نمایش همه
  • پلاسکو ۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۰۷:۵۱

    پلاسکو مدیریت بحران، بحران فرهنگی

    مهدی نوروزی فرد*: خبر آتش‌سوزی و پس از آن تخریب برج پلاسکو از چند جهت قابل بررسی است، اول- آیا برای روی‌دادن بحران‌های این‌چنینی آمادگی کامل وجود دارد. دوم- مسئولیت توجه‌نكردن به رعایت استانداردها و سهل‌انگاری یا مماشات با آن بر عهده کیست. سوم-آیا حضور مردم در رویدادهای کنونی می‌تواند مفید باشد یا خیر و سؤال‌های مختلفی که پس از روی‌دادن این حادثه ناگوار و محبوس‌شدن تعداد زیادی از هم‌وطنان‌مان در ذهن هرکدام ما به وجود آمد.

  • کامبیز نوروزی ۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۱۰:۱۵

    مسئولیت شهرداری در پلاسکو

    كامبيز نوروزی*: یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین اهداف قانون شهرداری و مقررات وابسته به آن، تأمین امنیت و آسایش مردم در زندگی شهری است. تمامی مقررات شهری در خدمت همین هدف‌اند. تمامی عملکرد شهرداری باید در همین ‌جهت باشد.

  • نیره توکلی ۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۰۷:۴۷

    فاجعه زیست‌محیطی با مجوز شهرداری/ همه ما زنده‌به‌گور شده‌ایم

    نیره توکلی*: خیابان جمهوری یکی از خیابان‌های عریض پایتخت است و کمک‌رسانی به حادثه ساختمان پلاسکو آن‌همه با مشکل مواجه بود. کوچه‌پس‌کوچه‌های هم‌اکنون پر از ترافیک و بی‌دررو و راه گریز را چه کنیم؟ چرا جان انسان‌ها را چنین راحت فدای منافع شخصی می‌کنیم؟ سیل و زلزله و آتش‌سوزی و آلودگی را باید جدی گرفت.

  • محمد امین قانعی راد ۱۳۹۵-۱۱-۰۴ ۱۲:۳۱

    مردم، مدیران و بحران‌های شهری

    محمد امین قانعی راد*: فروپاشی ساختمان پلاسکو متعاقب آتش گرفتن بخش‌هایی از این ساختمان رخدادی فاجعه گون و غم انگیز و در عین حال برای افکار عمومی نیز رخدادی مهم بود. ساختمان پلاسکو در خاطرۀ تهرانی‌ها و حتی در خاطرۀ مهاجرین دهه‌های چهل و پنجاه شمسی جایگاه خود را دارد و حسی نوستالژیک را بر می‌انگیزد.

  • نعمت احمدی ۱۳۹۵-۱۱-۰۴ ۰۷:۵۴

    اخطار به پلاسکو برای رفع تکلیف/ اخطار یا چانه‌زنی با واحدهای متخلف اقتصادی؟!

    نعمت احمدی*: شهرداری مدعی است بیش از ٣٠ بار به مسئولان پلاسکو اخطار داده و ظاهرا خود را مبرا از مسئولیت می‌داند. پرسش این است که آیا شهرداری برای صدور هر بار اخطار خود با تکیه بر تبصره ١٤ ماده ٥٥ قانون شهرداری، برای خود اثر قانونی قائل بوده و با این اعتبار اخطار را صادر کرده‌اند که اثر وضعی داشته باشد؟ یا با تأسف صدور اخطاریه‌هايی از‌این‌دست، وسیله چانه‌زنی با واحد متخلف است؟ اگر مدیریت‌شهری، قانون حاکم بر روابط خود با شهر و نحوه مدیریت شهری را برگرفته از قانون می‌داند، باید بعد از اولین اخطار حسب مفاد تبصره ١٤ ماده ٥٥ قانون شهرداری‌ها، اقدام می‌کرد.

  • علی دینی ترکمانی ۱۳۹۵-۱۱-۰۳ ۱۰:۰۰

    بی‌استاندارد و بدون حق شهر

    علی دینی‌ترکمانی*: در همه جای دنیا، کلان‌شهرها هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، گویی به تعبیر ماکس وبر به قفسی بزرگ تبدیل می‌شوند. وقتی شهر به صورت بی‌قاعده رشد می‌کند، مناسبات سودجویانه سرمایه تعیین‌کننده قواعد بازی آن می‌شود. متأسفانه، کلان‌شهر تهران مصداقی از چنین وضعی است.

  • حادثه تلخ آتش‌سوزی و فروریزش نخستین بلندمرتبه تهران ۱۳۹۵-۱۱-۰۳ ۰۷:۴۹

    غول‌های بی‌ضابطه

    دکتر علی فرحبخش: آنچه بلندمرتبه‌سازی در ایران را با سایر نقاط جهان متفاوت می‌سازد، پراکندگی و نابسامانی شدید در ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه به‌ویژه در شهر تهران است و هنوز جایگاه مشخصی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در اسناد توسعه و برنامه‌های توسعه شهری تعریف نشده است.

  • سید محمد بهشتی ۱۳۹۵-۱۱-۰۲ ۱۶:۰۷

    به توحاصلی ندارد غم روزگار گفتن/ كه شبی نخفته باشی به درازنای سالی

    سید محمد بهشتی*: ساختمان پلاسكو فقط سرآغاز ساخت بناهای بلند نیست؛ بلكه از آغاز تولد تا مرگش آیینه وجوه مختلف بحرانی‌ست كه چند دهه‌ است با آن دست به گریبانیم: مدرنیزاسیون تقلبی، سودازدگی، گریز از مسوولیت نسبت به حقوق شهروندی، خلأ تربیت شهری، كوته‌بینی و سهل‌انگاری، زیاده‌خواهی و خلاصه همه چیزهایی كه فریاد می‌زند مصیبت پیش‌آمده برای ساختمان پلاسكو می‌تواند آغازگر دومینویی از فاجعه نیز باشد.

  • پلاسکو ۱۳۹۵-۱۱-۰۲ ۱۲:۴۳

    جامعه‌شناسی یک تراژدی

    هادی خسرو‌شاهین: باید وضعیت فوق‌العاده اعلام شود. این بحران نه سخت‌افزاری است و نه ماحصل ندانم‌کاری‌های این و آن؛ در کُنه و بطن‌اش که بروید نه می‌توان کسی را متهم کرد و نه حکم به تبرئه مطلق داد. در این بحران همه تقصیرکارند. این بحران به‌صورت مزمن و تدریجی به جان جماعت‌مان افتاده و صرفا حادثه پلاسکو آن را از اعماق ساختار و بافت اجتماعی به‌ رویمان آورده است.

  • پلاسكو ۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۱۵:۰۶

    موبایل به دستان؛ پیامدهای پدیده شهروند-خبرنگار

    مریم مسعود*: تلاش افراد «موبایل به دست» برای ثبت رویدادهای ویژه مانند حادثه ساختمان پلاسکو تهران با واکنش منفی مسوولان، گروه های مرجع مانند هنرمندان و سیاستمداران در شبکه های اجتماعی و خبری همراه شده اما یکی از دلایل بروز این ولع، تهییج برآمده از فضای نوین رسانه ای است.

  • محمد سعید ایزدی ۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۸:۵۵

    پروژه مدرسه معماری و شهرسازی بوشهر، محركی در بازآفرینی كهن شهر بوشهر

    محمدسعید ایزدی*: با بهره‌برداری مجدد از مدرسه معماری و شهرسازی بوشهر و تبدیل آن به مجموعه‌ای آراسته، موزون و باوقار، ضمن حفاظت از این ثروت فرهنگی، در قالب مجموعه‌ای فرهنگی آموزشی، زمینه‌ای مناسب برای انتقال ارزش‌های قابل بازخوانی توسط دانش آموختگان در این مدرسه معماری و شهرسازی فراهم شده است.

  • هاشمی آخوندی ۱۳۹۵-۱۰-۲۸ ۰۸:۵۵

    چند فراز از زندگی‌ صدراعظم انقلاب

    عباس آخوندی*: بی‌تردید هاشمی برجسته‌ترین سیاست‌مدار ایرانی و مسلمان دوران خویش است. هرچند از او تحت عنوان مبارز کهن‌سال یاد می‌شود و در دوره‌های مختلف زندگی‌اش تصمیم‌های تاریخ‌سازی گرفته و اقدامات سرنوشت‌سازی داشته‌است لیکن، به گمان من، انجام مذاکرات صلح برجسته‌ترین فراز زندگی اوست.

  • محمد سعید ایزدی ۱۳۹۵-۱۰-۲۷ ۱۰:۱۹

    نقش بارز مدیریت شهری در تحقق تاب‌آوری شهرها

    محمدسعید ایزدی*: یک جامعه برخوردار از تاب‌آوری، توانایی پاسخگویی در برابر تغییرات به شیوه‌هایی موثر و مثبت را دارد به گونه‌ای که علی رغم تغییر، عملکردهای اصلی و انسجام اجتماعی خود را از دست نمی‌دهد.

  • چند نما از هواپيمای ايرباس A۳۲۱ شركت هواپيمايی ايران اير هما ۱۳۹۵-۱۰-۲۷ ۰۸:۰۷

    مزیت‌های پنهان یک خرید

    مرتضی نظری*: پنج‌شنبه هفته گذشته اولین هواپیما از سری سفارش‌های جدید هما ازایرباس در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. در طول دو دهه گذشته این هواپیما تنها هواپیمای نویی بوده که وارد ناوگان هوایی ایران شده است. امکان دارد عده‌ای در نظر داشته باشند که این دستاورد دولت بعد از برجام در خرید هواپیمای دست ‌اول را در مقایسه با خرید‌های ۸ فروندی فوکر و ایرباسی که در اوایل دهه هفتاد صورت گرفته بود، کمرنگ جلوه دهند.

  • چند نما از هواپيمای ايرباس A۳۲۱ شركت هواپيمايی ايران اير هما ۱۳۹۵-۱۰-۲۶ ۰۷:۵۰

    مسیری روشن درآزادسازی ظرفیت‌های اقتصادی کشور/ صنعت هواپیمایی ایران و‌ هزار راه نرفته

    محسن شورگشتی*: پنجشنبه گذشته اولین فروند هواپیمای ایرباس ٣٢١ از قرارداد صدفروندی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با شرکت چندملیتی ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

  • هواپیما هما ۱۳۹۵-۱۰-۲۵ ۱۱:۲۸

    آغاز نوسازی ضروری ناوگان هوایی

    آرش خدایی*: روز پنجشنبه هفته گذشته، نخستین هواپیمای خریداری شده در قرارداد اخیر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

  • آلودگی هوا ۱۳۹۵-۱۰-۲۵ ۰۷:۵۳

    شناخت مناسب از ابزارهای سیاست‌گذاری و قواعد اقتصادی، دو راهکار رفع آلودگی هوا

    حمید آذرمند*: مطابق یک روال قدیمی، با تکرار پدیده وارونگی و تشدید آلودگی هوا، شهروندان شاهد فرافکنی مسوولیت‌ها و در نهایت واکنش‌هایی مانند تعطیلی مدارس و توسعه محدوده طرح ترافیک و نظایر آن هستند. علاوه‌بر آلودگی هوا، معضل ترافیک شهرهای بزرگ هم به مرحله‌ای بسیار بغرنج رسیده است. وضعیت امروز آلودگی و ترافیک، به تدریج و طی چندین دهه به وجود آمده است و بنابراین راه‌حل فوری و کوتاه‌مدت ندارد.

  • هواپیما هما ۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۱۷:۰۶

    اوج‌گیری صنعت گردشگری با ورود هواپیماهای جدید

    مریم ترسایی*: فرود نخستین هواپیمای نو خریداری شده پس از پیروزی انقلاب توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهر آباد تهران به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی توافق هسته ای و لغو تحریم ها، فرصتی مغتنم برای توسعه صنعت گردشگری کشور خواهد بود.

  • طرح ۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۰۹:۳۸

    دختر گل‌فروش به چه کسی اعتماد کرد؟

    احمد مسجدجامعی*: مردم خیلی ساده می‌فهمیدند آنچه آنها درباره هاشمی می‌گویند، درباره بسیاری دیگر از جمله خود آن گویندگان منتقد نیز، گفتنی است.؛ سخنانی که البته در صورت طرحشان (برخلاف حرف زدن در مورد هاشمی) با شدت با آن برخورد می‌شد. این نکته‌ای بود که آن حمله‌کننده‌ها در‌نیافته بودند.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۵-۱۰-۲۰ ۰۸:۰۹

    پیامدهای زلزله برای ساختمان‌های خطرزا، مدارس و بیمارستان‌ها

    علی بیت‌اللهی*: تعیین حریم گسل‌های شهر تهران یکی از اقدامات اساسی در کشور برای شروع جدی ملاحظات زلزله در توسعه شهری است. تدوین ویرایش‌های آیین نامه ۲۸۰۰ (ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله ) نیز در زمره همین اقدامات است که ویرایش چهارم آن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است.

  • محسن جلالپور ۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۰۸:۰۵

    موانع اصلاح ساختار اقتصاد ایران

    محسن جلالپور*: آنچه اصلاح ساختاري اقتصاد ايران را با مشكل روبه‌رو ساخته است، تعداد عائله دولت نيست. زیرا گرچه تعداد عائله در دولت ایران هيچ نسبتي با جمعيت و توليد سرانه ندارد، اما مانع اصلاح ساختار را باید درجای دیگر جست‌وجو کرد. به نظر می‌رسد آنچه اين اصلاح را با مشكل مواجه ساخته قدرت مالي عظيمي است كه به اين بوروكراسي نقش تعيين‌كننده‌اي در اجتماع داده است.

  • هواپیما هما ۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۰۸:۱۵

    گام های بلند وزارت راه و شهرسازی در بازیابی جایگاه منطقه ای با نوسازی ناوگان هوایی

    قرارداد خرید امضای بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دور، متوط و کوتاه برد با بیش از ۵۰ هزار صندلی جدید در حالی به امضا رسیده است که این وضعیت علاوه بر ایجاد فرصت اشتغالزایی در کشور جایگاه صنعت هوانوردی ایران را ارتقا خواهد داد.

  • ترافیک شهری تهران ۱۳۹۵-۱۰-۱۷ ۱۱:۵۴

    زهر و پادزهر ترافیک تهران

    محسن طباطبایی مزدآبادی*: گسترش زندگی شهرنشینی و به ‌دنبال آن نیاز شهرنشینان برای جابه‌جایی در شهر، حمل‌ و ‌نقل به یکی از دغدغه‌های مدیریت شهرها تبدیل شد اما تقاضای روز افزون به جابه‌جایی در شهرها و به‌دنبال آن معضل ترافیک و آلودگی هوا، عملا سیستم‌های حمل‌و‌نقل خصوصی را از پاسخگویی به مطالبات عاجز کرد.

  • آخوندی ۱۳۹۵-۱۰-۱۴ ۱۰:۱۰

    وزیر راه و شهرسازی:

    راه آهن حومه‌ای نقطه عطفی در حمل و نقل و شهرسازی/ شهرسازی ریل‌پایه مکمل راه‌آهن حومه‌ای است

    وزیر راه و شهرسازی درپی موافقت مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره تشکیل شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای برای ساماندهی حمل و نقل حاشیه شهرها در زیرمجموعه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های خود را اعلام کرد.

  • سعید لیلاز ۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۰:۵۱

    گزارش به مردم در طراز اعتدال

    سعید لیلاز*: گزارش روحانی به مردم در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، برخلاف موارد قبلی، بسیار موجز، دقیق، مبتنی بر آمارهای کارشناسی و همراه با هوشمندی خاصی بود.

  • ارگ بم ۱۳۹۵-۱۰-۱۲ ۰۹:۲۲

    ‌درس‌هايی از زلزله بم؛ اسیر فاجعه نشویم/ هشدار در خصوص مدرک‌گرایی شدید علاقه‌مندان حوزه ساختمان

    فیروزه آزمون*: اخیرا پس از وقوع زلزله‌هایی درایران، اهمیت مدیریت بحران مطرح شد، ولی این پرسش مطرح است که این مدیریت با وجود زیرساخت‌های ضعیف شهری و شریان‌های ارتباطی تا چه اندازه می‌تواند کارا باشد. پس از وقوع زلزله نمی‌توان صرفا منتظر گروه‌ها و تیم‌های امدادی بود، تشکیل تیم‌های کوچک مدیریت بحران اهمیت ویژه‌ای دارد. آشنایی با نحوه عملکرد فردی و گروهی در امدادرسانی مناسب و کارا مهم است.

  • زلزله ۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۰۸:۰۴

    چقدر در مقابل زلزله‌های بزرگ آمادگی داریم؟

    فرهنگ‌سازی نگرش مدیریت بحران ابتدا برای مسئولان باشد

    نصرالله‌کمالیان*: متأسفانه دربرنامه‌های دولت حتی درهمه قانون سالانه بودجه کشور، آنچه بیشتر به چشم می‌آید، پیشگیری از اثرات حوادث و بحران‌های طبیعی قبل از وقوع نیست، بلکه بیشتر به پرداخت خسارات، بازسازی و وام‌های بلاعوض یا کم‌بهره پرداخته شده است. همین قوانین نشان می‌دهدکه موارد پیشگیرانه درمخیله بودجه‌نویسان و تصویب‌کنندگان تقریبا وجود ندارد. به بیان دیگر، بهتر است فرهنگ‌سازی نگرش مدیریت بحران ابتدا برای مسئولان باشد تا با اقدامات آنها بتوان بسترفرهنگ‌سازی برای مردم را اشاعه داد.

  • زلزله ۱۳۹۵-۱۰-۱۰ ۰۸:۵۳

    آیا آمادگی ما پس از زلزله بم ارتقا یافته است؟

    سیدحمید‌جمال‌الدینی*: درکشوری که روی گسل‌های فعال و ناآرام خانه‌کرده است، نمی‌توان در‌گوشه‌ای آرامش نشست و صرفا به سازمان‌های متعدد و فراوانی نیروها دل خوش کرد. سال‌ها قبل از زلزله‌ بم نیز با سیلی محکم زمین‌لرزه منجیل و رودبار، سر از خواب غفلت برداشته و کارهای درخوری انجام داده بودیم، ولی وسعت و تعدد رخداد فاجعه از تلاش‌های محدود ما سرعتی فزون‌تر داشت.

  • حقوق شهروندی ۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۱۱:۲۰

    مسوولیت اجتماعی - شهروندی

    سید علی میرفتاح: هوا كه كثیف می‌شود، از خانه كه درمی‌آییم، این پرسش برایمان مطرح می‌شود كه چرا به فكر نیستند و كاری نمی‌كنند. ریزگردها كه از عراق راه می‌افتند و خوزستان را تیره و تار می‌كنند عصبانی می‌شویم و به دولت و به ادره محیط‌زیست بد می‌گوییم.

  • مهدی زارع ۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۰۹:۴۷

    پس از ١٣ سال، جایگاه ما در تاب‌آوری در دنیای امروز کجاست؟

    مهدی زارع*: به سیزدهمین سالروز زلزله پنجم دی‌ماه ١٣٨٢ بم رسیدیم. در آن شب حدود ٢٥ درصد جمعیت شهر بم کشته شدند. زلزله کوماموتو ژاپن در ١٤ آوریل ٢٠١٦ (٢٦ فروردین ٩٥) با یک پیش‌لرزه با بزرگای ٦,٢ در عمق ١٠ کیلومتری آغاز شد و سپس با رخداد زمین‌لرزه اصلی با بزرگای ٧.٢ (در روز جمعه ١٥ آوریل، ٢٧ فروردین که به وقت محلی در اولین ساعات شنبه به وقت ژاپن بود)، ادامه یافت که درمجموع، تلفات ٤٩ نفری از این رخدادهای سلسله‌وار گزارش شد.