شناسهٔ خبر: 94192 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

میان مدیران کل راه وشهر سازی و اوقاف وامورخیریه استان انجام شد؛

مبادله تفاهم‌نامه ساخت ۸۱۰۰ واحد طرح اقدام ملی در شهر اراک

افتتاح ٩پروژه شركت عمران در شهر جديد پرند به همراه بازيد از اجراى مسكن ملى و مسكن مهر(2) هم زمان با آغاز ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن، تفاهم‌نامه ساخت ۸۱۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن میان مدیران کل راه وشهر سازی و اوقاف وامورخیریه استان مرکزی مبادله شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی(مرکزی)، آیین مبادله تفاهم نامه ساخت ۸۱۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن در شهر اراک با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، استاندار مرکزی، مدیرکل راه وشهرسازی استان، مدیرکل اوقاف وامورخیریه و سایر مسئولان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این آیین گفت: ساخت مسکن باید با کیفیت بالا و برای اقشاری از جامعه باشد که نیازمند سرپناه هستند و نباید اجازه داد که ابزاری برای دلالی و تجارت برخی افراد سودجو تبدیل شود.

آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» افزود: تامین مسکن برای متقاضیان باید به‌گونه ای راهبری شود که  تنها ۱۵درصد از درآمد خانوار را دربرگیرد و افراد برای قیمت تمام شده مسکن هزینه زیادی پرداخت نکنند.

وی بیان کرد: امید می‌رود که این طرح ماندگار و ارزشمند بر اساس یک زمان بندی مناسب و با کیفیت مطلوب با پیمانکار مربوطه(شرکت کیسون) در اسرع وقت ساخته و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: انتظار می‌رود با تامین زیرساخت‌ها، امکانات لازم و تامین و سازماندهی نیروی انسانی، طرح‌های کشور و به تبع آن در استان نه تنها در حوزه مسکن بلکه در تمام بخش‌ها در اسرع وقت به سرانجام‌ برسد.

استاندار مرکزی نیز در این آیین ضمن تقدیر از زحمات مدیرکل، معاونین و کارمندان اداره کل راه وشهر سازی استان گفت: ساخت هشت هزار و ۱۰۰ واحد اقدام ملی مسکن در استان مرکزی، بزرگ‌ترین طرح مسکن‌سازی فعال در کشور است که در پایان دولت تدبیر و امید و در راستای تامین و ساخت مسکن برای متقاضیان فاقد مسکن، با تعامل و همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین استانداری و با موافقت وزیر راه و شهرسازی کلید خورده‌ است.

سید علی آقازاده افزود: ساخت طرح ماندگار، علاوه بر سهمیه ابلاغی وزارت متبوع در کنار ۱۵ هزار واحد مسکونی دیگر استان است که از ابتدای انقلاب تاکنون از بزرگترین طرح‌های مسکونی است که در بازه زمانی ۲۴ ماهه در کشور ساخته می‌شود.

وی تاکید کرد: سهم استان مرکزی از این طرح ساخت ۲۲ هزار واحد مسکونی است که ۱۲ هزار واحد آن در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران باید ساخته شود و  ۹ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در شهرهای استان هدفگذاری شده است.

نماینده عالی دولت در استان بیان کرد: استان مرکزی، از نظر اجرای طرح اقدام ملی مسکن ، استان نخست و پیشرو در کشور است که در هفته آتی نیز عملیات اجرایی این طرح بزرگ و منحصر به فرد در کشور به‌صورت مشارکتی وزارت راه و شهرسازی و اوقاف در استان با حضور وزیر راه و شهرسازی کلید می‌خورد.

آقازاده ادامه داد: سایت طرح اقدام ملی مسکن فعال شده و متقاضیان می‌توانند ثبت نام‌ خود را انجام دهند و پالایش متقاضیان در دو هفته آینده انجام گرفته و اسامی افراد نهایی اعلام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز بیان کرد: سهمیه استان مرکزی از سوی وزارت راه و شهرسازی، ساخت ۲۱ هزار و ۸۹۰ واحد مسکونی بود که ۱۲هزار و ۴۰۰ واحد باید در شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر و بقیه واحدهای مسکونی در شهر اراک و شهرهای استان ساخته شود.

احمد مرزبان افزود: با تعامل و همکاری مسئولان  در استان مرکزی فراتر از سهمیه ابلاغی و بر اساس نیاز و تقاضای مردم زمین تامین شده و اجرای تمام طرح های مسکونی در سطح استان آغاز  و در حال انجام است.

مرزبان ادامه داد: در بازنگری طرح جامع اراک، ۷۰ هکتار زمین با مالکیت اداره کل اوقاف به محدوده شهری اراک الحاق شده است، مشروط بر اینکه برای ساخت و ساز در قالب طرح اقدام ملی مسکن انجام شود با اجرای این طرح بزرگ‌ترین کارگاه مسکن سازی در کشور کلید می‌خورد.

وی با بیان اینکه بیشترین درخواست متقاضیان مسکن ملی در اراک است، گفت: در طرح ۲۴ هکتاری انتهای هپکو سه هزار و ۴۰ واحد در حال ساخت مربوط به اقدام ملی مسکن، بخشی مربوط به وزارت دفاع و نیروی انتظامی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی دیگر در شهرک کوثر اراک به کارگزاری بنیاد مسکن و ساخت ۲۷۰ واحد در طرح بازآفرینی شهری در حال انجام است و درحال حاضر ساخت ۱۰ هزار واحد دیگر نیز در استان عملیاتی شده است.

مرزبان تصریح کرد: باعنایت به اینکه شهرساوه استعداد توسعه حاشیه نشینی را دارد لذا به منظور جلوگیری ازاین امر ساخت حدود ۲۰۰۰واحد درشهر ساوه شزوع شده است.

وی عنوان کرد: بزرگترین طرح ساخت مسکن (ماندگار) ماندگار حدفاصل دانشگاه پیام نور تا حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) اراک است که هشت هزار و ۱۰۰ واحد بر اساس مصوبه شورای مسکن عملیات اجرایی و آماده سازی آن به پیمانکار واگذار شده و در روزهای آتی عملیات اجرایی آن کلید می‌خورد.

رئیس هیات مدیره و پیمانکار اجرای طرح اقدام ملی در استان مرکزی نیز گفت: اجرای اقدام ملی مسکن خدمتی ملی است و برای حراست از این سرمایه ملی، کیفیت مسکن باید در اولویت باشد.

محمدرضا انصاری افزود: چنانچه ساخت مسکن از کیفیت لازم برخوردار است، هزینه نگهداری و عمر بنا نیر افزایش می‌یابد.