شناسهٔ خبر: 95368 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

جانمایی و مکان‌یابی ۱۳ شهر جدید در دولت تدبیر و امید/ تصویب سند توسعه سواحل مکران و طرح تفصیلی پیرامون حرم امام رضا (ع)/ تهیه و بازنگری طرح جامع ۴۵۰ شهر

فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از جانمایی و مکان‌یابی ۱۳ شهر جدید در دولت تدبیر و امید خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۱ تیر در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی که با فرمان رییس‌جمهوری انجام شد، با بیان اقداماتی که برای کیفیت بخشی به فضاهای شهری در دولت تدبیر و امید انجام شد، گفت: یکی از مهم‌ترین اسنادی که در این دوره تهیه و تصویب شد سندی در خصوص توسعه سواحل مکران بود که جمعیت‌پذیری و چگونگی توزیع فعالیت و جمعیت و سکونت پیرامون پهنه ساحلی جنوب کشور را بررسی و تعیین می‌کند. این عمل مصداق برنامه ریزی قبل از اقدام بود که از مهم‌ترین دستاوردهای این دولت به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تصویب طرح‌های ویژه‌ای که در کیفیت بخشی به فضاهای شهری خصوصا فضاهایی که هویت تاریخی و فرهنگی دارند، موثرند، ادامه داد: طرح تفصیلی ویژه‌ پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) بعد از سال‌ها تصویب شد. طرحی که هم طیف متنوع اسکان زائر و هم احترام به حقوق مجاور و هم توجه ویژه به هویت تاریخی و فرهنگی تشیع در آن منعکس شده است.

صادق مالواجرد با بیان اینکه سیاست‌گذاری و برنامه‌محور کردن سکونت و فعالیت از جمله اقدامات این معاونت است، گفت: تهیه طرح‌های جامع و طرح‌های توسعه عمران یکی از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی است. البته این وزارتخانه در طرح‌های ناحیه و منطقه ای نیز ورود می‌کند، اما تهیه طرح جامع وظیفه اصلی وزارتخانه است که اساسا زیست پذیری شهری، هویت‌بخشی به شهرها و توزیع سکونت و فعالیت را تعیین می‌کند. در این ۸ سال طرح جامع قریب به ۴۵۰ شهر در این ۸ سال مورد بررسی قرار گرفت، و در این شهرها طرح جامع تهیه و یا بازنگری شد.

وی افزود: یکی دیگر از  ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی مکان یابی شهرهای جدید و شهرک ها بود. بسیاری از کلانشهرها و یا مراکز استان ها محدودیت در اراضی و زمین دارند، بنابراین باید به مطالبات و نیازهای جامعه در خصوص سکونت پاسخ گفت. در این دوره اصلاحاتی در محدوده‌ها و اراضی ۷ شهر جدید اعمال شد و حدود ۱۳ شهر جدید مکان یابی انجام که یا در دست بررسی در استان یا در دستور کار تصویب هستند. محدوده برخی از این شهرها نیز تصویب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه دستورالعمل تسهیل شهرک سازی با تکیه بر پتانسیل بخش خصوصی به عنوان بخشی دیگر از دستاوردهای این وزارتخانه نام برد و گفت: احداث شهرک در اقصی نقاط  کشور، به شکلی که صرفا شهرک اقامتی نباشند، در دستور کار قرار گرفت. بعد از مصوبه شورای عالی احداث حدود ۳۰ شهرک در دستور کار قرار گرفت که برخی از آن‌ها  در مرحله مکان‌یابی در شورای عالی معماری و شهرسازی هستند و برخی نیز به تصویب نهایی رسیدند.

وی ادامه داد: در تامین اراضی برای طرح اقدام ملی مسکن، این مساله در مرکز توجه قرار گرفت که تمام اشکالات قبلی که در اقدامات مسکنی پیشین وجود داشت، رفع شود. در این دوره توجه ویژه به زیرساخت، نبود اراضی در پهنه خطرزا مثل گسل و رانش، نبود اراضی در پهنه‌های کشاورزی و باغی و دسترسی به زیرساخت‌های حمل و نقل انجام شد. در تمام اراضی که تامین شد تمام خدمات هفتگانه مورد تصویب قرار گرفت و همه ساخت و سازی که انجام می شود با خدمات کامل همراه است.

صادق مالواجرد در انتها گفت: در این دوره برای بررسی معماری مسکن‌هایی که ساخته می‌شود در یک کمیته تخصصی معماری نهادسازی شد.