به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ٬در صورت کنسل شدن پرواز یا تاخیر طولانی یا جلوگیری از سوار شدن مسافری که رزرو معتبری داشته ،حقوق ویژه ای مطابق مقررات بشرح زیر وجود دارند:
قابل اجرا بودن قوانین:
- مسافران پروازهایی که از یک فرودگاه در اتحادیه اروپا یا ایالتی تحت پیمان ECAA (حوزه هوایی کشورهای اروپایی ) و پروازهایی که از یک فرودگاه در یک کشور ثالث به فرودگاهی در اتحادیه اروپا یا در ایالتی تحت پیمان ECAA انجام می گیرند .
- فقط اگر مسافر ( به استثنای کنسلی ) بموقع خودش را برای چک شدن بلیت حداقل ۴۵ دقیقه قبل از زمان حرکت حاضر باشد.
- تنها زمانی که با بلیت خریداری شده در محل فروش بلیت در دسترس عموم سفر نماید.
- جایی که تحت اداره خطوط هوایی کشور کرواسی باشد.
تاخیر
تاخیر زمانی رخ می دهد که یک پرواز از ساعت حرکت از قبل برنامه ریزی شده فراتر رود.
- تا ۴ ساعت برای پروازهای بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر
- تا ۳ ساعت برای پروازهای بین ۱۵۰۰ و ۳۵۰۰ کیلومتر مانند پروازهای داخلی یا بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر
- تا ۲ ساعت پروازهای زیر ۱۵۰۰ کیلومتر
زمانیکه پروازها با یک تاخیر طولانی مواجه می شوند ،مسافران میبایست در زمان انتظار مورد توجه قرار گیرند ،که شامل موارد زیر می شود:
- غذا و نوشیدنی مطابق با زمان انتظار
- در صورت نیاز اسکان در هتل
- امکان برقراری دو تماس تلفنی ،فکس یا ایمیل
در صورت تاخیر بیش از ۵ ساعت ،مسافر می تواند جهت استرداد هزینه بلیتش اقدام نماید.
امتناع از سوار شدن
در صورت دو بار رزرو شدن بلیت ، مسافر داوطلبانه یا غیر داوطلبانه از سوار شدن در پروازی که آن را رزرو کرده منع می شود بنابراین مستحق توجه و برگردانیدن وجه می گردد .
- بعلاوه مسافر مستحق تغییر مسیر به مقصد نهاییش در اسرع وقت می شود.
- براساس دستیابی به صندلیها ممکن است مسافر در عوض ،تغییر مسیر را در تاریخ دیگری به مقصد نهاییش انتخاب نماید در این صورت متحمل پرداخت هزینه غذا ،اسکان و حمل و نقل خواهد شد.
- اگر مسافر بر خلاف خواسته اش سوار نشود بدینوسیله مستحق دریافت غرامت می شود.
نوع پرداخت غرامت بنا به صلاحدید شرکت و منابع موجود در فرودگاهها می باشد ،و بصورت نقدی یا انتقال وجه بانکی یا در صورت توافق بصورتهای دیگر است.
میزان غرامت امتناع از سوار شدن بستگی به مسافت پرواز یا پرواز پیشنهاد شده دیگری به مسافر می باشد.
اگر پرواز دیگری به مسافر پیشنهاد شود ساعت فرود نباید بیش از:
- ۲ ساعت با توجه به پرواز های زیر ۱۵۰۰ کیلومتر باشد
- ۳ ساعت با توجه به پروازهای بین ۱۵۰۰ و ۳۵۰۰ کیلومتر مانند پروازهای داخلی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر باشد
- ۴ ساعت با در نظر گرفتن دیگر پروازها باشد
کنسل شدن پرواز
اگر کنسلی ناشی از حوادث غیر مترقبه باشد ،که اجتناب ناپذیرند حتی اگر تمامی معیارهای منطقی وجود داشته باشند ،مسافر مستحق خسارت مالی نخواهد شد ،ولی از تمامی حقوق ذکر شده برخوردار خواهد بود.
همچنین زمانیکه کنسلی به مسافر اطلاع داده شود مستحق دریافت خسارت نخواهد بود:
- اطلاع رسانی حداقل ۱۴ روز قبل از زمان حرکت
- اطلاع رسانی بین ۱۴ تا ۷ روز قبل از زمان حرکت باشد و پرواز بعدی بیش از ۲ ساعت قبل از زمان اصلی پرواز حرکت ننماید و درکمتر از ۴ ساعت نسبت به زمان اصلی به مقصد نهایی برسد.
- اطلاع رسانی کمتر از ۷ روز قبل از برنامه حرکت باشد و پرواز بعدی بیش از ۱ ساعت قبل از برنامه زمانی ،حرکت ننماید و همچنین کمتر از ۲ ساعت بعد از برنامه به مقصد نهایی برسد.
حوادث غیر عادی شامل بدی آب و هوا ،عدم ثبات سیاسی ،اعتصابها ،خطرات امنیتی و کاستیهای امنیتی پیش بینی نشده پرواز می باشند.
منبع : http://www.croatiaairlines.com/
نظر شما