شناسهٔ خبر: 99756 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار شهردار تهران با وزیر راه‌وشهرسازی تعیین شد:

تشکیل کارگروه‌های مشترک شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در موضوعات مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل

تشکیل کارگروه‌های مشترک در دو موضوع مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل در دیدار امروز وزیر راه‌وشهرسازی و شهردار تهران در راستای تبادل نظر درباره مسائل مربوط به حوزه مسکن، شهرسازی و حمل‌ونقل، مقرر شد دو کارگروه‌ مشترک در موضوعات مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل تشکیل شده و در فرصتی یک‌ماهه به جمع‌بندی مشخصی از پیشنهادها برسند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه این جلسه با هدف تعامل بیشتر و بهتر شهرداری و وزارتخانه برگزار شد، گفت: محوریت این جلسه تصمیم‌گیری درباره موضوعات حمل‌ونقل، بازآفرینی و مسکن در تهران بود.

وی ضمن تاکید بر اینکه این وزارتخانه بی‌شک برای حل مشکلات شهر تهران با شهرداری همکاری می‌کند، اظهار داشت: در راستای ساخت ۴ میلیون مسکن در گام نخست، توافقنامه احداث ۲ میلیون واحد مسکونی با دستگاه‌های اجرایی، ذی‌نفعان و افرادی که می‌توانند در ساخت به ما کمک کنند، امضا شده است.

قاسمی با یادآوری اینکه ساخت مسکن طرح جهش مسکن آغاز شده که بخشی از آن در تهران و شهرهای جدید اطراف تهران است، افزود: تقریبا در ۱۰ روز گذشته سامانه ثمن بازگشایی شد و به سرعت تعداد ثبت‌نام‌کنندگان افزایش یافت و به عدد ۶۰۰ هزار نفر رسید؛در حال حاضر ثبت‌نام برای ۴۰۰ شهر در سامانه جهش مسکن فراهم شده است.

وزیر راه‌وشهرسازی با اظهار اینکه برای ساخت این واحدها مسئله زمین در برخی شهرها به میزان زیادی حل شده است، تصریح کرد: در سایر شهرها نیز سازمان ملی زمین و مسکن در تلاش برای تامین زمین است.

قاسمی با بیان اینکه با بانک مرکزی نیز بر ۲۰ درصد سهم بانکی کشور توافق شده است، گفت: اینکه برای هر واحد در مراکز استان، شهرستان و روستاها چه میزانی پرداختی وجود داشته باشد نیز به زودی تعیین خواهد شد.

وی با اظهار اینکه این کار بزرگ عملیاتی به‌تدریج شروع شده است، افزود: استان‌ها روزانه و به‌تدریج درحال شروع کار عملیاتی ساختمانی  هستند؛ به‌گونه‌ای که چند روز پیش این پروژه در اردبیل شروع شد.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره بهره‌مندی از ظرفیت بافت فرسوده، محلات ناکارآمد و توسعه محلات کم‌برخوردار برای تولید مسکن نیز توضیح داد: وزیر راه‌وشهرسازی رئیس کمیسیون زیربنایی است و اگر مورد خاصی وجود داشته باشد در این کمیسیون بررسی می‌شود.

برای ساخت خانه در تهران باید به مقوله شهرسازی توجه شود

وزیر راه‌وشهرسازی گفت:ساخت خانه در تهران نیازمند در نظر گرفتن تمامی ابعاد شهرسازی همچون میزان جمعیت، ترافیک و... است نه اینکه فقط ساختمان‌سازی انجام شود؛ بنابراین باید وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری تهران در این مسیر کنار یکدیگر قرار بگیرند تا ضمن خانه‌سازی، شهر را هم بسازیم.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین به توافق انجام شده با سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: بنا شده است از زمین‌های اوقاف برای ساخت منازل مسکونی محلی در سطح کشور استفاده شود که در این راستا در اراک ساخت حدود ۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در  زمن های اوقافی مد نظر قرار گرفته است.

همچنین قاسمی خواستار تشکیل کمیته مشترکی بین شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی در مقوله مسکن و شهرسازی شد و تاکید کرد: ظرف یک ماه باید این کمیته مشترک کار خود را آغاز کند. برای نمونه شهرداری می‌تواند بسیاری از مشکلات حاشیه‌نشینی را حل کند که لازمه آن داشتن سازوکار مورد نیاز است.

وی همچنین با اشاره به صندوق ملی مسکن گفت: تمام درآمدهای وزارت راه‌وشهرسازی اعم از املاک، مستغلات، سازمان‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت به آن واریز می‌شود. این صندوق می‌تواند در راستای ساخت مسکن به مردم کمک کند.

زیرساخت شبکه حمل‌ونقل نیازمند توجه بیشتر است

وزیر راه‌وشهرسازی در بخش دیگری از این جلسه به مسئله حمل‌ونقل و همین‌طور پیوستگی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری نیز تصریح کرد: وضعیت زیرساخت شبکه حمل‌ونقل نیازمند توجه بیشتری است؛ حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که در چند سال گذشته آنگونه که باید از آنها نگهداری نشده است..

قاسمی همچنین با اشاره به وجود حدود ۳۶۰ هزار ناوگان حمل‌ونقل باری در کشور، اظهار داشت:  عمر این ناوگان بسیار بالاست.

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به جلسه اخیر با وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت، اظهار داشت: توافق شد که در حوزه ناوگان داخلی هرچقدر که تولیدکنندگان داخلی توان ساخت دارند با آنها قرارداد منعقد کنیم.

به‌گفته وی تیم مشترکی تشکیل داده شد تا ظرف دو هفته تعیین کنند که میزان توان داخلی چقدر است و چه اقداماتی می‌توان برای به‌روز کردن سیستم حمل‌ونقل انجام داد.

قاسمی همچنین نظام حمل‌ونقل تهران را در ارتباط بسیار تنگاتنگ با نظام حمل ونقل کشور ارزیابی کرد و خواستار ساماندهی آن شد که برای این کار نیز دستور تشکیل کارگروهی مشترک را داد تا ظرف یک ماه پیشنهادات کاربردی خود را ارائه دهند و به جمع‌بندی نهایی برسند.