شناسهٔ خبر: 94828 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر اعلام کرد:

مردادماه؛ آغاز واکسیناسیون دریانوردان/ حمل و نقل دریایی؛ هرگز در دوران کرونا متوقف نشد

علی اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های بین المللی تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تعداد دریانوردان ایرانی حدود ۱۳۰ هزار نفر است، گفت: از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست می‌کنیم هرچه سریع‌تر جمعیت دریانوردان را واکسینه کند و آنها را در اولویت تزریق واکسن قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر مرزبان با تبریک روز دریانورد و تقدیر از تلاش تمامی دریانوردان، اظهارداشت: شغل دریانوردی با چالش‌های خاصی همراه است و این مشکلات در زمان شیوع ویروس کرونا، دوچندان شده است؛ از سوی بسیاری از کشورها به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا از سوی دریانوردان، تسهیلات رفاهی و بهداشتی بندری و همچنین مرخصی خشکی را محدود و بعضا به طور کامل متوقف کرده اند.

مدیرکل امور دریانوردان، سازمان های بین المللی تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه محدودیت‌های یاد شده در کشورهای مختلف مدنظر قرار گرفته و به طور مثال در کشوری نظیر چین شدیدتر است، عنوان کرد: مشکل جایگزینی خدمه از دیگر مسائلی است که باید به آن در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و بعضا برخی دریانوردان مجبور شدند، به مدت ۶ ماه و حتی بیشتر روی کشتی بمانند.

وی با بیان اینکه سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی دریانوردی؛ قطعنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعدد و خاصی را صادر کرده اند و از دولت‌ها خواسته‌اند تا زمینه بازگشت دریانوردان به میهن‌شان را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: این بخشنامه‌ها موثر واقع شد؛ اما بعضا گزارش‌هایی می‌رسد که دریانوردان در بعضی بنادر جهان؛ زمین‌گیر شدند.

مرزبان با اشاره به اینکه سازمان بین المللی دریانوردی به منظور جلب توجه دولت‌ها به دریانوردان در این شرایط خاص، شعار روز جهانی دریانورد را «دریانوردان در کانون کشتیرانی آینده» در نظر گرفته است، عنوان کرد: از تمامی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده تا دریانوردان را به عنوان کارکنان کلیدی صنعت حمل و نقل دریایی، در دنیا به شمار آورند.

وی افزود: حمل و نقل دریایی تنها بخشی از شقوق حمل و نقل است که در ایام شیوع ویروس کرونا تعطیل و متوقف نشد، بنابراین باید به خواسته دریانوردان بیش از پیش توجه شود.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های بین المللی تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از خواسته‌های به حق جامعه دریانوردان ایرانی که حدود ۱۳۰ هزار نفر اعم از صیادی، مسافری، خدماتی، باری و...هستند، این است که در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند، گفت: این درخواست به منظور ارائه روان خدمات و گردش چرخ حمل و نقل دریایی است و مکاتبه‌های از سوی انجمن صنفی دریانوردان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی جلسه‌ای را با مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتحادیه مالکان کشتی و انجمن صنفی دریانوردان برگزار کرد و وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که دریانوردان در گروه سوم اولویت واکسن کرونا قرار گرفته‌اند و قرار است مردادماه واکسیناسیون این گروه آغاز شود.