شناسهٔ خبر: 9758 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات پرداخت وام احداث و تعمیرات به واحدهای آسیب‌دیده در سیل استان البرز

مسدود شدن جاده چالوس بر اثر سیل و ریزش کوه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز اعلام کرد مالکان واحدهای آسیب دیده در سیل اخیر می‌توانند از وام تعمیرات و وام احداث با سود ۵ درصد استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز، عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور و رحیمی‌زاده مدیر کل بنیاد مسکن استان البرز از روستای سیل زده سیجان بازدید و رهنمودهای لازم در خصوص بازسازی مساکن آسیب دیده و بهسازی معابر روستا که در اثر سیل آسیب دیده‌اند را ارائه دادند.

مهدیان تاکید کرد: پیگیر جذب اعتبارات لازم از طریق دولت برای بازسازی این روستا هستیم.

وی همچنین بواسطه اینکه طبق گفته هواشناسی امکان مجدد وقوع سیل می‌رود، از ساکنان خواست روستا را تخلیه کنند.

برآورد آماری خسارات بخش مسکونی در سیل سیجان

حیدر حامدی معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان البرز، در خصوص آمارهای برآورد شده بخش مسکونی در سیل سیجان گفت: ما اولین دستگاهی بودیم که آمار مربوط به سیل را به اداره کل مدیریت بحران استانداری تحویل دادیم. در آمار اولیه تعداد ۱۷ واحد برای احداث، ۳۲ واحد جهت تعمیر و برای معابر روستا نیز ۱۵هزار متر مکعب دیوار سنگی برای دو طرف رودخانه، ۱۲هزار متر مربع برای تخریب و لایروبی آسفالت و زیرسازی، چند دهنه پل که باید به صورت اصولی احداث شده و در ارتفاع لازم قرار بگیرند که موجب مسدود شدن داخل مسیر نشوند نیز دیده شده است.

آغاز فعالیت ستاد بازسازی بنیاد مسکن در روستای سیجان

به گزارش بنیاد مسکن استان البرز در حال حاضر دفتر ستاد بازسازی این بنیاد در محل خانه بهداشت روستای سیجان تشکیل شده و مردم می‌توانند برای تشکیل پرونده به آن مراجعه کنند.

در حال حاضر اعتبارات مربوط به وام تعمیرات به مبلغ ۲ میلیون تومان و وام احداث به مبلغ ۱۵ میلیون تومان با سود ۵ درصد وجود دارد که مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند. واحدهایی که نیاز به تعمیرات دارند می توانند از وام ۲ میلیون تومانی استفاده بکنند.

بنیاد مسکن البرز اعلام آمادگی کرده دو وام تعمیرات در اختیار مالکان واحدهایی که خسارت‌های بیشتری دیده‌اند گذاشته شود و آنها به بانک‌های عامل معرفی شوند. خانوارهایی که واحد مسکونی شان در بستر رودخانه است و باید بستر رودخانه را آزادسازی کنند می‌توانند خارج از حریم رودخانه با تسهیلاتی که در نظر گرفته شده ، واحد مسکونی ۵۰ متری بسازند و بنیاد تلاش دارد که وام‌های دیگری را به صورت حمایتی تامین کند.

معابر اصلی روستای سیجان باز شد

همچنین حامدی معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان البرز گفت: سیل یک حادثه غیر مترقبه و ویژه است و طبیعتا بودجه بازسازی آن هم باید بطور ویژه دیده شود. اما ما منتظر تامین بودجه نشدیم.  دفتر ستاد را در روستا برقرار کردیم و از ساعت ۷ صبح تا ۸ غروب در محل حضور داریم و به کارها رسیدگی می کنیم. وظیفه خودمان دانستیم که به داخل بافت روستا نیز کمک کنیم و معبر را برای مردم بازگشایی کنیم. اکنون معبر اصلی روستا به طور کامل بازگشایی شده است و ماشین‌های سواری می‌توانند عبور و مرور کنند./

نظر شما