شناسهٔ خبر: 98856 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر خبر داد:

تدوین دستورالعمل بازیافت کشتی‌ها در ایران/ ساخت و تأمین موتورهای استاندارد دریایی با حداکثر توان داخلی/ ارتقاء سطح ایمنی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌ها

حسین عباس نژاد مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از تدوین دستورالعمل بازیافت کشتی‌ها در ایران با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و تدوین طرح جامع کنترل و بازرسی کشتی‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباس‌نژاد با تبریک روز جهانی دریانوردی به جامعه دریایی کشور، اظهار داشت: ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی، ساماندهی شناورها و انضباط بخشی به ترددهای دریایی، جایگزینی شناورهای سنتی و اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها (سال ۲۰۲۴) از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه دریایی طی سال جاری تا کنون است.

ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی

وی ادامه داد: در حوزه ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی، ارتقاء سطح کیفی کنترل ترافیک دریایی در جهت پوشش کامل سواحل، بنادر و آب راه‌های تحت حاکمیت و تدوین دستورالعمل‌ها و آموزش بازرسان به منظور پیاده سازی رژیم نوین کنترل و بازرسی کشتی‌ها (PSC و FSC) مبتنی بر بازرسی‌های سخت گیرانه از شناورهای با ریسک بالا در بنادر تحت حاکمیت، تدوین شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سطح کمی و کیفی بازرسی‌های فنی و ایمنی از سکوهای ثابت و متحرک ایرانی در آب‌های تحت حاکمیت علی رغم وجود شرایط خاص کرونایی ارتقا یافته است، عنوان کرد: همچنین دستورالعمل بازیافت کشتی‌ها در ایران با مشارکت سازمان حفاظت از محیط زیست و نیز طرح جامع کنترل و بازرسی کشتی‌ها در جهت ارتقاء کیفی بازرسی‌های ناوگان در بنادر، تدوین شده است.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه مدیریت هوشمند اختصاص راهنمایی کشتی‌ها با هدف ارتقاء سطح ایمنی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌ها تدوین و اجرا شد، گفت: همچنین عملیات کشتی به کشتی در بنادر و آب‌های تحت حاکمیت کشور در جهت ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی ساماندهی شد.

همکاری و هماهنگی با ستاد ملی کرونا و سازمان های دریایی

وی با تاکید بر اینکه در راستای همکاری و هماهنگی با ستاد ملی کرونا و سازمان‌های دریایی، بخشنامه‌های صادره توسط سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط با شیوع کرونا در حمل و نقل دریایی بررسی و به ذینفعان ابلاغ شد، عنوان کرد: همچنین در راستای اجرای موثر بخش نامه‌های ستاد ملی کرونا، پیگیری‌های مداوم صورت پذیرفت.

برون سپاری خدمات دریایی

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در راستای برون سپاری خدمات دریایی، سند بالادستی واگذاری خدمات پهلودهی و جداسازی کشتی‌ها به بخش خصوصی تدوین شد، اظهار داشت: در عین حال پیش نویس و طرح واگذاری امور اجرایی ثبت کشتی‌ها به بخش خصوصی تدوین شد.

ساماندهی شناورها و انضباط بخشی ترددهای دریایی

عباس‌نژاد در مورد اقدامات صورت گرفته در بخش ساماندهی شناورها و انضباط بخشی ترددهای دریایی، گفت: مصوبات قانونی در رابطه با ثبت شناورهای فاقد هویت (تدوین دستورالعمل‌ها، تأمین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مربوطه و انجام مکاتبات با ارگان‌های مسئول در این زمینه) اجرا شد و با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور تدوین شیوه نامه ساماندهی شناورهای سنتی در بنادر بوشهر، هرمزگان و خوزستان همکاری لازم صورت گرفت.

جایگزینی شناورهای سنتی

وی در رابطه با جایگزینی شناورهای سنتی، عنوان کرد: کارگروه ماده ۸ طرح جایگزینی شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰ تن لنچ باری تشکیل و پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی مربوطه شد، همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم در کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به منظور پاسخگویی به درخواست‌های مربوطه انجام شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: علاوه بر این هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهت ساخت و تأمین موتورهای استاندارد دریایی و دراستای استفاده از حداکثر توان داخلی انجام پذیرفت.

اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها (سال ۲۰۲۴)

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عباس‌نژاد به اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها (سال ۲۰۲۴)، اشاره و بیان کرد: مراحل تایید نمونه تصفیه آب توازن طراحی و توسط شرکت دانش بنیان در سطح ملی و سازمان بین‌المللی دریانوردی و ساخته و همچنین دستورالعمل بازرسی‌های کنترل بندری در جهت نظارت بر اجرای مفاد لازم الاجرای کنوانسیون تدوین شد.