شناسهٔ خبر: 9733 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اختتامیه سمینار برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری و اطلاعات مكانی؛

انتقاد رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به تخلف در ساخت و سازها/ آمادگی برای یکپارچگی اطلاعات با سایر سازمان‌ها

سید محمد پژمان رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در بسیاری از ساخت و سازها تخلف می‌شود، گفت: تحقق شهرهای هوشمند بخشی از مشکلات را حل می کند زیرا اطلاعات در سامانه مشخصی ثبت می‌شود که امکان دسترسی همه سازمان‌ها و یکپارچه شدن اطلاعات را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اختتامیه سمینار «برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای هوشمند آتی با فناوری و اطلاعات مكانی» چهارشنبه ۳۱ تیرماه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

 سید محمد پژمان رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در این مراسم با اشاره به نمونه موفق شهر هوشمند در شهر مشهد گفت: با همکاری سازمان‌های مختلف شهر هوشمند محقق می‌شود. در این صورت شهر را به عنوان موجود زنده و پویا تصور می کنیم که زندگی شهری بخش قابل توجهی از آن را به خود اختصاص می دهد. کشورهایی که به شکل سنتی مدیریت می‌شوند امکان مدیریت هوشمند ندارند اما در شهرهای هوشمند لحظه به لحظه فعل و انفعلات شهر رصد می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت شهری در ایران سنتی و غیریکپارچه است به طوریکه سازمان‌ها به طور موازی فعالیت می‌کنند و سامانه اطلاعاتی یکپارچه ای که اطلاعات به طور واحد در یکجا متمرکز شود وجود ندارد. منطقه بندی یک شهر در دستگاه‌های متخلف تفاوت دارد بنابراین در بسیاری از سازمان ها شاهد ضعف اطلاعاتی هستیم که موجب نابسامانی اطلاعات یکپارچه می انجام و این موضوع باعث افزایش هزینه‌های سازمان‌ها می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی از سامانه‌ها استفاده بهینه شود و سیستم ها به صورت الکترونیکی باشند اطلاعات کاملی به دست می‌آید و از مرکز مانیتورینگ شهرهای مدیریت می شوند در این صورت ترافیک، آلودگی هوا و ... را در وضعیت اضطرار نخواهیم داشت.

پژمان با انتقاد از نابسامانی اطلاعات گفت: در بسیاری از ساخت و سازها تخلف می‌شود که تحقق شهرهای هوشمند بخشی از مشکلات را حل می کند زیرا اطلاعات در سامانه مشخصی ثبت می‌شود که امکان دسترسی همه سازمان‌ها و یکپارچه شدن اطلاعات را فراهم می کند. در این صورت با وقوع حادثه سرعت عمل و امداد رسانی نیز بالا می رود.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه سامانه اطلاعاتی این سازمان به روز است افزود: در تلاش هستیم ارتباط با نقاط مختلف کشور داشته باشیم بنابراین دنبال افزایش ظرفیت توان سامانه هستیم.

پژمان ادامه داد: در صورت تمایل سازمان‌ها اطلاعات موجود در سامانه اطلاعاتی سازمان ملی زمین و مسکن را با آنها به اشتراک می‌گذاریم./

نظر شما