شناسهٔ خبر: 93732 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

گسل های استان فارس زیر ذره بین شبکه شتابنگاری آنلاین

IMG-20210529-WA0000.jpg کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری با اشاره به اجرای پایلوت سامانه پاسخ سریع در کشور، گفت: در بخش پیاده‌سازی سامانه پاسخ سریع این طرح، مقرر شد برای شهرهای پرجمعیت و لرزه‌خیز اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(فارس)، محمدرضا ابراهیم پور کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در این راستا برخی از شهرهای مهم چون تهران، کرج، تبریز، مشهد، اهواز، بندرعباس، کرمان و شیراز انتخاب شدند، اظهار داشت: با توجه به تفاهم نامه انجام شده ۱۰ ایستگاه شتابنگاری در تبریز و اطراف آن، ۱۰ ایستگاه در مشهد و ۲۰ دستگاه در تهران نصب شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تعداد ایستگاه‌های نصب شده در کشور باید به حد مطلوب برسد.
وی افزود: بر اساس طرح مشترکی، محققان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های هشدار سریع و پاسخ سریع کردند که در این راستا از ۲۰ ایستگاه هشدار سریع زلزله، ۴ ایستگاه و از ۱۰ ایستگاه پاسخ سریع ۴ ایستگاه نصب شده که داده‌هایی از آن‌ها به دست آمده و در اختیار سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران قرار گرفته است.
ابراهیم پور با بیان اینکه این سامانه‌های هشدار سریع بر اساس ثانیه‌ها کار می‌کنند، گفت: این نوع سامانه‌ها حتما باید در نزدیکی گسل‌ها نصب شوند و از آنجایی که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که زلزله‌ها در کدام بخش از گسل‌ها ایجاد گسیختگی می‌کنند؛ از این رو نیاز است تا این سامانه‌ها به صورت پراکنده نصب شوند.
وی اشاره کرد: اساس کار لرزه نگار و شتابنگار یکی است و تفاوت اساسی آنها حساسیت بیشتر دستگاه های لرزه نگار جهت ثبت زمین لرزه های کوچک یا زمین لرزه های رویداده در فواصل بسیار دور است ، در واقع دستگاه های لرزه نگار به سرعت جابجایی زمین حساس بوده و عملاً سرعت نگار هستند. این دستگاه ها در صورتی که در ایستگاه های آرام با سطح نوفه پایین نصب شده باشند، قادرند تا هر زمین لرزه به بزرگیه بالای 5 که در هر فاصله ای در کره زمین اتفاق بیفتد؛ را ثبت کنند.
کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری افزود: بر این اساس دستگاه های شتابنگار به شتاب جابه‌جایی زمین حساس هستند و به عبارتی شتاب یا تغییرات سرعت حرکت زمین را اندازه می گیرند، این دستگاه ها برای ثبت زمین لرزه هایی که در فواصل نزدیک روی می دهند به گونه ای که از شتاب کافی برای انجام مطالعات مهندسی برخوردار باشند، به کار برده می شوند و درکانون زمین لرزه های بزرگ از کار نمی افتند.
وی با اشاره به فرسوده شدن زیر ساخت ایستگاه‌های شتابنگار در سال های گذشته در بیشتر استان ها مرمت و بازسازی آنها و شبکه برق و تلفن را از مهمترین ضوابط ایستگاه‌ها دانست که خواستار پیگیری جهت برطرف شدن این موانع با پیگیری مسئولان استانی دانست.
کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری اذعان داشت : در فاز سوم نصب این ۱۸ ایستگاه شتابنگار در استان فارس، به چالش‌های ارتباطی و تجهیز بیشتراین ایستگاه های شتابنگار به پنل خورشید در زمان بحران اشاره نمود، تا این تاسیسات به شبکه فیبر نوری و پنل خورشیدی مجهز شوند.
محمدرضا ابراهیم پور با اشاره به نصب ایستگاه‌های شتابنگار در استان های مختلف کشور تعداد آنها را تا پایان خردادماه در حدود ۱۳۳۰ بر شمرد که از این تعداد ۴۵۰ ایستگاه برخط در کشور تا پایان خردادماه نصب و راه اندازی می‌شود.