شناسهٔ خبر: 21712 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

چاره‌اندیشی برای سکونت ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت‌های ناکارآمد/ارائه گزارش وضعیت حاشیه‌نشینی به رهبر معظم انقلاب/ خانه‌دار شدن ۱۱۰ هزار نفر و ساخت ۱۲۵ هزار واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن/ فروش اقساطی ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر

گزارش آخر هفته  ارایه گزارش وضعیت حاشیه‌نشینی از سوی وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهوری و رهبر انقلاب، چاره اندیشی برای سکونت ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت های ناکارآمد، خانه‌دار شدن ۱۱۰ هزار نفر و ساخت ۱۲۵ هزار واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن، برگزاری نخستین همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری در سنندج و جلوگیری از رانت و ایجاد انضباط شهری با انتشار طرح های موضوعی و موضعی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اجتماعی با حضور رئیس جمهور بر محله گرایی و مشارکت محوری در ساماندهی مناطق ناکارآمد شهری تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دولت یازدهم تاکنون بیش از ۲۲۱ پروژه اجرایی در ۲۰ شهر کشور و در ۵۵ محله و همچنین تکمیل و اجرای بیش از ۳۰ پروژه بهسازی محیطی و کمک به ارتقای زیرساخت‌ها و شبکه‌های شهری،  مجموعه اقدامات گسترده‌ای برای کاهش مسائل بافت‌های ناکارآمد و ارتقاء کیفیت زندگی را به اجرا برده است.

گفتگوی وزیر راه و شهرسازی با مجله اشترن آلمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ما پیشنهاد کرده‌ایم که بانک‌های آلمانی از مقامات آمریکایی یک مجوز ویژه بخواهند تا بتوانند مناسبات تجاری با ایران را از سر بگیرند. آنها تاکنون به این پیشنهاد ما ترتیب اثر نداده‌اند. دولت آلمان هم می‌توانست در این مرحله دست به اقدام بزند و مثلاً به بانک‌ها توصیه‌هایی را ارائه نماید.

حضور و سخنرانی در پانزدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با همکاری وزارت کشور پیش‌نویس مصوبه‌ای با عنوان سند ملی پیشگیری و مبارزه با ایجاد بافت‌های حاشیه‌ای در اطراف شهرها تهیه شده که چهارشنبه همین هفته، به هیئت دولت برای تصویب ارائه می‌شود.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

سخنرانی در همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری در سنندج (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در گذشته دولت را در مقام رقابت با بخش خصوصی در نظر گرفته‌ایم در حالیكه دولت در این راستا نقش تسهیل‌كننده دارد و بخش خصوصی محور اصلی اقدامات بوده و شهرداری‌ها مدیریت‌شهری را برعهده دارند.

سخنرانی رئیس دانشگاه کردستان در همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آلودگی زياد، ترافيک زياد، سرانه فضای سبز كم از جمله مشكلات مناطق حاشيه نشينی به وي‌ژه مناطق حاشيه‌ای كردستان است.

سخنرانی دبیر علمی همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

گرچه از سنندج به عنوان یکی از دو شهری یاد می‌شود که بیش از ۵۰ درصد جمعیت آن اسکان غیررسمی دارند اما به عقیده من وضعیت ساکنان این مناطق بحرانی نیست زیرا اسکان غیررسمی در سنندج و همینطور اغلب شهرهای ایران اسکان غیررسمی فقرزده نیست در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان وضعیت بسیار حاد است.

سخنرانی واعظ مهدوی در همایش بین المللی سکونتگاه های فقیرنشین شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

حاشیه نشینی نتیجه ناكارآمدی برنامه ریزی اجتماعی است و اصلاح نظام اولویت‌گذاری، دیده شدن حاشیه نشینان در نظام سیاستگذاری كلان و ایجاد عزم و تعهد مدیریتی و اجتماع محوری و مشاركت مردم از الزامات برنامه ریزی شهری است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنرانی احمد مسجدجامعی در همایش بین المللی سکونتگاه های فقیرنشین شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هم اكنون آمارهای متعددی از تعداد ساكنان حاشیه شهرها در كشور وجود دارد كه عده ای این آمار را ۱۰ میلیون تَن و تعدادی هم ۱۶ میلیون نفر عنوان كرده اند.

سخنرانی ایزدی در نشست با مدیران ادارات بافت استان ها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اساس مطالعه قریب ۵۰۰ شهر بزرگ، کلانشهر و مراکز استان، جمعیت مناطق محروم از یک ششم به یک چهارم جمعیت کل شهر در حدود یک دهه افزایش یافته است.

معاونت معماری و شهرسازی؛

تاکید معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بر جلوگیری از رانت و ایجاد انضباط شهری با انتشار طرح های موضوعی و موضعی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

جلوگیری از رانت در شهرسازی با شفاف‌سازی و افشای اطلاعاتی که نباید پشت درهای بسته بماند در دستور کار شورای‌عالی است.

تشریح جزئیات تطابق طرح‌های جامع و بازآفرینی‌شهری در گفتگو با مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بافت‌های مساله‌دار که می‌تواند بافت فرسوده، بافت حاشیه‌ای، خودرو و یا غیررسمی باشد، بافت‌هایی هستند که در طرح‌های جامع شناسایی شده‌ بودند اما برای حل مشکلات آنها طرح‌های بازآفرینی که طرح های اجرایی هستند وارد می شوند.

معاونت مسکن و ساختمان؛

اظهار نظر کارشناسی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نقش مجوزهای جدید بانک مرکزی در رونق بازار مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بر اساس مجوز جدید بانک مرکزی همه بانک‌ها می‌توانند اقدام به فروش اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) کنند و این اقدام از انحصار بانک مسکن خارج شده است. این کار کمک می‌کند تا میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و همچنین اعطای تسهیلات در این بخش افزایش یابد.

قائم‌مقام وزیر در مسکن مهر؛

 

تشریح برنامه‌ها و شرایط پایان مسکن مهر در سال ۹۵ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حال حاضر برنامه نهایی تکمیل مسکن مهر در سال ۹۵ در حال بسته شدن است. برنامه تکمیل حدود ۱۵ استان به پایان رسیده و قرار شده است که مدیران راه و شهرسازی استانها با اعلام دقیق تعداد واحدهای باقیمانده و مشخص شدن مشکلات، تاریخ نهایی را برای واگذاریها اعلام کنند.

اعلام افتتاح ۴۵۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هم‌اکنون ۳۴۱ هزار واحد در سطح کشور باقی‌مانده که حدود ۴۹ هزار واحد آن از نوع پروژه‌های عارضه‌دار بوده و به مراجع قضایی ارجاع داده‌ شده‌اند. در این راستا همچنین از سوی وزیر راه و شهرسازی نامه‌ای به قوه قضاییه ارسال و درخواست شد تا با دستور ریاست این قوه واحدهای عارضه‌دار در شعب خاصی مورد رسیدگی قرار گرفته و حکم نهایی برای رفع مشکل این پروژه‌ها نیز هرچه سریعتر صادر شود که خوشبختانه در این خصوص دستور لازم صادر و لیست پرونده‌های مطرح در مراجع قضایی از وزارتخانه خواسته شد که این اقدام نیز به سرعت انجام شد.

بانک مسکن؛

تشریح عملکرد سال ۹۴ بانک مسکن و برنامه های عملیاتی سال جاری برای تامین مالی یک میلیون واحد مسکونی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بنا داریم در سال جاری ۱۳۵ هزار میلیارد ریال سپرده جذب کنیم که ۷۰ درصد آن باید از حساب‌های تعهدی (حساب ممتاز و صندوق یکم) باشد.

مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن جزئیات انواع تسهیلات بانک مسکن در سال ۹۴ را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در نیمه دوم سال گذشته وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی رسید که انبوه‌سازان نیز از این تسهیلات استقبال کردند و در نتیجه رشد قابل توجهی در میزان تسهیلات نیمه دوم سال ۹۴ نسبت به ماه‌های قبل از آن را شاهد بودیم.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

اعلام تکمیل پروژه های مسکن مهر با همکاری دستگاه های خدمات رسان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با توجه به متن صریح قانون مسئولیت ساخت واحدهای آموزشی، درمانی، انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب به عهده دستگاه‌های خدمات‌رسان است که در حال حاضر با مجوزهایی که از مجمع عمومی و وزیر راه و شهرسازی اخذ شده است، مشغول ساخت و تامین آنها هستیم که نه تنها مشکلاتی را در بخش مالی ایجاد کرده بلکه زمان افتتاح‌ پروژه‌ها را نیز به تأخیر انداخته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از خلف وعده وزارت نیرو برای تامین زیرساختهای مسکن مهر پردیس خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تاکنون کمک‌های زیادی به آب و فاضلاب شده و همه تعرفه‌های انشعاب آب، برق و گاز پرداخت شده است اما به علت کمک زیاد شهرهای جدید دستگاه‌های ذیربط وظایف ذاتی خود را فراموش کردند.

مرکز تحقیقات راه،   مسکن و شهرسازی؛

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از پایان تدوین پیش نویس ویرایش جدید مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در شهریورماه سال جاری خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی پرداختن به رویه‌های بتنی است که از لحاظ عمر و استحکام نسبت به آسفالت برتری‌هایی دارد. ضمن اینکه ایران چهارمین تولیدکننده سیمان در دنیاست که با توجه به رکود صنعت ساختمان و توقف پروژه‌های سدسازی در داخل، سالانه ۱۰ میلیون تن مازاد تولید داریم. به همین دلیل سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی با توجه به توقف صادرات، بر مصرف این ظرفیت بالای تولید سیمان در داخل کشور بود که رویه‌سازی بتنی جاده‌های کشور در دستور کار قرار گرفت.