شناسهٔ خبر: 96812 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

احداث۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم/ممانعت از گودبرداری‌های عمیق برای کاهش مخاطرات فروریزش/اعلام آمادگی مجلس برای کمک به دولت در تامین مصالح ساختمانی

شهر تهران احداث۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، راه‌اندازی صندوق ملی مسکن ، ممانعت از گودبرداری‌های عمیق برای کاهش مخاطرات فروریزش، اعلام آمادگی مجلس برای کمک به دولت در تامین مصالح ساختمانی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شد

رستم قاسمی با ۲۶۷ رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد.

تقویت سرمایه‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی برای ایجاد تحول در بخش مسکن

قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس شورای اسلامی بر ضروت اصلاح ساختاری در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: با ورود بنده به وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی مسکن مجدداً احیا می‌شود تا سهم مسکن از یک وزارتخانه به کل مجموعه دولت منتقل شود.

قاسمی با اشاره به اینکه مسئله مسکن سه موضوع اصلی دارد در بیان آنها اعلام کرد: نخست آنکه باید در رفع مشکل زمین تلاش کنیم. ۵۰ درصد هزینه مسکن به زمین اختصاص دارد. هم اکنون یک میلیارد مترمربع زمین در اطراف شهرها وجود دارد که با استفاده از قانون جهش تولید مسکن که در مجلس یازدهم به تصویب رسید می‌توان اراضی دولتی اطراف شهرها را به ساخت مسکن اختصاص داد. مساله دوم نیز هزینه ساخت است. این روزها بسیاری از مردم امکان پرداخت حتی هزینه ساخت مسکن را هم ندارند. روش تهاتر اراضی دولت با سازندگان مسکن می‌تواند در حل این مشکل موثر باشد.

وی مسئله سوم مسکن را حل مشکل نقدینگی بخش مسکن عنوان کرد و گفت: در سال ۸۸ حدود ۱۷ درصد تسهیلات بانک‌ها، وام مسکن بود اما در سال قبل به کمتر از ۵ درصد رسیده بود.

صندوق ملی مسکن به منظور پایدارسازی منابع موردنیاز بخش مسکن راه‌اندازی می‌شود

برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در بخش مسکن و شهرسازی تحت‌عنوان نهضت توسعه و شهرسازی مردم‌پایه مبتنی بر عدالت و پیشرفت، تشریح شد. بنا بر برنامه ارایه شده، بررسی‌های آماری در خصوص شاخص‌های بخش مسکن حاکی از اين است که اين بخش سهم قابل‌توجهی در اقتصاد خانوار و شاخص‌های کلان اقتصادی داراست. به‌گونه‌ای که حدود ۲۰ درصد از توليد ناخالص داخلی (با لحاظ بخش خدمات مستغلات) و حدود ۱۳ درصد از اشتغال کشور مربوط به بخش مسکن است. ظرفيت جذب نقدينگی‌های خرد و کلان سرگردان موجود در اقتصاد توسط اين بخش به‌عنوان يک بخش مولد از اهميت اقتصادی برخوردار است.

ازاين‌رو هرگونه تغيير و تحول در شاخص‌های بخش مسکن، اثرات گسترده‌ای بر اقتصادی ملی و خانوار خواهد داشت و می‌تواند روند اشتغال، سرمايه‌گذاری و تورم عمومی و همچنين فعاليت صنايع و بخش‌های مرتبط با خود را تحت‌تأثير قرار دهد. نكته حائز اهميت ديگر اين بخش خصوصاً در ايران، نقش فرهنگی و اجتماعی مسکن در بين خانوار است. داشتن مسکن مناسب همواره يکی از دغدغه‌های خانوار بوده و منجر به افزايش کرامت انسانی و همچنين منجر به تسهيل در شرايط ازدواج و تحکيم خانواده، هم از منظر ايجاد درآمد حاصل از اشتغال و هم از منظر امنيت روانی و اجتماعی می‌شود.

بنا بر اعلام برنامه وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم تاکید شده که برای حل مشکل بسيار اساسی مسکن باید نگاهی فرا بخشی به موضوع از منظر حکمرانی مسکن ایجاد شود.

احداث۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم

برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تحت‌عنوان نهضت توسعه مسکن و شهرسازی مردم‌‌‌پایه، با تشریح وضعیت جاری در حوزه مسکن، و ارایه راهبردهای بخش مسکن و شهرسازی، اقدامات پیشران و همچنین اقدامات کلیدی در مسکن و شهرسازی اعلام شد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخش‌های مسکن و شهرسازی، که متشکل از راهبردهای بخش مسکن و شهرسازی، اقدامات پیشران در حوزه مسکن و شهرسازی، اقدامات کلیدی در مسکن و شهرسازی شاملِ تامین و ساخت مسکن به منظور ارتقای رفاه و عدالت اجتماعی، شهرسازی عادلانه و توسعه کالبدی و ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها و فضاهای شهری، توسعه و بازآفرینی شهری، توسعه و ارتقای کیفیت پروژه‌های ساختمانی، اصلاح و توسعه نظام‌های حوزه مسکن و ساختمان، راهبردهای و سیاست‌های کلیدی در حوزه معماری و شهرسازی، راهبردها و سیاست‌های کلیدی در جهت کاهش مخاطرات سرمایه گذاری و مبادلات مسکن، و مسکن و شهرسازی از منظر فرصت و تهدید و عارضه به همراه راه‌حل ارایه شده است.

احتمال فروریزش خیابان کارگر تهران تاثیر قنات‌های قدیمی و رهاشده است

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات فروریزش خیابان کارگر شمالی را اعلام کرد و گفت: احتمال دارد مسیری از نوع قنات، یا شکاف زیرسطحی منشاء این فروریزش باشد. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی زمان وقوع این حادثه را حوالی ۲ بامداد دوم شهریور در باند غربی خیابان کارگر شمالی نرسیده به تقاطع خیابان نصرت، نبش کوچه شهید حق‌گو اعلام کرد و گفت: طبق بررسی‌های میدانی، رویه آسفالت مسیر ریزش کامل نکرد، اما حفره‌ای زیر آن به‌طول ۱۰ متر و عمق بین ۱۰ تا ۱۵ متر ایجاد شد که می‌توانست در زمان ترافیک و عبور وسائط نقلیه خطرآفرین باشد اما با توجه به زمان وقوع رخداد و اقدام به موقع کارشناسان شهرداری در منطقه ۶ و سایر مسئولان از بروز خطر جلوگیری شد.

بانک‌مسکن متعهد به تامین مالی بخش مسکن است

شایان مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن همواره متعهد به تامین مالی بخش مسکن و ساختمان بوده است و برای ادامه این ماموریت نیاز دارد سرمایه‌اش افزایش پیدا کند و حمایت‌های لازم در دولت از این بانک انجام شود.

اعلام آمادگی مجلس برای کمک به دولت در تامین مصالح ساختمانی

احمد دنیامالی نماینده مردم انزلی در یازدهمین دوره مجلس اسلامی با اشاره به اینکه مجلس در تامین مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد کمک حال دولت سیزدهم است، گفت: در برنامه ارایه شده،دولت برای اقشار هدف جامعه، شرایطی ایجاد می‌کند تا تامین مسکن آنها به شکل زمین ارزان، همراه با تسهیلات ارزان قیمت میسر شود.