شناسهٔ خبر: 96876 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

احداث بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی در برنامه سال‌جاری بنیاد مسکن است/بیش از ۶۰ هزار متقاضی مسکن ملی توسط بنیاد مسکن به بانک‌های عامل معرفی شدند

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه احداث بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی در سال‌جاری در برنامه بنیاد مسکن قرار دارد، برنامه‌ریزی اجرای طرح اقدام ملی مسکن را برای ۴۴ هزار واحد در حال انجام برشمرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روند اجرا و پیشرفت طرح‌های اقدام ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد را اعلام کرد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه با توافقی که بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی داشتند اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و برخی شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت آغاز شد، گفت: بنیاد مسکن برا یاجرای طرح اقدام ملی مسکن در ۶۱۸ شهر مسئولیت دارد. ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ۵ دوره انجام شد که یک دوره آن توسط بنیاد مسکن و  چهار دوره آن توسط وزارت راه و شهرسازی بود. در مجموع در پنج دوره‌ای که ۵۰۴ هزار و ۱۳ مورد ثبت‌نام کردند وزارت راه و شهرسازی سه شاخصه تاهل، سبز بودن فرم ج و عدم مالکیت و استفاده از کمک‌های دولتی را کنترل کرد و در این نظارت توسط وزارت راه از میزان افرادی که ثبت‌نام کردند، ۳۱۰ هزار و ۵۹۹ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بنیاد مسکن نیز در خصوص واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن دو شاخصه اصالت مدارک و ادعای متقاضیان در خصوص مستاجر بودن را کنترل کرد که از این نظارت ها تاکنون ۷۴ هزار و ۸۷۷ متقاضی واجد شرایط نهایی شدند و ۶۰ هزار و ۷۰۴ نفر به بانک‌های عامل برای انجام پروسه و دریافت تسهیلات و تشکیل مدارک معرفی شدند. هم‌اکنون بیش از ۵۳ هزار نفر مبلغ ۴۰ میلیون تومان و بیشتر را که شرط لازم برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن است واریز کردند.

حق‌شناس افزود: برای بیش از ۱۰ هزار نفر به دلیل مشکلاتی از جمله قطعی نشدن زمین و مشکلاتی از جمله در جریان بودن پرونده در کمیسیون ماده پنج و یا داشتن معارض، امکان اقدام اجرایی وجود ندارد که چنانچه مشکلات آنها حل شود امکان اقدام اجرایی را خواهند یافت.

وی توضیح داد: در حال حاضر برای ۴۴ هزار نفر برنامه تخصیص پروژه انجام شده است که برای ۲۵ هزار واحد بنیاد مستقیما وارد عمل شده است و بیش از ۱۹ هزار واحد نیز که توسط انبوه‌سازان در حال اجراست توسط بنیاد مدیریت می‌شود. همچنین برای پروژه‌های انبوه‌ساز، اراضی توسط بنیاد مسکن به متقاضیان واگذار شده است و کار توسط آنها در حال انجام است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص قیمت تمام‌شده واحدهای اقدام ملی مسکن نیز با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده واحدهای مسکن ملی در شیوه‌نامه تهیه شده توسط وزارت راه و شهرسازی معین شده و بر اساس آنها انجام می‌شود، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی منعقد شده، قیمت واحدهای مسکن ملی بر اساس قیمت تمام شده است که در این روش هزینه‌ها در پروژه ثبت و درصدی هم برای عملیات اجرای بنیاد به  آن اضافه و هزینه نهایی اعلام می‌شود. همچنین در پروژه‌های انبوه‌ساز نیز بر اساس تفاهم با وزارت راه و شهرسازی قیمت پایه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ماده دوم ۱۴۰۰ است که بر این قیمت پایه، تعدیل ۳ ماه دوم سال نیز افزوده می شود. بنابراین وقتی قرارداد بسته می‌شود بر اساس شاخص تعدیل سازمان برنامه باید منتظر باشیم تا شاخص تعدیل‌ها تعیین و قیمت تمام شده مشخص شود.

حق‌شناس پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن را برای ۱۶۱۳۸ واحدی که بنیاد ساز است شامل ۶/۳ پیشرفت فیزیکی و در گروه ساخت شامل ۳۳۹۹ واحد معادل ۷/۸ ، و در ۱۲۲۷ واحد پروژه انبوه‌ساز شامل ۴ درصد پیشرفت فیزیکی عنوان کرد.

وی همچنین در خصوص اجرای سایر طرح‌های مسکن شهری توسط بنیاد مسکن اعلام کرد: در سال جاری اجرای طرح‌های مسکن شهری به غیر از طرح‌های اقدام ملی مسکن شامل ۷۴۸۸ واحد جدید است که در برنامه امسال بنیاد قرار دارد. همچنین ۱۳۷۷۶ واحد نیز از سال گذشته به سال جاری اتقال یافته است که در برنامه تکمیل امسال بنیاد قرار گرفته است.

حق‌شناس تصریح کرد: در سال‌جاری در مجموع ۶۶ هزار و ۷۸ واحد که شامل طرح اقدام ملی مسکن و مسکن شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است توسط بنیاد اجرایی و عملیاتی می‌شود که با ۴۵۰۰ واحد مسکن مهر و پروژه‌هایی که در بافت فرسوده چابهار به بنیاد محول شده است این رقم به ۷۰ هزار و ۵۷۸ واحد می‌رسد.