شناسهٔ خبر: 18519 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت؛

سه‌گانه تضاد منافع مهندسان، مالکان و شهرداری‌ها/برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان در سراسر کشور/ پیشنهاد کاهش عوارض ساخت و ساز برای رونق بازار مسکن/ یک شب موسیقایی با «چکناواریان» در تالار وحدت

حضور وزیر راه و شهرسازی در کنسرت موسیقی چکناواریان برگزاری نشست میراث فرهنگی و توسعه پایدار و تاکید بر بجای آوردن حق طبیعت و بازنگری در نظام شهرسازی، خریداری ۱۲۱ خانه تاریخی و آغاز مرمت آنها، برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان و بهره برداری از ۳۵۰ هزار واحد مسکن مهر و در نهایت پیشنهاد کاهش عوارض ساخت و ساز برای رونق بازار مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح جدول زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در سلسله نشست های توسعه شهری و منطقه ای پایدار در دانشگاه شهید بهشتی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

کسانی که می خواستند شهر را اداره کنند دیدند به وضعیت امتناع و غیر قابل اداره شدن شهر رسیده‌اند. اولین چیزی که به ذهنشان رسید این بود که شهر را بفروشند. در اوایل فقط پایه کوه را می‌فروختند و ساختمان می‌ساختند اما بعد به تدریج همه منابع زیستی، آب و هوا، رودخانه و همه چیز را به فروش گذاشتند. بنابراین بلافاصله بعد از بحث از جا کندگی با مفهوم کالایی شدن مواجه شدیم که در این مفهوم، همه چیز کالاست.

پاسخ به پرسش های دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

موضوعی که ما در وزارت راه و شهرسازی برای اجرای اندیشه ایران‌شهری دنبال می‌کنیم، اندیشه بازآفرینی شهری است که می‌توانیم آن را جایگزین انواع طرح‌های جامع شهری کنیم.

پاسخ به سوال خبرنگاران؛ تاکید بر بازنگری آیین نامه نظامات اداری مقررات ملی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

همان‌طور که در قانون مصوب سال ۷۵ مجلس شورای اسلامی آمده بازنگری و تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی آن از وظایف هیئت دولت است که نخستین آیین‌نامه‌ها در سال ۷۷ به تصویب دولت رسید؛ ما در بازنگری جدید آیین‌نامه اجرایی قانون نظامات اداری کنترل مقررات ملی ساختمان این روند را طی می‌کنیم تا ضعف‌های فعلی آن برطرف شود. باید این ضعف‌ها برطرف شود و این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت.

سخنرانی در کتابخانه ملی درباره مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

درحال حاضر مهندس ناظر توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انتخاب می‌شود، هزینه‌اش را مالک متقبل می‌شود ولی عملا مهندس ناظر بازرس شهرداری است؛ این امر سه‌گانه‌ای مملو از تعارض در منافع را ایجاد کرده است.

حضور و سخنرانی در خانه گفتمان شهر و معماری (وارطان) و بازدید از نمایشگاه عکس (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آنچه مایه تأسف و غبطه برای من می‌شود این است که تا چه حد مفهوم «ایران» در خود ایران دچار غربت شده و ما از این همه میراثی که داشته‌ایم و منابعی که هنوز برای ما منبع الهام هستند به راحتی گذشته‌ایم.

حضور و سخنرانی در نخستین همایش میراث‌فرهنگی و توسعه پایدار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اگر چه تصور ما در برنامه‌های ۵ ساله توسعه سیستمی کاملا جهانی بوده اما در تمام رویکردها شاهد بودیم که به پارامتر و مشخصه‌ای به نام ایران توجه نشده است.

حضور در کنسرت موسیقی چکناواریان (گزارش تصویری را اینجا ببینید.)

_________________

پاسخ به خبرنگاران درباره محور در حال احداث چرم شهر- قزوین (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچگونه مکاتبه‌ای با وزارت راه و شهرسازی درباره محور در حال احداث چرم‌شهر-قزوین نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

شرکت در پنل تخصصی راه و شهرسازی در نخستین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار و بحث و گفت و گو درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در بحث نوسازی مسکن رویکرد ما متفاوت و تلاش ما در جهت ایجاد همخوانی است. تلاش طرح‌های تهیه شده برای همگنی و استفاده مجدد از آثار تاریخی است. در طول چند سال گذشته ۱۲۱ خانه را خریداری و مرمت کرده و به بخش خصوصی واگذار کردیم و آخرین کار مصوب شورای عالی شهرسازی، شناسایی ۱۶۸ شهر تاریخی بود که ثبت محدوده، مصوبه، دستورالعمل‌ها و ضوابط خاص خود را طلب می کند که به دنبال تهیه آن اسناد هستیم

سخنرانی مهندس بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در نخستین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید توپوگرافی فرهنگی کشور را بشناسیم و تنها به توپوگرافی زمین‌شناسی و سطحی آن اکتفا نکنیم زیرا تنها در آن صورت است که می‌توانیم صحبت از پایداری‌شهری کنیم

سخنرانی محمدرضا واعظ مهدوی معاون علمی و فرهنگی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نخستین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تجربه فرهنگی ما نشان می‌دهد که گذشتگان برای پیشبرد اهداف خود ساز و کارهایی را اندیشه می‌کردند که توام با پایداری باشد.

معاونت مسکن و ساختمان وزرات راه و شهرسازی؛

بازدید از حوزه های امتحانی آزمون ورود به حرفه مهندسان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، آزمون‌هایی بسیار جدی و مهم هستند که فرآیند طراحی و تصحیح پرسش‌ها و همچنین رسیدگی به اعتراضات در آن از یک روند کاملا استاندارد پیروی می‌کند.

حضور در حوزه امتحانی آزمون ورود به حرفه مهندسان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بازدید امروز خود از حوزه امتحانی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که حبیب‌الله بیطرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز وی را همراهی می‌کرد، ضمن گفتگو با داوطلبان و کسب اطلاع از نحوه طراحی سؤالات، با مسئولان برگزاری آزمون نیز گفتگو کرده و در جریان آخرین مراحل فرآیند برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی ساختمان قرار گرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آزمون ورود به حرفه مهندسان محکی جدی برای شناسایی متقاضیان فعالیت در صنعت ساختمان است و باید بیشتر از برنامه‌ریزی‌های موجود، مهندسان را برای ورود به حرفه ساختمان، آموزش داد و سنجید.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر؛

مهرآبادی از اتمام پرونده مسکن مهر با بهره برداری از ۳۵۰ هزار واحد خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پرونده مسکن مهر تا سال آینده با بهره‌برداری از ۳۵۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت در نقاط مختلف کشور بسته می‌شود.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

مدیران عامل شهرهای جدید گزارشی از افتتاح های خود را در سال ۹۵ ارایه کردند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مدیران عامل شهرهای جدید مجلسی و بهارستان از افتتاح سه هزار و ۵۱ واحد مسکن مهر در این دو شهر همزمان با دهه مبارک فجر خبر دادند.

سایر اخبار این حوزه؛

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی از برنامه های استان گفت. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این که شایعه پایتخت فرهنگی نشدن مشهد در سال ۲۰۱۷ سیاسی است، از تخصیص ۱۰ درصدی بودجه ۹۵ خراسان رضوی به این طرح و تهیه اطلس ویژه مشهد خبر داد.

اظهارنظر رئیس کانون سراسری انبوه سازان درباره رونق بازار مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با وضعیت کنونی که در اعطای وام به مردم وجود دارد و منطبق با قیمت‌های مسکن نیست و پشتوانه محکمی نیز ندارد تحرکی در بازار مسکن به‌وجود نخواهد آمد. در حالی‌که سالانه به احداث یک تا یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سال نیازمندیم اما با رکود موجود، همه معادلات به هم خورده و موجب شده تا عملا شاهد سرمایه‌گذاری جدی در این بخش نباشیم.