شناسهٔ خبر: 95538 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

تبیین سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی/اخذ مالیات از خانه‌های خالی از مردادماه اجرایی می‌شود/مخالف تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم/ ۱۵ هزار واحد خالی در پردیس تعیین تکلیف می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: تفکیک وزارتخانه ها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف می‌شود و هم اکنون که تمامی زیرساخت‌ها با هم همخوانی دارند، ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارت راه و شهرسازی هستم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته ۲۶تیر در برنامه نگاه یک از شبکه یک به تشریح فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر این مطلب که در هفته گذشته با حضور رییس‌جمهوری تعدادی از پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی با رویکرد تولید مستمر مسکن و تبدیل آن به یک جریان پایدار به افتتاح رسید، گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد تا در بخش مسکن و شهرسازی، با اصلاح ساز و کار در شیوه‌نامه‌های و آیین‌نامه‌های دولت،به روان سازی در این بخش اقدام کند. 

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه در این دوره از وزارت راه و شهرسازی موضوع مسکن و تولید آن در قالب طرح اقدام ملی مسکن آغاز شد، از فعال و تحت  اجرا بودن ۵۳۰ هزار واحد مسکن در سراسر کشور و در قالب طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و افزود: از تعداد ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی که در سراسر کشور فعال است با حضور رییس‌جمهوری ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد تحویل شده است که این واحدها بخشی در بافت‌های فرسوده قرار دارند و بخشی نیز پروژه‌هایی هستند که از طریق انبوه‌سازان احداث شدند.

اسلامی میزان افتتاح های مسکن مهر را در هفته گذشته ۲۲ هزار و ۲۰۰ واحد عنوان کرد و یادآور شد: در بدو ورود به وزارت راه و شهرسازی ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام بود که در این دوره تلاش کردیم تا تمامی واحدهای باقیمانده را که فاقد پرونده حقوقی و مشکلاتی از این دست هستند، تکمیل کنیم. آخرین اقدام نیز در مسکن مهر صفادشت بود که این واحدهای با امکانات آموزشی افتتاح شدند.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد تا واحدهای مسکونی مهر تنها یک خوابگاه نبوده و از تمامی امکانات زندگی برخوردار باشد. هم‌اکنون مسکن مهر در مراحل پایانی قرار دارد.

 ۵۰ هزار هکتار اراضی از وزارت جهاد کشاورزی را تحویل گرفتیم

وی دو گام بزرگ وزارت راه و شهرسازی را در بخش مسکن و تسهیل‌گری این بخش تامین زمین و اصلاح ضوابط معماری و شهرسازی برشمرد و توضیح داد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی از وزارت جهاد کشاورزی تحویل گرفتیم که اقدامی مناسب در بحث تامین زمین است. همچنین با مصوبه ای که از شورای پول و اعتبار گرفتیم وام مسکن ملی را از ۱۰۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون افزایش دادیم که گامی موثر برای خانه دار کردن متقاضیان واقعی به شمار می‌رود.

اسلامی تصریح کرد: همچنین در ضوابط معماری و شهرسازی تسهیل‌گری انجام دادیم تا روند تامین زمین و زمینی که در محدوده شهری و برخوردار از منابع باشد را برای اجرای طرح‌های مسکن تخصیص بدهیم.

افزایش تسهیلات مسکن از ۱۰۰ به ۲۵۰ میلیون تومان

وزیر راه و شهرسازی اقدام دیگر دولت را در بخش مسکن افزایش میزان تسهیلات از ۱۰۰ به ۲۵۰ میلیون تومان و افزایش میزان تسهیلات به قمیت تمام شده مسکن عنوان کرد و گفت: با مصوبه ای که از شورای پول و اعتیار اخذ شد رقم تسهیلات از ۱۰۰ به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. بدین معنا بالای ۵۰ درصد در قیمت مسکن به متقاضیان وام ارایه می‌شود و با اقدام برای خریداران توان افزایی ایجاد شده است.

راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان

اسلامی در خصوص راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت مسکن واجاره بها، گفت: نرخ مسکن تابع بازارهای موازی است. بدین معنا همچنانکه قیمت ارز و طلا تغییر می کند قیمت مسکن نیز تغییر می یابد. مهمترین تدبیری که می تواند کارساز باشد این است که شرایطی ایجاد شود که مسکن به عنوان کالای سرمایه ای محسوب نشود.

وی افزود: به منظور اینکه مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب نشود وزارت راه و شهرسازی وقت ویژه‌ای صرف کرد و سامانه جامع املاک و اسکان را که تکلیف قانونی بود طراحی کرد. واحدهای خالی را شناسایی کرده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دادیم. 

اسلامی ادامه داد: به موجب قانون،سازمان امور مالیاتی مکلف شده است تا مالیات را از مردادماه امسال از واحدهای خالی اخذ کند. هم اکنون تدابیری اندیشیده شده است که صرفه قانونی واحدهای خالی از مالکان سلب شده و همین کار سبب خواهد شد تا مالکان اظهارنامه مالیاتی را پر کنند و همین موضوع گامی در جهت به اجاره رفتن واحدهای خالی و یا عرضه برای فروش خواهد شد.

وی درخصوص استقبال از خوداظهاری در سامانه جامع املاک و اسکان گفت: مهلت قانونی خوداظهاری در سامانه جامع املاک و اسکان تا پایان شهریورماه تمدید شد. از مردم تقاضا داریم تا حتما اینکار را انجام بدهند. با اینکار برنامه ریزی برای تامین مسکن بر اساس اقلام آماری انجام خواهد شد.

اسلامی کارکرد مهم سامانه جامع املاک و اسکان را شناسایی واقعی نیازهای جامعه به مسکن عنوان کرد.

شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی در کشور

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳ میلیون خانوار در سامانه جامع املاک و اسکان ثبت‌نام کردند، گفت: رسانه ها و صدا و سیما تشویق کنند تا همه خانوارها اقدام به خوداظهاری کنند. همچنین در اقدامی دیگر وزارت راه و شهرسازی با تهاترگیری و از طریق اطلاعاتی که در دسترس دارد امروز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی را شناسایی کرد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داد و سازمان امور مالیاتی می تواند از مردادماه اقدام به اخذ مالیات از خانه های خالی کند.

اسلامی تصریح کرد: در قانون ۵۴ مکرر که به تازگی در مجلس تصویب شد، مالیات برای واحدهای حقوقی دو برابر مالیات برای واحدهای حقیقی است و همین کمک خواهد کرد تا واحدهای حالی برای اجاره و یا فروش به بازار عرضه شود.

راه اندازی بورس املاک

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این مطلب که وزارت راه منتظر ثبت نام مردم در سامانه جامع املاک و اسکان نمانده است و تمامی واحدها را شناسایی کرده از ارسال پیامک برای ۲۵ میلیون نفر خبر داد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید سهم بزرگی از افزایش قیمت و تلاطم در بازار مسکن را سوداگری عنوان کرد و در بیان اقدامات وزارتخانه در رفع این مشکل گفت: در این بخش، تمامی واحدهایی که در اختیار بانک ها و اشخاص حقوقی قرار دارند شناسایی شده اند. بورس املاک را چندی پیش راه اندازی کردیم و در این راه خود پیش قدم شده و املاک را در بورس املاک عرضه کردیم.

اسلامی همچنین با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته به دلیل قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی، بازار میلگرد و سیمان دچار مشکل و هم اکنون با افزایش قیمت مواجه است،گفت: قطعی برق واحدهای صنعتی قیمت سیمان را از پاکتی ۲۸۰ هزار تومان افزایش چشمگیری داده است که این مورد سبب شده تا پروژه‌های مسکن دچار تلاطم شوند و تاریخ افتتاح‌های مسکن نیز به تعویق بیفتد.

وی تصریح کرد: نباید برق واحدهای صنعتی را به دلیل تامین برق مصرف خانگی قطع می کردند که باید در این خصوص به دلیل تبعات بسیار بدی که بر جای می گذارد، تصمیم‌گیری لازم انجام بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: جهش قیمت مسکن متاثر از عرضه و تقاضای مسکن نیست. در برخی از سال ها بالاترین عرضه را داشتیم اما همان سال قیمت مسکن سه برابر شد. بنابراین قیمت مسکن تابع بازارهای موازی است.

اسلامی بر پاسخ گویی وزارت راه و شهرسازی به جامعه هدف نیازمند مسکن و بهره‌مندی از تمامی ظرفیت ها در این بخش تاکید کرد و گفت: از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند ۷۳۰ هزار نفر واجد شرایط بودند که ۵۳۰ هزار نفر در قالب طرح اقدام  ملی و باقیمانده نیز در قالب طرح مسکن روستایی برای تامین مسکن معرفی و به پروژه های متصل شدند که مقدمات خانه دار شدن آنها فراهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را برای دهک‌های ۳ تا ۷ مناسب برشمرد برای دهک های یک دو دو اعلام کرد که این دهک ها از طریق بنیادها و دستگاه‌های حمایتی شناسایی شده اند که تامین مسکن برای آن ها در همان قالب در حال پیگیری است.

۱۵ هزار واحد خالی در پردیس تعیین تکلیف می‌شود

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود ۱۵ هزار خانه خالی در پردیس خبر داد و افزود: وجود ۱۵ هزار خانه خالی در پردیس که واجد تمامی خدمات روبنایی و زیربنایی هستند معضلی است و برای بسیاری از ساکنان مشکل ساز شده است. به همین منظور از مدیرعامل پردیس خواستیم تا هشدارهای لازم و اخطار را برای تحویل این واحدها به متقاضیان بدهند چرا که خالی ماندن واحدها سبب خسارت به کسانی که در برج‌ها ساکن هستند خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تصمیم ستاد ملی کرونا برای عدم جابه جایی مستاجران اشاره کرد و درباره صدور حکم تخلیه برای مستاجران توضیح داد: از سوی مستاجران، یکهزار و ۳۰۰ شکایت به شورای حل اختلاف ارسال شده که از این تعداد فقط برای ۳۰۰ مورد حکم تخلیه صادر شده است و برای یکهزار مورد دیگر بین مالک و موجر صلح ایجاد شده است.

اسلامی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی را برای بازار اجاره، اجاره داری حرفه ای عنوان کرد و گفت: برای راه اندازی اجاره داری حرفه ای اقدامات لازم توسط وزارت راه انجام و زمین تامین شده و چندین بار فراخوان داده ایم که امیدواریم این مورد نیز برای ساماندهی بازار اجاره عملیاتی و اجرایی شود.

ثبت نام ۲۵۰ هزار متقاضی برای دریافت وام ودیعه مسکن

وی در خصوص وام ودیعه مسکن با اشاره به اینکه حدد ۲۵۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند، اعلام کرد: در خصوص وام ودیعه مسکن پالایش‌ها انجام شده است و به زودی کسانی که در سال گذشته وام ودیعه مسکن دریافت نکرده و واجد شرایط هستند وام ودیعه را دریافت خواهند کرد.

اسلامی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود تعیین سقف اجاره مسکن سبب افزایش قیمت مسکن شده است، گفت: در سال گذشته یکی از شبکه‌های تلویزیونی مالکان و مستاجران خوب را معرفی کرد که همین موضوع نشان داد چقدر مالکان انصاف داشتند و رعایت حال مستاجران را کردند. همچنین در سال گذشته از بسیاری از مالکان که اجاره را ثابت نگه داشته و افزایش ندادند، تقدیر کردیم.

وزارت راه و شهرسازی بر نوسازی واحدهای روستایی نظارت دارد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی واحدهای مسکونی روستایی نیز اعلام کرد: ۵۹ میلیون واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن نوسازی شده است و وزارت راه و شهرسازی بر مقاوم سازی و نوسازی واحدها نظارت کامل دارد.

اسلامی تصریح کرد: در آمایش سرزمین به ظرفیت جمعیت و استعداد جمعیت توجه کنیم.

مخالف تفکیک وزارتخانه هستم

اسلامی در خصوص تکفیک وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: افرادی که به تفکیک دامن بزنند خدمتی به وزارتخانه نخواهند کرد. هم اکنون زیرساخت‌های حمل و نقل وعمران و شهرسازی با هم آمیخته شده اند و در راستای وظایف هم نقش‌آفرینی می کنند. تفکیک وزارتخانه‌ها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخش ها می شود. همچنین هم اکنون تمامی زیرساخت‌های شهری با هم همخوانی دارند و بنابراین ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارتخانه هستم.