شناسهٔ خبر: 99408 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

اولویت‌بندی اصلاح ۱۶۰ نقطه حادثه‌خیز در استان اصفهان/ تبدیل و ارتقاء راه های موجود استان اصفهان در دستور کار قرار دارد

بهزاد شاهسوندی-اصفهان معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه رفع نقاط حادثه‌خیز و تبدیل و ارتقاء محورهای موجود در دستورکار این اداره کل است، گفت: ۴۸ مورد از ۱۶۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده در سطح استان در اولویت رسیدگی قرار داشت که بخش عمده آن رفع خطر شده است.

 بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان) اظهار کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان یکی از استان‌های مرکزی کشور است، مباحثی همچون راهسازی، راه و نگهداری آن حائز اهمیت بوده و این موارد در استان اصفهان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.  

 وی افزود: این استان با ۹ استان دیگر همجوار بوده و ارتباط دهنده کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق است از این رو موضوع ترافیک، حوادث ناشی از آن و عبور و مرور خودروها از محورهای مواصلاتی قابل توجه است.  

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های این اداره‌کل در سطح استان، رفع نقاط حادثه‌خیز و تبدیل و ارتقاء محورهای موجود از راههای اصلی به بزرگراهی و راههای بزرگراهی به آزادراهها است اذعان داشت: نقاط حادثه خیز بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط پلیس راه و اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و طبق اولویت‌بندی صورت گرفته در دستور کار اداره‌کل راه و شهرسازی استان قرار می‌گیرد.  

 وی با اشاره به اینکه براساس گزارشات پلیس راه حدود ۱۶۰ نقطه حادثه خیز در سطح استان شناسایی شده است عنوان کرد: از این تعداد ۴۸ مورد در اولویت قرار دارد که بخش عمدهای از آن اقدام و رفع خطر شده و مابقی هم در دستور کار است.  

شاهسوندی اذعان داشت: این اداره کل هرساله براساس عملکرد سالانه، احداث راه در سال پیش رو را پیش بینی میکند و مطابق با پیش بینی صورت گرفته صفر تا صد ساخت آن محورها را در دستور کار قرار می دهد.  

 وی با اشاره به اینکه پروژه‌های احداث راه با مشکلاتی از جمله منابع مالی مواجه است، خاطرنشان کرد: با توجه به برآوردها هم اکنون ساخت یک کیلومتر بزرگراه به صورت چهار خطه با عرض هفت متر و ۴۰ سانتیمتر آسفالت، حدود ۵.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.  

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه معمولا فرآیند راهسازی از مطالعات آن آغاز می شود عنوان کرد: براساس فراخوان این اداره کل، انتخاب مهندس مشاور مجرب از میان مهندسان مشاوری که در فرآیند مناقصه شرکت کردند انجام می شود و وی کار مطالعات را آغاز می کند.  

 وی با اشاره به اینکه در مطالعات راهسازی پارامترهای اقتصادی، خدمات‌دهی، محل عبور، الزامات زیست محیطی و پدافند غیر عامل در نظر گرفته می‌شود اذعان داشت: در حال حاضر این اداره‌کل  در سطح استان ۲۵ قرارداد مشاوره منعقد کرده است که ۱۹ مورد آن صرفاً مطالعه راهها است.  

 شاهسوندی خاطرنشان کرد: پس از اتمام مطالعات یک پروژه، بررسی‌های لازم توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان انجام می‌شود و در صورت تصویب طرح، اعتبارات و اخذ مجوز ماده ۲۳ از سازمان برنامه و بودجه پیگیری می شود و نهایتاً فرآیند انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی محور آغاز می‌شود.