شناسهٔ خبر: 96440 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تصویب طرح جامع شهرک نیشتمان در سنندج

حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه امروز طرح جامع شهرک نیشتمان درشهرستان سنندج را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی که ۱۸ مرداد ماه۱۴۰۰ به ریاست مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، طرح جامع شهرک نیشتمان درشهرستان سنندج به تصویب رسید.

وی افزود: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید درچارچوب دستورالعمل ترویج شهرک سازی مصوب ۱۳۹۹، با هماهنگی معاونت شهرسازی و معماری و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به منظور ایفای نقش موثر در راستای سیاست‌های تأمین مسکن کشور بویژه اجرای طرح اقدام ملی مسکن، انجام مطالعات مکان‌یابی و طراحی شهرک در اقصی نقاط کشور بویژه درمناطق کلانشهری و مراکز استان‌ها را در قالب طرح جامع شهرک در دستور کارقرار داد.

هم‌اکنون ۴۰ شهرک در سراسر کشور درمراحل مختلف مکان‌یابی و تصویب مراجع استانی یا در دستور کارشورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارند.

طاهرخانی تاکید کرد: طرح جامع شهرک نیشتمان یکی از این موارد است که با هماهنگی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی کردستان و از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه کردستان در محدوده شهرستان سنندج تهیه شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در قالب این مطالعات، ابتدا ضرورت‌های احداث شهرک در شهرستان‌های استان کردستان مورد بررسی قرار گرفته و شهرستان‌های نیازمند شناسایی و اولویت‌بندی شدند. در نخستین گام، مطالعات مکان‌یابی شهرک در شهرستان سنندج انجام و با عنایت به تحولات اقتصادی و اجتماعی و مهاجرپذیری شدید مرکز استان، تقاضای بالای مسکن وعدم توان پاسخگویی شهر سنندج به نیازهای مسکن به لحاظ محدودیت‌های چشمگیر رشد و گسترش کالبدی آن،همچنین در همگرایی با نقش‌های منطقه‌ای و فرهنگی این شهر، شهرک نیشتمان در محدوده‌ای به مساحت ۴۰۳هکتار در شمال سنندج و ظرفیت جمعیت پذیری ۲۸ هزارنفر جانمایی شد.

وی تصریح کرد: نقش غالب این شهرک مسکونی خواهد بود، لیکن علاوه بر تأمین نیازهای سکونت تمامی گروه‌های اجتماعی و اقتصادی،در همکاری مکمل با سنندج به‌ عنوان شهر خلاق، نقش‌های مکملی در حوزه‌های مختلف را ایفا خواهد نمود. در طراحی این شهرک، الگوهای نوین با رویکرد توسعه پایدار و همسازی با فرهنگ و اقلیم محلی، مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، به گفته طاهرخانی، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، بر اساس وظایف قانونی، تجارب طولانی در احداث شهرهای جدید و توان فنی و سرمایه گذاری بالا، با بهره‌گیری از اندیشه و ایده‌های جوامع علمی و حرفه‌ای و ظرفیت سرمایه گذاری بخش غیر دولتی، طراحی و اجرای کامل شهرک نیشتمان را وجهه همت خویش قرار خواهد داد تا الگوی مطلوبی از شهرسازی یکپارچه را در نظام توسعه شهری کشور عرضه کند.