شناسهٔ خبر: 98383 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

آیین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن به زودی رونمایی می‌شود/تسهیلات حساب‌های انفرادی و زوجین از محل اوراق به ۲۸۰ و ۴۸۰ میلیون تومان افزایش یافت/تحویل ۶ هزار واحد مسکن مهر پردیس از ۱۵ مهر امسال

شهر تهران رونمایی از آیین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن به زودی، واریز جرایم مالیاتی بخش مسکن به صندوق ملی مسکن و تحویل ۶ هزار واحد مسکن مهر پردیس از ۱۵ مهر امسال، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

آیین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن به زودی رونمایی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن به زودی رونمایی می‌شود به تشریح قانون جهش تولید مسکن در مسیر اجرا، پرداخت. محمودزاده ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم قانون جهش تولید مسکن تشکیل صندوق مل مسکن است که از محل مالیات های بخش مسکن و یا سایر درآمدهایی که در قانون لحاظ شده، منبعی برای جبران کارمزدهای بانکی و سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‌های صدور پروانه و سایر خدمات برای کمک به گروه‌های کم‌درآمد است.

واریز جرایم مالیاتی بخش مسکن به صندوق ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مصوبات ساختاری به معنای ایجاد ساختارهای جدید همچون شورای عالی مسکن و صندوق ملی مسکن است، افزود: تشکیل دوباره شورای عالی مسکن به ریاست رییس‌جمهور و در نبود وی معاون اول رییس‌جمهور و با حضور تعدادی از وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها به ویژه در بخش مسکن بوده که موضوعی فرابخشی و چنددستگاهی است. تشکیل شورای عالی مسکن برای ایجاد هماهنگی تاثیر مهمی در حوزه مسکن به جای خواهد گذاشت.

محمودزاده ایجاد صندوق ملی مسکن را که در قانون جهش تولید مسکن بر آن تاکید شده است، ساختاری برای رهایی وابستگی حوزه مسکن به تسهیلات بانکی و یارانه‌های دولتی برشمرد و افزود: در سال‌های گذشته، یارانه‌های دولتی به طرح‌های مسکنی به جز طرح اقدام ملی مسکن اختصاص یافته بود اما این صندوق یک ساختار جدید است که برای ایجاد حمایت از اقشار کم درآمد در قانون پیش ‌بینی شده است. وظیفه صندوق ملی مسکن، نزدیک کردن قدرت خرید مسکن و بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن از سوی اقشار کم درآمد با قیمت تمام شده ساخت مسکن است.

تعیین حریم گسله‌ها برای زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات

مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه همكاري‌های پژوهشی، آموزشی و اجرایی و بهره‌مندی از امكانات و توانمندی‌های يكديگر تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند. این تفاهم نامه مشترک همکاری از سوی محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات امضا شد.

فعالیت‌های پیشگیرانه در مقابله با مخاطرات زلزله و فرونشست تقویت می‌شود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه فعالیت‌های پیشگیرانه در مقابله با مخاطرات تقویت می‌شود، گفت: مقاوم‌سازی سازه‌ها و تجهیزات مختلف ارتباطی در کشور، شناسایی فرونشست در دکل‌ها و مواردی از این دست، پیگیری می‌شود.

رفع تصرف از ۱۰۸ هکتار اراضی دولتی در شهریور

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن از وقوع ۳۸۲ مورد تعرض و رفع فوری آن‌ها در زمین‌های دولتی به مساحت ۱۴۱ هکتار در شهریور امسال خبر داد.

تعلیق پروانه‌های مهندسی اعضای هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی دارای تعارض منافع

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی، پروانه‌های مهندسی اعضای هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی دارای تعارض منافع و شرکت‌کننده در انتخابات، تعلیق شد.

تحویل ۶ هزار واحد مسکن مهر پردیس از ۱۵ مهر امسال

مدیرعامل شهر جدید پردیس از تحویل ۶هزار واحد مسکن مهر پردیس از ۱۵ مهر خبر داد.

برگزاری الکترونیکی نهمین دوره انتخابات اعضای هیأت‌مدیره نظام‌مهندسی ساختمان

انتخابات نهمین دوره نظام‌مهندسی ساختمان کشور که از دوم مهر در برخی استان‌ها آغاز شد، هفتم مهر در هشت استان کشور به شکل الکترونیکی و غیرحضوری برگزار می‌شود.

تسهیلات حساب‌های انفرادی و زوجین از محل اوراق به ۲۸۰ و ۴۸۰ میلیون تومان افزایش یافت

مدیرکل امور طرح و برنامه بانک مسکن، با اشاره به اینکه  سقف‌های تسهیلاتی از محل اوراق در گذشته برای زوجین در تهران ۲۰۰ و برای حساب انفرادی ۱۰۰ میلیون تومان بود، گفت: در حال حاضر با موافقت و ابلاغ بانک مرکزی، سقف تسهیلات از محل اوراق برای حساب‌های انفرادی و زوجین افزایش یافته است. هم‌اکنون ارایه تسهیلات برای حساب‌های انفرادی تهرانی‌ها از محل اوراق ۲۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان است که به این میزان تسهیلات جعاله که هم اکنون ۸۰ میلیون تومان است، افزوده خواهد شد.

مرادی ادامه داد: برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت میزان تسهیلات انفرادی که معادل ۸۰ میلیون تومان بود به ۱۶۰ میلیون تومان و برای حساب‌های ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. در سایر شهرها نیز تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی حساب‌های انفرادی به ۱۲۰ میلیون تومان و تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی زوجین به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

ساماندهی حاشیه‌نشینی در چابهار و کنارک شتاب می‌گیرد

در سفر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، از نخستین خانه پروژه ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی در چابهار بهره برداری شد.

پيشرفت ۸۳ درصدی پروژه ساخت مصلای بزرگ امام خمينی(ره) تهران

معاون وزير راه و شهرسازی گفت: بخشی كه ساخت آن در مصلای بزرگ امام خمينی(ره) تهران برعهده سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی است، حدود ۸۳ درصد پيشرفت فيزيكی دارد.

بیش از ۱۲ هزار ‌واحد مسکونی برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران احداث می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن دیدار با رزمندگان و ایثارگران شاغل در شهرهای جدید به مناسبت هفته دفاع مقدس، از احداث حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران خبر داد.