شناسهٔ خبر: 99605 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

قوانین نظام مهندسی اصلاح و تدوین جدید خواهد شد/پیش‌بینی روش‌های تامین مالی متنوع برای تامین یک میلیون واحد مسکونی در سال/تحویل ۴۰۳۰ واحدمسکونی مهر پردیس

شهر تهران اصلاح و تدوین قوانین جدید نظام مهندسی ساختمان، ورود تکنولوژی جدید ساخت توسط چینی‌ها در اجرای طرح جهش تولید مسکن و تحویل تعداد ۴۰۳۰ مسکن مهر پردیس از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

ساخت ۸۰ هزار واحد مسکن سهم چهار ساله استان اردبیل

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای فوق‌العاده‌ پیش از بازگشت از سفر سه روزه خود به استان اردبیل، سهم ساخت مسکن در استان اردبیل را حدود ۸۰ هزار واحد در چهار سال اعلام کرد و گفت: در گام نخست باید ساخت ۴۰ هزار واحد را آغاز کنیم.

قوانین نظام مهندسی اصلاح و تدوین جدید خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی از تدوین قوانین جدید نظام مهندسی و ارسال فوری آن به مجلس جهت تصویب خبر داد. قاسمی گفت: در حال تدوین و اصلاح قوانین جدید نظام مهندسی هستیم که به زودی به مجلس جهت بررسی و تصویب ارسال می‌کنیم. تا انشاالله این دغدغه‌های شما عزیزان رفع شود. 

مشارکت چینی‌ها برای اجرای نهضت ملی مسکن ورود تکنولوژی‌ جدید ساخت است

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان با حضور در شبکه یک سیما، به تشریح اجرای برنامه نهضت ملی مسکن پرداخت. معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه ۶ راهبرد برای اجرای قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) طراحی شده است، گفت: اولین راهبرد این است که ساخت و ساز فعلی مسکن کشور که توسط بخش خصوصی سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است، ارتقا پیدا کند. دومین راهبرد تحریک تقاضا در بافت فرسوده است. زیرا در شرایط فعلی بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که این‌ها مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری را در کشور به همراه دارد. راهبرد سوم ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم و در استطاعات خانوارهای این دهک‌هاست که مقرر شده این بخش با حداکثر حمایت دولت ساخته شود که نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: راهبرد چهارم ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت احداث است. راهبرد پنچم احداث واحدهای مسکونی روستایی است.  راهبرد دیگر موضوع مسکن اجاره ای است که برای اولین بار در کشور، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای احداث خواهد شد.  

رفع تصرف از ۲۹۶ هکتار اراضی دولتی در مهر

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن از وقوع ۴۳۸ مورد تعرض و رفع فوری آن‌ها در زمین‌های دولتی به مساحت ۴۴ هکتار در مهر امسال، خبر داد. بهترین علمکرد در رفع تعرض را استان‌های آذربایجان‌غربی، تهران و خوزستان و بهترین عملکرد در اجرای احکام را نیز استان‌های تهران، بوشهر، کرمان و مرکزی به خود اختصاص دادند. همچین، میزان دریافت گزارش مردمی از وقوع تصرف  ۷۰۶ مورد ثبت شد.

برنامه دولت سیزدهم برای احداث ۸۰ مرکز ورزشی در شهرهای جدید

شرکت عمران شهرهای جدید از برنامه ساخت ۸۰ مرکز ورزشی در این شهرها تا پایان دولت سیزدهم خبر داد. ستفاده از ظرفیت شهرهای جدید در جهت توسعه ورزش‌های همگانی، قهرمانی و پهلوانی از زمینه‌های ورود شرکت عمران شهرهای جدید در این حوزه است. شهرهای جدید در کنار کلان شهرها دارای فرصت‌های بی نظیری هستند که با توجه به زمین‌های در دسترس و گسترده می‌توانند بخشی از کمبودهای توسعه فضاهای ورزشی در کلان شهرها را پوشش دهند. در این زمینه، با در اختیار گذاشتن زمین‌های ورزشی و ساخت مراکز و تسهیلات ورزشی همچون ورزشگاه، سالن‌های چندمنظوره ورزشی، زمین‌های ورزشی روباز، مسیرهای سلامت و پیاده روی در شهرهای جدید، زیرساخت‌های لازم در این شهرها ایجاد خواهد شد.

اصلاح ماده ۴۳ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران

از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به وزارت کشور، اصلاح ماده ۴۳ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران و مقررات شهرسازی و معماری کشور اعلام شد.

روند خانه‌دار شدن مردم در نهضت ملی مسکن تسهیل می‌شود

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام این مطلب که روند خانه‌دار شدن مردم در نهضت ملی مسکن تسهیل می‌شود، گفت: پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تسهیلات و کاهش سود در اجرای قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) در دست بررسی است.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با پژوهشگاه فضایی ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه فضایی ایران در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند.

تلاش برای کاهش سیر صعودی فرونشست در همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اجرای بند ض ماده ۱۴قانون مدیریت بحران کشور از تلاش آن مرکز برای کاهش سیر صعودی فرونشست در همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران، خبر داد.

پیش‌بینی روش‌های تامین مالی متنوع برای تامین یک میلیون واحد مسکونی در سال

مشاور وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی به ابهامات ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال، پاسخ داد. مشاور وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم افزود: به منظور تثبیت قیمت مسکن، سامانه ملی املاک و اسکان در وزارت راه ‌و شهرسازی برای شناسایی تقاضای سرمایه‌ای و سوداگری راه‌اندازی شد. یکی از اهداف سامانه، شناسایی دلالان و محتکران و همچنین شناسایی واحدهای مسکونی برای عرضه به بازار مسکن است.

تعداد ۴۰۳۰ مسکن مهر پردیس تحویل شد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس از آغاز تحویل ۴۰۳۰ واحد مسکن مهر در این شهر خبر داد.