لزوم ساماندهی وضعیت موجود، ضمن تاکید برحفظ کلیه پلاک‌های موجود درگذر پیشنهادی (بدنه خیابان حافظ، ساباط و پلاک‌های مجاور طبق نقشه پیوست) مقررگردید «طرح ساماندهی با تاکید بر ایجاد و احیای فضاهای شهری پشتیبان محله ومیدان نقش جهان و توجه به احیای بناها و فضاهای ارزشمند فرهنگی در جهت تداوم هویت تاریخی گذر» ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه، توسط شهرداری تهیه و پس ازتصویب درکمیسیون ماده پنج برای  ابلاغ به دبیرخانه شورایعالی ارائه شود.
در بند سوم مصوبه ابلاغ شده شورای عالی شهرسازی و معماری به استاندار اصفهان تصریح شده است: نظر به مشکلات و نارضایتی های بوجود آمده برای ساکنین در اثر اقدامات بی‌برنامه و نیز لزوم توجه به جلب مشارکت مردمی در احیاء بافت، ضروری است مدیریت شهری اهتمامی ویژه به بهبود وضعیت کالبدی موجود داشته باشد و اقداماتی اجرایی از نوع بهسازی، کف سازی و بدنه سازی با قید فوریت توسط شهرداری انجام پذیرد.