شناسهٔ خبر: 45658 - سرویس بنادر و دریانوردی

بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت:

۱۱ میلیون جابه جایی دریایی در ۷ ماهه سال ۹۶/ تلاش برای ایجاد فضای رقابتی با كریدورهای بین‌المللی/ سرمايه‌گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومان در بنادر كشور

گزارش آخر هفته برگزاری همایش بین‌المللی حمل‌و‌نقل و لجستیک، افزایش ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی در کیش، اعلام سرمایه‌گذاری ۳۰۰۰ میلیاردتومانی در بنادر کشور، جابه‌جایی ۱۱ میلیون نفری دریایی در ۷ ماهه سال جاری، افزایش ۵۴ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر و ۸۵۰ میلیاردتومان اعتبار برای اجرای فاز ۳ بندر شهید رجایی بخشی از مهمترین اخبار حوزه بندر در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی حمل و نقل و لجستیک ضمن تشریح مزایای رقابتی با سایر کریدورهای بین‌المللی، گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای كه افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند پس به این نتیجه می‌رسیم كه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تكیه كنیم.

آخوندی ادامه داد: زمانی كه به سمت مزیت‌های رقابتی حركت می‌كنیم تمام شاكله ذهنی و منطق تصمیم‌گیری ما تحت‌تاثیر قرار گرفته و باید تغییر كند. بنابراین ما در كنار ایجاد زیرساخت‌های فیزیكی اعم از بندر، جاده، ریل و... باید به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری همچون قوانین، مقررات باثبات، تعهد به ایفای قراردادها، پایداری به قوانین، حاكمیت قانون، عدم تغییر متوالی مقررات، آموزش و داشتن توانایی كاركرد در سطح جهانی كه مسائل واقعی و اصلی ما هستند برویم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

احیای تاریخ ارتباطات دریایی در منطقه

آخوندی در هفته‌ای که گذشت در پیامی به سه کشور ایران، هند و افغانستان، ورود نخستین محموله گندم از بندر هند به بندر چابهار و ترانزیت آن از ایران به افغانستان را در راستای تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین سه کشور فوق، تبریک گفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

استفاده از مدیریت صاحب‌خانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این مطلب که به منظور توسعه بنار، ۳۰۰۰ میلیاردتومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری شده است، گفت: استفاده از مدیریت صاحب‌خانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بنادر از رویکردهای سازمان است و در این مدل زیرساخت‌های بندری، حوضچه های آرامش، موج شکن و اسکله، توسط بخش دولتی و در مقابل روبناها، تجهیزات و پس‌کرانه‌ها برای توسعه مراکز لجستیکی، توزیع و فعالیت‌های دربرگیرنده ارزش افزوده توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

خارج‌کردن ۱۸۲ فروند مغروقه از رودخانه‌های اروند و کارون

راستاد همچنین در هفته گذشته از اسکله‌ها، محوطه‌ها، پس‌کرانه‌ها، پایانه ریلی و مسافری مجتمع بندری خرمشهر، بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در دست اجرا، شناورسازی مغروقه‌ها و لایروبی اروندرود قرار گرفت. راستاد گفت: در مجموع ۱۸۲ فروند مغروقه از رودخانه‌های اروند و کارون خارج شده و همچنین سال گذشته قراردادی برای خارج‌سازی ۳۹ فروند مغروقه با اعتبار ۶۲ میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد شد که تاکنون ۲۱ فروند آن عملیاتی شده و خارج‌سازی مغروقه‌های دیگر همچنان ادامه دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی در کیش

مدیرکل اداره بندر و دریانوردی کیش از افزایش ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی در آن بندر و همچنین افزایش ۲۴ درصدی حجم ترابری مسافران و گردشگران دریایی در تنها بندرگاه جزیره مرجانی خلیج‌فارس خبر داد و گفت: طی هفت ماه اخیر، بالغ بر دو هزار و ۴۱ تن از این‌گونه کالاها به خارج از کشور صادر شد. همچنین، واردات کالاهای غیرنفتی رقمی بالغ بر ۲۸ هزار و ۶۴۹ تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امام‌خمینی (ره)

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، با اشاره به این مطلب که در نهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تازه‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندر امام‌خمینی (ره) معرفی شد، گفت: استقبال بخش خصوصی از طرح‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی (ره) ثمربخش بوده است و این بندر با تعریف فازهای توسعه‌ای با هدف افزایش خدمات لجستیک بندری، زمینه‌های مساعد برای فعالیت‌های بیشتر بخش خصوصی در حوزه خدمات دریایی و بندری را فراهم آورده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت تشکیل کمیسیون سواحل، بنادر و توسعه دریانوردی در مجلس

تقی امیراسماعیلی مشاور فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر، تعداد ۱۶ کمیسیون در مجلس فعالیت می‌کنند و صرفا کمیته‌ای در کمیسیون عمران در زمینه بنادر و دریانوردی وجود دارد که پاسخگوی نیاز جامعه بزرگ ساحلی، بندری و دریایی ما نیست و بی‌تردید تشکیل کمیسیونی به همین نام، ضروری و حیاتی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۲۵ درصدی گردشگری دریایی در بندر خرمشهر

سازمان بنادر و دریانوردی در گزارشی، آمار گردشگری دریایی را در هفت ماهه نخست سال جاری (۹۶) منتشر کرد. بر این اساس، در سال جاری، ۱۱ میلیون جابه جایی دریایی در هفت ماهه نخست سال به ثبت رسیده است و بندر خرمشهر نیز شاهد رشد ۲۵ دردصدی گردشگری دریایی بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۵۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری کانتینری در بندر بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر از افزایش ۵۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری کانتینری در بندر بوشهر در هفت ماه سال جاری (۹۶) خبر داد و گفت: حمل کالاهای تجاری کانتینری به عنوان مهم‌ترین روش در صادرات و واردات محسوب می‌شود که در این راستا بندر بوشهر از جایگاه مهمی در این حوزه برخوردار است. همچنین، با توجه به اینکه  بندر بوشهر به عنوان دومین بندر کشور در تخلیه و بارگیری کانتینر محسوب می‌شود، توجه به توسعه زیرساخت‌ها این بخش در اولویت قرار دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید نمایندگان مجلس از پروژه مجتمع بندری نگین و بندر تجاری گناوه

منصور آرامی عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی به همراه برخی از نمایندگان مجلس از مجتمع بندری نگین و بندر تجاری گناوه بازدید کرد و درجلسه‌ای که با حضور فرماندار شهرستانی بوشهر انجام شد، شرکت کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در هفته گذشته، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اعلام بهره‌برداری از مرحله اول فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی و همچنین نصب تجهیزات استراتژیک جدید در آن بندر، گفت: برای اجرای فاز ۳ بندر شهیدرجایی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیاردتومانی می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)