شناسهٔ خبر: 9966 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جدول فراوانی و بزرگی زلزله‌های رخ‌ داده در سال ۱۳۹۴ ؛

بزرگترین زمین لرزه‌های ایران و جهان در خرداد ۱۳۹۴ / ایران ۵۶۵ بار در خرداد ماه لرزید

ساخت خانه در مناطق زلزله زده بزرگترین زلزله کشور در خرداد ماه سال جاری امسال در استان كهگیلویه و بویراحمد و به بزرگی بیش از ۴ (در مقیاس امواج درونی) به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارشی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه کرده است شبكه‌های لرزه‌نگاری كشوری در خرداد ماه ۱۳۹۴، تعداد ۵۶۵ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۱/۰ (در مقیاس امواج درونی) كه در ایران و نواحی مرزی روی داده است را ثبت و تعیین محل كرده‌اند.

نمودار فراوانی زمین‌لرزه‌ها براساس بزرگی و رومركز زمین‌لرزه‌های ثبت شده در شكل‌های زیر نمایش داده شده‌است.

در این ماه تعداد ۷ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴/۰ در كشور توسط مركز لرزه‌نگاری كشوری به ثبت رسیده كه بزرگترین آن در تاریخ ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ با بزرگی ۴/۵ (طبق اعلامIGTU ) حوالی دوگنبدان واقع در استان كهگیلویه و بویراحمد، رخ داده است.

در جدول زیر فراوانی و بزرگی زلزله‌های رخ داده در سال ۱۳۹۴ به تفكیك زمین‌لرز‌ه‌ها با بزرگی بیش از ۵/۰ ، ۴/۰ ، ۱/۰ و ۶/۰ به صورت مقایسه‌ای ارائه شده است.

 

فراوانی و بزرگی زلزله‌های رخ‌ داده در سال ۱۳۹۴

سال ۱۳۹۴

تعداد زمین‌لرزه‌ها با بزرگی ۱ و بیشتر

تعداد زمین‌لرزه‌ها با بزرگی ۴ و بیشتر

تعداد زمین‌لرزه‌ها با بزرگی ۵ و بیشتر

تعداد زمین‌لرزه‌ها با بزرگی ۶ و بیشتر

فروردین

۵۹۷

۱۲

۱

۰

اردیبهشت

۷۰۶

۱۸

۲

۰

خرداد

۵۶۵

۷

۰

۰

 

زمین لرزه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ استان كهگیلویه و بویراحمد

در ساعت ۰۴:۳۲:۲۹ روز ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۴ برابر با ۰۰:۰۲:۲۹ به وقت بین المللی روز ۱ ژوئن ۲۰۱۵ زلزله‌ای با بزرگای ۴/۵ و عمق كانونی ۸ كیلومتر طبق اعلام IGTU ( بزرگای ۴/۴ و عمق كانونی ۱۰ كیلومتر طبق اعلام USGS) در استان كهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست. كانون این زلزله در فاصله ۴۲ كیلومتری دوگنبدان گزارش شده است.

 

مهمترین زمین لرزه‌های جهان در خرداد ۱۳۹۴

در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ تعداد ۱۷ زلزله با بزرگای ۶/۰ و بالاتر در زمین رخ داد كه یک زلزله با بزرگای ۷/۰ و بالاتر بود. مهمترین رویداد لرزه‌اى كه در این ماه رخ داده مربوط به زمین لرزه با بزرگای ۷/۸ چى چى شیمای ژاپن بوده است.

 

زمین‌لرزه ۳۰ مه ۲۰۱۵ ژاپن

زلزله ۳۰ مه ۲۰۱۵ با بزرگاى ۷/۸ در غرب شمال غربى چی‌چى بر ۶۷۷ كیلومترى زیر اقیانوس آرام روى داد. این زمین لرزه در داخل ورقه پاسیفیك كه به زیر ژاپن فرورانش مى‌كند روى داده است.

زمین‌لرزه‌هایى كه داراى عمق بیش از ۳۰۰ كیلومتر هستند اغلب زمین لرزه‌هاى عمیق نامیده می‌شوند. این قبیل زمین لرزه‌ها آسیب و خسارات كمترى در سطح روى كانون نسبت به زمین لرزه‌هاى با بزرگاى مشابه و عمق كمتر بر جاى مى‌گذارند. زمین لرزه‌هاى بزرگ عمیق در گستره شدت لرزش در پیرامون مركز زازله وسیعى از كانون احساس مى‌شوند. بزرگترین زمین لرزه عمیق ثبت شده در جهان رویداد زمین لرزه ۸/۳ سال ۲۰۱۳ با عمق ۶۰۰ كیلومترى در زون فرورانده آرام در زیر دریاى اختسك در شمالشرقى روسیه بوده است. این زمین‌لرزه در تمام آسیا، حتى تا مسكو و ساحل اقیانوس آرام ایالات متحده حس شد. در طول قرن گذشته سه عدد از زمین لرزه‌هاى با بزرگاى بیش از ۰/۷ یا بیشتر كه در عمق بیش از ۵۰۰ روى داده‌اند در همین ناحیه زمین لرزه اخیر بوده‌اند. بزرگترین و نزدیكترین آنها در این عمق سال ۱۹۶۸ با بزرگاى ۳/۷ چند صد كیلومتر در جنوب این زمین لرزه اتفاق افتاده است./

نظر شما