شناسهٔ خبر: 95503 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشارکت مستقیم مردم در بازآفرینی محله همت‌آباد

همت اباد اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مهمترین ویژگی در طرح بازآفرینی محله همت‌آباد، مشارکت مستقیم مردم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست عمران و آبادانی در کنگره " استان اصفهان و توسعه ملی " که روز پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ از طریق فضای مجازی برگزار شد اظهار کرد: در استان اصفهان براساس مطالعات وتحقیقات میدانی بعمل آمده بالغ بر ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهری در زمره بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری قرار دارد که این میزان بیش از ۱۰درصد کل بافتهای فرسوده و ناکارآمد کشور را شامل می‌شود.  

وی افزود: در دهه اخیر رویکرد بازآفرینی بافت فرسوده در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته و پس از اجرای طرح‌هایی مانند مسکن مهر، تمرکز بر روی بازآفرینی بافت میانی و حاشیه‌ای شهرها بوده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص طرح بازآفرینی محله همت‌آباد گفت: حدود ۷۵ هکتار از بافت فرسوده اصفهان مربوط به این محله بوده که در طرح بازآفرینی آن تلاش می‌شود تا با ایجاد فضای مناسب، مردم برای ساخت و ساز و نوسازی خانه‌های خود تشویق شوند.  

وی، سه ضلع اصلی طرح بازآفرینی شهری را مردم، بخش خصوصی و (دولت و شهرداری) دانست و بیان داشت: با اجرای این طرح، ساخت شهرها جای خود را به ساخت کالبد شهری می‌دهد و کیفیت زندگی مردم در بافت‌های میانی و حاشیه‌ای بهبود می‌یابد.  

قاری‌قرآن گفت: سهم کاربری‌ها در وضع موجود محله همت‌آباد به این گونه است که ۶۱ درصد مسکونی، ۲۹ درصد شبکه معابر با کیفیت پایین، ۱.۸ درصد آموزشی و چهار درصد تجاری است.  وی خاطرنشان کرد: این بافت سرانه فضای سبز یا درمانی ندارد در حالیکه با اجرای طرح بازآفرینی شهری برای این موارد بسترهای لازم ایجاد می‌شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهری، از زمین خود مردم استفاده می‌شود تا خدمات و مسکن مناسب برای آنها فراهم شود، تصریح کرد: مهمترین اتفاق در اجرای این طرح، جلب اعتماد مردم است تا داشته‌های خود را برای ساخت و ساز قرار دهند. همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای جلب اعتماد مردم در طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهری ضروری است.  

وی همچنین با اشاره به اینکه اصفهان باید پاسخگوی تمدن و میراثی که از سالیان دور به ویژه از یک هزار و ۴۰۰ سال پیش به عنوان نخستین دوره پایتختی دارد، باشد اذعان داشت: به همین دلیل ظرفیت واقعی جمعیت آن دو میلیون نفر نیست. و افزایش آن کار شهر را دشوار می‌کند.  

قاری‌قرآن بر تغییر نگاه به شهرسازی تاکید کرد و گفت: وقتی برای طرح جامع شهری اصفهان برنامه‌ریزی شد باید کمربند و خطی به عنوان حریم و محدوده شهر در نظر گرفته شود و اجازه ندهیم که به راحتی چیزی به آن اضافه و کم کنند یا کنار آن مجموعه جدیدی درست و یا به شهر اضافه شود.  

وی با اشاره به حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی خالی در کلانشهر اصفهان که معادل ۱۰ درصد خانه‌های خالی تهران است، تصریح کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد این واحدها در مجموعه شهید کشوری و ولی عصر بوده چرا که قرار است آنها آوردگاه یا کالای سرمایه‌ای باشند اما الگوی سپاهان‌شهر نسبت به مجموعه شهیدکشوری بهتر جواب داده است.