شناسهٔ خبر: 46476 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

سومین سفر وزیر راه‌و‌شهرسازی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه/ ۴۸ میلیاردتومان اعتبار از سوی دولت برای اسکان‌موقت زلزله‌زدگان/ هشدار شورای‌شهر به ناامنی ساختمان‌های بیمارستانی پایتخت

گزارش آخر هفته  سفر سوم وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، جزئیات پرداخت تسهیلات بدون سپرده بانک‌مسکن، تخصیص ۴۸ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای اسکان‌موقت زلزله‌زدگان و هشدار شورای‌شهر تهران نسبت به ناامنی ساختمان‌های بیمارستانی پایتخت و شناسایی ۲۴۳ ساختمان ناایمن در مناطق ۱۱ و ۱۲ از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سفر سوم وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله زده کرمانشاه همراه با معاون اول رئیس جمهوری، اتخاذ تصمیمات مهم برای بازگشت زندگی، کار و تولید در مناطق زلزله‌زده، تشریح ۲۵ اقدام موثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه های سخت افزای و نرم افزاری در ۱۰۰ روز دولت دوازدهم، هشدار شورای شهر تهران نسبت به ناامنی ساختمان های بیمارستانی پایتخت، اعلام مجازات مجریان متخلف ساختمانی در زلزله کرمانشاه بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، بررسی فرآیندهای مفهوم‌سازی و اجرای ترمینال‌گالری سلام در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره)، جزئیات پرداخت تسهیلات بدون سپرده بانک مسکن، تاکید بر تغییر نگرش در نظام برنامه‌ریزی سیاست‌های توسعه‌شهری، آغاز اقدامات اجرایی جهت تامین اسکان موقت زلزله زدگان روستایی و تخصیص ۴۸ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای اسکان موقت و همچنین جزئیات مصوبات هشت بندی سی و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بخشی دیگر از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

سفر سوم وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله زده کرمانشاه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سومین سفر خود به مناطق زلزله زده کرمانشاه که با معاون اول رئیس جمهوری انجام گرفت، ضمن بازدید از روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان و نحوه اجرای برنامه بازسازی خانه‌های تخریب‌شده، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه حضور یافت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در ۱۵ روز گذشته، اقدامات گسترده ای توسط دولت و سایر نیروها برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده انجام شده است و تلاش‌ها برای کمک و اسکان مردم در مناطق زلزله‌زده بیشتر خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

دیدار صمیمی وزیر راه و شهرسازی با زلزله زدگان در کمپ شهر ثلاث باباجانی

همچنین آخوندی در دومین سفر خود به استان کرمانشاه که روز پنج شنبه دوم آذرماه انجام شد با زلزله زدگان در کمپ شهرستان ثلاث باباجانی پس از اتمام جلسه مدیریت بحران استان دیدار و گفتگو کرد و از روند نحوه پرداخت تسهیلات و چگونگی بازسازی و اسکان دائم و موقت زلزله‌زدگان از آنها نظرخواهی کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هشدار شورای شهر تهران نسبت به ناامنی ساختمان‌های بیمارستانی پایتخت

در هفته گذشته، همچنین نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نسبت به ناامن بودن بیمارستان های پایتخت هشدار داد و گفت: بر اساس گزارش شهرداری در مناطق ۱۱ و ۱۲ شهر تهران، ۲۴۳ ساختمان ناایمن وجود دارد. هم اکنون، بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های تهران، عمری بالای ۴۰ سال دارند و این در حالی است که بیمارستان‌ها به جای آنکه مکانی برای کاهش دردهای مردم باشند با تبدیل شدن به ناامن‌ترین اماکن شهر، دردری بر دردها افزوده‌اند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تایید چهارچوب مفهومی ایجاد ترمینال گالری سلام در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)

همچنین در هفته گذشته ایجاد ترمینال گالری سلام در فرودگاه بین‌المللی امام‌خیمنی (ره) با حضور معاونان مسکن و شهرسازی، مسئولان فرودگاه بین‌المللی، هنرمندان و صاحبنظران عرصه معماری و هنر کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد که در نهایت نیز در جلسه ای دیگر با حضور وزیر راه و شهرسازی نسخه نهایی چهارچوب مفهومی ایجاد ترمینال گالری سلام به آن مقام ارایه شد و مفاهیم اصلی موردنظر و توافق شده در گام نخست؛ مفهوم‌سازی با نظر نهایی وزیر راه و شهرسازی، تایید شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه مشاوره‌های حقوقی- قضایی به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه

حسین معصوم مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که مشاوره های حقوقی- قضایی رایگان به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه ارایه خواهد شد، گفت: مجریان متخلف ساختمانی در زلزله اخیر کرمانشاه در صورت محرز شدن مجرم بودن، مجازات می شوند که قطعا نظر کمیته کارشناسی وزارت راه و شهرسازی در این امر، ملاک عمل دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز اقدامات اجرایی برای تامین اسکان موقت زلزله‌زدگان روستایی

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اختصاص ۳ میلیون به هر خانوار روستایی در جهت احداث کانکس اقدام کرده است که پس از ساخت و تحویل واحدهای مسکونی نیز از آن‌ها پس گرفته نشده و در محل باقی‌می‌ماند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات مصوبات ۸ بندی سی و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

همچنین در هفته گذشته مصوبات سی و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش کارگروه ارتقا اقتصادی و مشارکت‌های مردمی و تسهیلات و طرح تکاپ، ارائه گزارش اطلس آسیب‌های اجتماعی کشور توسط معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماع ی و همچنین ارائه برنامه و بودجه بازآفرینی شهری محلات هدف در برنامه ششم طی ۸ بند اعلام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات پرداخت تسهیلات بدون‌سپرده بانک‌مسکن

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن با اعلام این مطلب که ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده به متقاضیانی که نوبت دریافت تسهیلات آن‌ها فرارسیده است و از سقف تسهیلات استفاده می‌کنند پرداخت می‌شود، گفت: تسهیلات جدید (به غیر از تسهیلات جعاله) با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله، ‌ ارایه خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)