شناسهٔ خبر: 95348 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

کارنامه ۸ ساله وزارت راه و شهرسازی

افزایش و نوسازی ناوگان «هما» طی ۸ سال گذشته/ گسترش شبکه پروازی ایران‌ایر

هواپيما هما اطلاعات منتشر شده در کتاب ۸ ساله وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد ایران‌ایر در ۸ سال گذشته توانسته است ناوگان و شبکه پروازی خود را گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دولت تدبیر و امید اقدامات ارزنده‌ای را طی ۸ سال گذشته برای رونق صنعت حمل‌ونقل کشور انجام داده و صنعت هوایی نیز از این مساله مستثنا نیست. در این میان، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» به عنوان تنها شرکت هواپیمایی تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی، دستاورد‌های فراوانی در دولت تدبیر و امید داشته است، و این مهم در حالی رخ می‌دهد که صنعت هوایی ایران و از جمله «هما» در این مدت سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را تجربه کرده است.

بخوانید| افزایش جابه‌جایی مسافر هوایی طی ۸ سال دولت تدبیر و امید

براساس گزارش دفتر معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، ایران‌ایر در ۸ سال گذشته، توانسته است نوسازی و توسعه ناوگان را تجربه کند. این شرکت در قالب برجام، موفق به خرید ۱۶ فروند هواپیمای نو شد که شامل دو فروند ایرباس A۳۳۰-۲۰۰، یک فروند ایرباس A۳۲۱ و ۱۳ فروند ATR۷۲-۶۰۰ می‌شود. همچنین یک فروند هواپیمای استیجاری MD و ۳ فروند ایرباس A۳۱۹  دست دوم در این دوران به ناوگان هما افزوده شده است که ارزش کل این هواپیماها بیش از ۵۱۳ میلیون یورو است.

این شرکت در این مدت با اتکا به افزایش ناوگان، توانست شبکه پروازی خود را گسترش دهد و پرواز به ۲۰ مقصد داخلی جدید شامل اراک، ایلام سبزوار، گچساران، شاهرود، دزفول، جهرم، لامرد، خوی، مراغه، بجنورد، سمنان، نوشهر، پارس آباد، رامسر، سنندج، ابوموسی، کلاله، همدان و جاسک برقرار کند. همچنین در دوران پیش از شیوع کرونا، این شرکت توانست با اتکا به ناوگان ATR خود پروازهای بین‌المللی منطقه‌ای، به عنوان مثال از تبریز به باکو برقرار کند. 

بخوانید| افزایش تعداد هواپیماهای تجاری در دولت تدبیر و امید 

احداث و افتتاح آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، احداث و افتتاح واحدهای کترینگ در این فرودگاه و همچنین فرودگاه بندرعباس و ایجاد هاب هواپیماهای ATR در فرودگاه بندرعباس برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم از دیگر دستاوردهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» طی ۸ سال گذشته است. این شرکت همچنین توانسته است با اتکا به دانش و متخصصان داخلی، توان ساخت و تعمیراتی خود را افزایش داده و در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شود.