شناسهٔ خبر: 94515 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارنامه ۸ ساله دولت تدبیر و امید در شهرهای‌جدید تشریح شد؛

احداث ۲۰۰ مدرسه در شهرهای جدید به ارزش ۶۴۰۰ میلیاردریال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم/احداث و بهره‌برداری از ۱۴ پروژه کلان ملی/افتتاح پروژه‌های ملی متروی شهر جدید هشتگرد-گلشهر-کرج و آزادراه تبریز- شهر جدید سهند

بازدید وزیر راه و شهرسازی از متروی هشتگرد احداث و بهره‌برداری از ۱۴ پروژه کلان ملی توسط شرکت عمران شهرهای جدید همچون احداث ۲۰۰ باب مدرسه در شهرهای جدید به ارزش ۶۴۰۰ میلیاردریال، کارنامه دولت تدبیر و امید است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، طبق آمار منتشر شده از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در کتاب وزارت راه و شهرسازی، پروژه‌های کلان افتتاح شده در شهرهای جدید طی هشت سال گذشته به غیر از احداث و تکمیل مسکن مهر و مسکن ملی شامل اولین خط متروی بین‌شهری در شهرهای جدید و اتصال آن به متروی کلانشهر تهران و همچنین اتصال آن به بزرگترین ایستگاه ریلی روسطحی کشور در شهر جدید هشتگرد، بازار ایرانی- اسلامی نقش اندیشه به عنوان بزرگترین پروژه تجاری شهرهای جدید با طراحی منحصر به فرد و به یادماندنی، آزادراه تبریز-سهند به عنوان الگویی مناسب برای شراکت با بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل آزادراهی حومه‌ای و اتصال یک شهر جدید به شهر مادر است.

همچنین از دیگر پروژه‌های کلان شرکت عمران شهرهای جدید در هشت سال دولت تدبیر و امید می‌توان به این موارد اشاره کرد: احداث بوستان مشاهیر پرند به عنوان بزرگترین پارک شهرهای جدید و یکی از بزرگترین پارک‌ها شهری کشور به مساحت ۳۲ هکتاربا معرفی و پاسداشت مشاهیر، مجموعه ورزشی چندمنظوره بین‌المللی شهر جدید صدرا به عنوان تنها سالن فوتسال کشور با استانداردهای بین‌الملل و دارای قابلیت برگزاری تورنومنت‌های جهانی و تنها نمونه رستوران در آب خراسان‌رضوی در شهر جدید گلبهار با نام رستوران سنجاقک با طراحی خاص سنجاقک شکل و جزیره‌ای بودن آن.

مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید با وجود شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور توانست در بخش عمرانی به کارهای مهمی اهتمام ورزد. افزایش چند برابری عملکرد درآمدی شرکت، افتتاح پروژه‌های ملی متروی شهر جدید هشتگرد گلشهر کرج و آزادراه تبریز- شهر جدید سهند و پیگیری اجرای مترو در شهرهای جدید بهارستان، گلبهار، پردیس، پرند، فولادشهر و مجلسی، شروع و تداوم پروژه‌های مشارکتی به میزان سرمایه‌گذاری ۷۷ هزار میلیارد ریال، پیگیری سیاست توسعه مراکز محلات و ایجاد این گره‌های کارکردی به خصوص در سایت‌های مسکن مهر در راستای تبدیل مسکن مهر از یک طرح مسکن‌سازی به یک طرح شهرسازی، توجه ویژه به مسائل فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی از جمله احداث بیش از ۲۰۰ باب مدرسه در رده‌های مختلفی آموزشی، اصلاح تشکیلات و چارت سازمانی شرکت و اخذ تأییدیه سازمان امور اداری و استخدامی کشور و ایجاد دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی، تأسیس و آغاز به کار دو شرکت عمران شهر جدید تیس و شهر جدید ایوانکی، برگزاری رویدادهای مهم شهری )جشنواره‌ها، جشن‌ها و ...( از جمله جشنواره‌های فیلم و عکس، نمایشگاه‌ها و گالری‌های آثار هنری شهرهای جدید و سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی، به‌کارگیری و راه‌اندازی سامانه‌های فعال در زمینه‌های مختلف، و در نهایت توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای مختلف همچون کره‌جنوبی، آلمان و چین در دولت دوازدهم از جمله نتایج عملکردی شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت‌های وابسته بوده است.

در استان تهران پنج پروژه بهره‌برداری شد. این پنچ پروژه شامل بازار ایرانی-اسلامی نقش اندیشه به ارزش یکهزار و ۲۵۰ میلیاردریال در زمینی به مساحت ۱۲۳ هزار مترمربع زمین در سال ۱۳۹۴، تونل سلام شهر جدید پردیس به ارزش ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۶۳۰ متر در سال ۱۳۹۶، فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید پرند به ارزش یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶، فاز اول تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید پردیس به ارزش ۸۴۵ میلیاردریال در سال ۱۳۹۶، بوستان مشاهیر پرند به ارزش ۵۸۴ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار  در سال ۱۳۹۹ بهره‌برداری شد.

در استان سیستان و بلوچستان افتتاح و بهره‌برداری از پروژه خط انتقال آب از چانه نیمه به شهر جدید رامشار به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال به طول ۵۱ کیلومتر در سال ۱۳۹۷ بهره‌برداری شد.

در استان البرز دو پروژه خط انتقال آب از سد طالقان به شهر جدید هشتگرد به ارزش ۲۱۰ میلیارد ریال به طول ۴ کیلومتر در سال ۱۳۹۷ و متروی شهر جدید هشتگرد - گلشهر کرج به ارزش ۱۰ هزار میلیاردریال به طول ۸/۲۵ کیلومتر در سال ۱۳۹۸، بهره برداری شد.

در استان آذربایجان شرقی آزادراه تبریز- شهر جدید سهند به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال به طول ۲۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۹بهره‌برداری شد.

در استان فارس ۳پروژه بزرگراه شهید سلیمانی و تقاطع پیوند به ارزش یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به طول ۷ کیلومتر در سال ۱۳۹۹، سالن بین‌المللی چندمنظور ورزشی شهر جدید صدرا به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال با ظرفیت ۲ هزار نفر و ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۹ و تصفیه‌خانه فاضلاب شرق شهر جدید صدرا به ارزش یک‌هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید.

در استان مرکزی پروژه خط انتقال آب شرب شهر جدید امیرکبیر به ارزش ۶۵۰ میلیاردریال به طول ۹ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید.

همچنین ۲۰۰  مدرسه در تمامی شهرهای جدید به ارزش ۶۴۰۰ میلیاردریال در مجموعه زمین هایی به مساحت ۴۰۰ هزار مترمربع بین سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ احداث شد.