شناسهٔ خبر: 99369 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزير راه و شهرسازى مطرح كرد؛

شناسايى اراضى متعلق به دولت در ٩٠٠ شهر/كنترل قيمت مصالح در توافق وزارت راه و صمت

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بخشی از تدابیر وزارتخانه را برای اجرای قانون جهش تولید مسکن، تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در سفر به استان اردبیل با حضور در برنامه زنده گفتگوی خبری صدا و سیما اردبیل به تشریح اقدامات وزارتخانه و دولت سیزدهم در بخش مسکن پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در هشتمین سفر رییس‌جمهور به استان‌ها، ضمن بازدید از پروژه‌های مختلف، دیدار با مردم و حضور در شورای اداری استان، مشکلات استان بررسی و به رییس‌جمهور منتقل می‌شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن تاکید بر اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال با تاکید و پیگیری رییس‌جمهور، خاطرنشان کرد: ۴ میلیون واحد مسکونی نیاز کشور است. سال ۹۱ نزدیک به ۹۰۰ هزار ازدواج در کشور داشتیم که سال ۹۹ این مقدار یک سوم و برعکس طلاق ۳ برابر شد. این آمار نشان می‌دهد که موضوع مسکن، موضوع جدی در کشور است و سهم هزینه مسکن در بسیاری از شهرها قابل تحمل نیست.

قاسمی ادامه داد: اشکالات مسکن مهر و مسکن ملی در قاون جهش تولید برطرف شده است و دولت سیزدهم به جد موضوع خانه‌دار شدن متقاضیان واقعی را پیگیری می‌کند.

وی توضیح داد: مسکن چندین مولفه دارد که تلاش کردیم برای همه آنها راهکار داشته باشیم. در خصوص مولفه زمین برای یک میلیون واحد مسکونی در سال، زمین‌های دولتی را باید در اختیار داشته باشیم و سهم زمین را برای مردم کاهش بدهیم که این موضوع در دستور کار است.

وی ادامه داد: تا امروز اراضی ۹۰۰ شهر متعلق به دولت، شناسایی شده است و بانک زمین در حال ایجاد است.

عضو کابینه دولت سیزدهم دومین مولفه را تسهیلات عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف مسکن اختصاص پیدا می‌کند. در حال نهایی کردن سقف تسهیلات هستیم. تسهیلات جهش تولید مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در روستاها ۳۰۰ میلیون تومان است كه در حال نهايى شدن است. همچنين بازگشت اقساط نيز ٢٠ ساله است و براى دهک‌های پایین، کم‌بهره خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: سود تسهیلات از سوی شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد پیش‌بینی شده و مابه‌التفاوت را وزارت راه از محل صندوق ملی مسکن به دهک‌های پایین کمک خواهد کرد.

به گفته وی، سومین مولفه ساخت است که امروز بسیاری از پیمانکاران، تعاونی‌ها و انبوه‌سازان منتظر هستند تا طرح اجرا شود. از سوی دیگر با وزیر صمت جلسه‌ای داشتیم که مقرر شد تا تامین مصالح ۴ میلیون واحد مسکونی و در گام نخست ۲ میلیون واحد مسکونی در کارگروه مشترک ساماندهی و تامین شود که حداکثر تا اواسط هفته در این خصوص اقدام می‌شود.اینکار برای کنترل تورم قیمت مصالح انجام می‌شود.

وی وضعیت مصالح اصلی ساختمان به ویژه سیمان و فولاد را در کشور مناسب برشمرد.

قاسمی از تمامی متقاضیان مسکن اعم از شهری و روستایی دعوت کرد تا در سامانه جهش تولید مسکن ثبت‌نام کنند.

وی همچنین از تغییر در نظام ساخت‌وساز در کشور خبر داد و تصریح کرد: به دنبال کسب دانش فناوری‌های جدید ساخت در کشور هستیم تا هم به لحاظ کیفیت ساخت و هم به لحاظ مصرف انرژی به کیفیت دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بر اساس آمار ۵۲۰ هزار نفر به نام و کد ملی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که در توافق با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای این افراد در همراهی با کمیته امداد توافق‌نامه برای احداث مسکن امضا کردیم. ۴۰۰ هزار واحد نیز توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود که ۲۰۰ هزار واحد آن شهری و ۲۰۰ هزار واحد روستایی است.

قاسمی از رایزنی برای ایجاد شرایط ثبت‌نام مجردان در قانون جهش تولید مسکن خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه با موضوع مسکن نباید سیاسی برخورد کرد، گفت: کسانی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند مشمول تمامی امتیازات قانون جهش تولید می‌‌شوند.