شناسهٔ خبر: 97598 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در هشتاد نهمین جلسه شورای مسکن استان مطرح شد:

اجرایی شدن تامین زمین و عملیات احداث ۱۸ هزار واحد درطرح اقدام ملی مسکن در استان مرکزی

شورای مسکن استان مرکزی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت : تامین زمین و عملیات احداث ۱۸ هزار واحد درطرح اقدام ملی مسکن در استان اجرایی شده است و پیشرفت‌ قابل قبولی در این بخش جریان دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (مرکزی)، جلسه شورای مسکن استان به ریاست استاندارمرکزی و باحضور معاون هماهنگی امورعمرانی، مدیر کل دفتر فنی استانداری، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ، مدیر کل راه وشهر سازی استان مرکزی و سایر مدیران دستگاههای اجرایی برگزار شد.

استاندار مرکزی دراین جلسه گفت: عملیات اجرایی هشت هزار و ۱۰۰ واحد اقدام ملی مسکن در اراک هفته آتی با حضور مقامات کشوری کلید می‌خورد.

آقازاده افزود: آغاز عملیات اجرایی این طرح بزرگ ملی متمرکز، با سیاست‌های دولت جدید در راستای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هماهنگ است که امید می‌رود که  این مهم تحقق یابد.

وی تاکید کرد: قرارداد ساخت این واحدهای مسکونی منعقد شده و انتظار می‌رود در مدت ۳۰ ماه آتی بهره‌برداری و تحویل متقاضی شود.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: عرصه برای ساخت این واحدهای مسکونی در استان شناسایی شده و در صورت نیاز امید است با تامین زیرساخت های لازم طرح مشابه‌ای در  استان اجرایی شود.
آقازاده ضمن تقدیر از اقدامات اداره کل راه و شهر سازی استان مرکزی در راستای ساخت طرح اقدام ملی مسکن در استان گفت: ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی در نقاط مختلف استان آغاز شده و در خصوص تامین زمین و ایجاد مسکن برای محرومان در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: سه هزار و ۵۰۰ متقاضی از سال گذشته در سامانه نسبت به ثبت‌نام خود در طرح اقدام ملی مسکن اقدام کردند ، نیاز است در دو هفته آتی ۶۶۰ میلیون ریال واریز کنند و متقاضیانی که وجه واریز نکنند به منزله انصراف  تلقی شده و جایگزین معرفی می‌شود.


استاندار مرکزی ادامه داد: در شهرستان ساوه برخی ارگان‌های بخش خصوصی و واحدهای تولیدی متقاضی تامین مسکن برای نیروی کار خود هستند که باید ساز و کارهای لازم در این راستا فراهم شود.
آقازاده خاطرنشان کرد: موانع عملیاتی در زمینه اجرای طرح اقدام ملی مسکن باید در اسرع وقت رفع شود تا بتوان گام‌های موثری در راستای خانه‌دار شدن شهروندان فاقد مسکن برداشت.

مدیر کل راه وشهر سازی  استان مرکزی نیز  ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن دراستان مرکزی گفت: درفاز ۵ ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن ۳۰ هزار متقاضی در سامانه این طرح ثبت نام کردند که ۱۶ هزار نفر آنان مدارکشان را بارگذاری کرده و بر اساس اولویت پالایش می‌شوند و انتظار است که اداره اوقاف وامور خیریه استان مرکزی با تسریع در تحویل اراضی مورد نیاز، بستر عملیات اجرایی را مهیا کند.

مرزبان اظهار داشت: آماده سازی نخستین طرح بزرگ مسکونی ۲۴ هکتاری با عنوان کوی سردار سپهبد شهید سلیمانی در  شهر اراک و در انتهای خیابان هپکو با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال انجام است و عملیات زیرسازی، جدول‌گذاری و شبکه آب و فاضلاب این طرح به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: طرح ۶۴۰ واحدی نیروهای مسلح نیز در دست انجام است که ۱۴۴ واحد مسکونی آن پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد.

وی در خصوص تامین مسکن برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی نیز گفت: چندین تفاهم‌نامه برای این مهم در حال پیگیری است و بر اساس فهرستی که به ارگان‌ها ارسال شده باید سهم کارکنان دولت تعیین تکلیف شود.
مرزبان تصریح کرد: ۶۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی توسط بنیاد مسکن در کوی کوثر در حال ساخت است که روند عملیات اجرایی آن‌ها مطلوب ارزیابی شده و همچنین پروانه ۳۸۴ واحد مسکونی دیگر در کوی علوی و ۴۸۴ واحد نیز در شهرک فجر ساوه صادر شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان ساوه  عملیات اجرایی ساخت طرح ۹۸۰ واحد دیگر آغاز شده است، گفت: در شهرستان دلیجان ۳۲۰ واحدمسکونی ، خمین ۴۴۸ واحد،محلات ۴۹۴ واحد،  شازند ۸۷ واحد،تفرش ۳۷۲ واحد، نراق۵۶ واحد، کمیجان ۱۰۴ واحد، آشتیان ۲۲۰ واحد، فرمهین ۱۲ واحد و غرق آباد ۴۲ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: عملیات اجرایی ساخت ۹۰۰ واحد مسکونی دیگر در قالب طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید امیر کبیر و مهاجران کلید خورده است و آمادگی لازم برای ساخت مسکن برای تمام متقاضیان در  استان مرکزی وجود دارد.

مرزبان بیان داشت: تأمین زمین در تمامی شهرهای استان مرکزی در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن انجام شده و ساخت مسکن برای واجدان شرایط در سال‌های آتی نیز مشکلی وجود ندارد.