شناسهٔ خبر: 93852 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان خبر داد:

برنامه‌ریزی برای احداث و مقاوم‌سازی ۱۰ هزار واحد مسکونی در گلستان/ مقاوم‌سازی با هدف تقویت مهاجرت معکوس، حمایت از تولید و رونق اشتغال روستایی اجرایی می‌شود

مسکن روستایی مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: با هدف مهاجرت معکوس برنامه بنیاد مسکن گلستان برای سال‌جاری، مقاوم‌سازی و احداث ۷ هزار واحد به شکل خودمالکی و ۳ هزار واحد به شکل انبوه‌سازی است.

سیدمحمد حسینی مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از جزئیات تفاهم‌نامه‌های منعقده را به منظور مقاوم‌سازی و احداث واحدهای مسکونی مقاوم در روستاها و شهرهای کوچک استان، با هدف ایجاد اشتغال روستایی و همچنین مهاجرت معکوس، اعلام  و روند احداث طرح اقدام ملی مسکن استان را شرح داد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با یادآوری این مطلب که احداث و مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن در برنامه‌های بنیاد مسکن قرار دارد، گفت: برنامه بنیاد مسکن گلستان برای سال‌جاری مقاوم‌سازی و احداث ۷ هزار واحد به شکل خودمالکی و ۳ هزار واحد به شکل انبوه‌سازی است که امید است تا پایان سال محقق شود.

۵۰ درصد واحدهای مسکونی استان گلستان فرسوده هستند

حسینی با اشاره به اینکه استان گلستان یکی از استان‌های حادثه‌خیز و همچنین فرسوده به شمار می‌رود که بیش از ۵۰ درصد واحدهای آن فرسوده و غیرمقاوم هستند بر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و مشارکت مردم با بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی تاکید کرد و افزود: بنیاد مسکن در سال گذشته ۲۷ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی برای نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی به امضا رساند.

وی بخشی از این تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بنیاد با ۲۷ دستگاه و سازمان اجرایی کشور را تفاهم با اداره ورزش جوانان برای تامین مسکن جوانان، نوسازی و مقاوم سازی مسکن ورزشکاران، نوسازی واحدهای مسکونی فرهنگیان، هنرمندان و دیگر اقشار جامعه برشمرد.

مشارکت ۶ هزار نفر از مالکان واحدهای فرسوده برای اجرای طرح مقاوم‌سازی

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان از راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام برای اجرای طرح مقاوم سازی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۶ هزار متقاضی در طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی ثبت‌نام کردند. ثبت‌نام تا ۲۵ خرداد در استان از طریق سامانه ادامه دارد و از ابتدای تیرماه، تامین زمین، تامین منابع و آغاز عملیات اجرایی در گلستان آغاز خواهد شد.

حسینی انبوه‌سازی مسکن جوانان را از دیگر طرح‌های قابل اجرای بنیاد در استان گلستان برشمرد و افزود: بنیاد مسکن اراضی تحت اختیار خود را برای اجرای طرح مسکن جوانان تخصیص می‌دهد.

وی از جمله اهداف اجرای طرح مقاوم‌سازی و انبوه‌سازی مسکن جوانان را در استان گلستان مهاجرت معکوس عنوان کرد و گفت: تقویت مهاجرت معکوس سبب حمایت از تولید و رونق اشتغال روستایی خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان تاکید کرد: روستاییان با ۲۰ درصد آورده خود و تسهیلاتی که بنیاد تا ۸۰ درصد برای آنها برنامه‌ریزی کرده و تامین خواهد کرد می‌توانند واحدهای مسکونی خود را تعبیه کنند.

اجرای یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکن ملی

حسینی همچنین اجرای طرح اقدام ملی مسکن را در استان گلستان مناسب ارزیابی کرد و گفت: در استان گلستان ۲ هزار و ۲۹۴ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در برنامه اجرا قرار دارد. در ۱۱ شهر ثبت‌نام انجام شده است و بیش از یکهزار و ۸۰۰ واحد واجدشرایط داریم که در حال پالایش، تخصیص زمین، صدور پروانه ساختمانی و شروع عملیات اجرایی مسکن ملی برای آنها هستیم.

وی افزود: پیش بینی این است که کمتر از ۲ سال دیگر متقاضیان واحدهای مسکونی خود را تحویل بگیرند.