شناسهٔ خبر: 94651 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارنامه ۸ ساله وزارت راه در بخش ساختمان‌های عمومی

احداث و تحویل ۷ پروژه فرهنگی و ورزشی، تربیتی در دولت تدبیر و امید توسط سازمان مجری/مطالعه و تحویل ۳۰ طرح مطالعاتی و پژوهشی

کتابخانه ساخته شده در طرح توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی علاوه بر احداث بیمارستان‌ها احداث و تکمیل بسیاری از ساختمان‌های مهم را در دستور کار قرار داد و تحویل هفت پروژه فرهنگی، ورزشی و تربیتی و همچنین انجام ۳۰ مطالعه پژوهشی را در دولت تدبیر و امید به پایان رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی علاوه بر بیمارستان‌ها، ساختمان‌های پراهمیت دیگری را نیز در دست ساخت و احداث دارد که از جمله آنها پروژه مصلی، پروژه‌های فرهنگی، ورزشی و تربیتی، پروژه‌های ویژه و همچنین پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی است.

آمار منتشر شده در کتاب وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی حاکی از آن است که در دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع هفت پروژه فرهنگی و ورزشی، تربیتی، ساختمان و تجهیزات تحویل شد . این پروژه‌ها شامل بهره‌برداری از سالن ۲۵۰۰ نفری الیگودرز در استان لرستان در سال ۹۲، ندامتگاه ۲ هزار نفری مرکزی تهران در سال ۹۳، ساختمان و تجهیزات اداره کل دیوان محاسبات خراسان شمالی در سال ۹۳، مطالعه و احداث ساختمان سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان در سال ۹۶، احداث ندامتگاه ۳۰۰ نفره سمنان در سال ۹۸، احداث ندامتگاه ۱۰۰ نفری دامغان در سال ۹۸ و احداث ندامتگاه ۷۵۰ نفری کاشان در سال ۹۹ است.

همچنین از پروژه‌های ویژه تحویل شده در دولت یازدهم و دوازدهم نیز شامل مصلای قم با ظرفیت ۱۴ هزار نفر در سال ۹۴،  کتابخانه طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) با ظرفیت ۱۱ هزار و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۴، فاز اول طرح توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه (س) با ظرفیت ۸ هزار نفر است.

توسعه مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران، مجموعه فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران، ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی و طرح توسعه ضلع شرقی و جنوبی حضرت معصومه (س) از جمله پروژه‌های مهم سازمان مجری است که در حال انجام است.

بر اساس اعلام سازمان مجری ۳۰ طرح مطالعاتی و پژوهشی توسط آن سازمان در دولت یازدهم و دوازدهم تحویل شد که برخی از آنها شامل موارد زیر است: ارزیابی و تحلیل اقتصادی سیستم‌های نوین ساخت و ساز در ساختمان‌ها، جایگاه معماری ایرانی- اسلامی در طراحی فضاهای بیمارستانی، مطالعه خاک‌های مسئله‌دار و ارایه راهکارهای بهسازی، ارزیابی و روش‌های اجرای دیوارهای جداکننده با بهره‌گیری از تولیدات صنعتی، بررسی سامانه‌های نمای آجری با عایق حرارتی.

تعیین الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح در تعرفه‌ها و فضاهای درمانی و عمومی، ضوابط طراحی معماری ساختمان‌های اداری، ارزیابی اقتصادی تاثیر عناصر تولید ساختمان‌های دولتی، تهیه دستورالعمل و راهنمای طراحی، محاسبه نصب شبکه‌های بارنده خودکار اطفای حریق، بررسی انواع سیستم‌های خارجی و ارایه دستورالعمل اجرایی آن، سیستم یکپارچه پایش لرزه‌ای ساختمان جهت بررسی رفتار سازه‌های ساختمان های عمومی و دولتی، بخش دیگری از مطالعات انجام شده در دولت یازدهم و دوازدهم است.