شناسهٔ خبر: 56666 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن در استان‌ها:

تلاش برای ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد در مناطق ناکارآمد/ جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی و تصرف اراضی دولتی در چابهار/ نظرسنجی از مردم در خصوص بازآفرینی محله‌ها برای نخستین بار در کشور

گزارش آخر هفته تلاش برای ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد در مناطق ناکارآمد، جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی و تصرف اراضی دولتی در چابهار، نظرسنجی از مردم در خصوص بازآفرینی محله‌ها برای نخستین بار در کشور و پیشرفت ۵۴ درصدی بازسازی ۳۰ هزار واحد مسکونی زلزله‌زده کرمانشاه از مهمترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

لرستان

محمد نهاوندیان معاون رئیس‌جمهور در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان لرستان گفت: بافت‌های ناکارآمد سبب افزایش آسیب‌پذیری جانی جامعه می‌شود که طی ۵ سال آینده به این موضوع خاتمه خواهیم داد و در این مدت ساخت ۲۰۰هزار واحد در سال را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

آذربایجان شرقی

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: یقین داریم هیچ کدام از دستگاه‌های دولتی اراضی خود را اعلام نمی‌کنند بنابراین شهرداران مکلفند اراضی دستگاه‌های دولتی را شناسایی کرده و بدون نیاز به ارائه شماره ثبت کافی است یک آدرس اعلام نمایند.

هوشنگ عشایری در ستاد بازآفرینی پایدار استان آذربایجان شرقی به ایراد سخنانی پرداخت، با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری یکی از برنامه‌های اصلی دولت جمهوری اسلامی ایران پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری است، ادامه داد: فرصت تبیین و تدوین برنامه ملی بازآفرینی شهری برای احیا شدن ایجاد شده است. این روزها مردم انتظار دارند که اقدامات مناسبی از جانب دولت و حاکمیت مبنی بر ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و افزایش کیفیت زیست‌پذیری محله‌های هدف بازآفرینی شهری انجام شود.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، استان آذربایجان ­شرقی با مساحت ۴۵ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع، جمعیتی بالغ بر سه میلیون و ۹۰۹ هزار نفر را در خود جای داده که حدود ۵۱۰ هزار نفر از آن‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

سیستان و بلوچستان

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تمدید مهلت مصوبه سنددار شدن تعدادی از خانه های تصرفی در حاشیه شهر چابهار خبر داد.

حمیدرضا عظیمیان درباره بازدید از بافت های مشکل دار، در جمع خبرنگاران گفت: همراه با تعدادی از معاونان وزیر راه و شهرسازی و استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق حاشیه ای شهر چابهار بازدید کرده و در جلسه ای در فرمانداری این شهر درباره نحوه رسیدگی به مشکلات ساکنان این بافت ها مذاکره و گفتگو کردیم.

جلسه کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ شهر زاهدان با حضور مسوولان عمرانی و شهرسازی استان و بررسی ۱۴ موضوع تشکیل شد.

خراسان رضوی

نشست مشترک هیئت‌های اجرایی و نظارت هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شد و آن استان مقام اول ثبت نام کاندیداهای هیات مدیره نظام مهندسی را در کشور، کسب کرد.

همدان

فرهاد فرزانه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از تشکیل جلسه کمیسیون ماده پنج طرح تفصیلی شهر همدان در محل دفتر معاونت امور عمرانی استانداری همدان با حضور اعضاء کمیسیون خبر داد.

فارس

امیر فلاح رئیس هیئت اجرایی هشتمین دور انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان فارس گفت: درحالی‌که مرحله ثبت‌نام کاندیداهای این دوره از انتخابات به پایان رسیده بررسی مدارک واجدین شرایط در حال انجام است.

علی بیت الهی دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات راه ومسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: از لحاظ وجود گسل‌های زلزله زا گسل‌های متعددی در استان فارس وجود دارد و بیش از ۵۰ گسل بزرگ و فعال در استان فارس شناسایی شده که باید کاملاً هوشیار به فعالیت این گسل‌ها باشیم.

اصفهان

در كميسيون ماده ۵ استان ۳۷ مورد از موارد اصلاح، تعيين و دقيق سازی خط بدنه، تقليل و يا تعريض عرض گذر و دیگر موارد مربوط به شهر اصفهان و دیگر شهرهای استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان از رفع مشکلات ۸۸ هکتار از اراضی شهرک علامه امینی هرند طی چند روز آینده خبر داد.

جنوب کرمان

محمد ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان از احداث سه مرکز فرهنگی در محله کلرود، رهجرد، حسین‌آباد شهرستان جیرفت خبر داد.

کرمانشاه

مسعود شریفی مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه گفت: برای تسریع در جریان ارتقای وضعیت محله، پروژه‌هایی با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان در محلات آقاجان، ده مجنون و محلات حاشیه‌ای انجام شد.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن کشور گفت: تا قبل از فصل زمستان بازسازی تمام واحدهای روستایی خسارت دیده بر اثر زلزله در استان کرمانشاه تمام خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از بهره برداری ۳ هزار واحد مسکن مهر استان تا پایان سال ۹۷ خبر داد.

قم

حسن صبوری رئیس دستگاه نظارت هشتمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم گفت: درحالی‌که مرحله ثبت‌نام کاندیداهای این دوره از انتخابات به پایان رسیده بررسی مدارک واجدین شرایط، وفق برنامه زمانبندی قانونی و بر اساس نظامنامه ابلاغی انتخابات از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی توسط هیات اجرائی منتخب در حال انجام است.

کردستان

مصطفی رضایی، رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی سندج گفت: یازده پروژه در حال اجرای طرح بازآفرینی شهری سنندج مربوط به حوزه تاریخ شهری است و حفظ اصالت تاریخی از اولویت‌های بازآفرینی شهری است.

قزوین

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با وجود مخالفت‌های موجود، همه بررسی و تلاش‌های لازم برای اجرای یک پروژه با رویکرد گردشگری در طرح محله بلاغی به کار گرفته شد که البته اگر در طرح پیشنهادی مشاور تغییرات کمتری صورت می گرفت شاهد طرح اثرگذار و ماندگارتری در سطح کشور می‌بودیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: از ۳۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده برای این اداره کل جهت طرح توسعه امامزاده حسین (ع) ۱۵۸ میلیارد ریال محقق شده است.

سمنان

با تلاش و پیگیری ماموران یگان حفاظت اداره کل مسکن و شهرسازی این استان و پرسنل واحد املاک و حقوقی اداره مسکن و شهرسازی شهرستان گرمسار و همکاری ماموران نیروی انتظامی و با حکم قضائی دادگستری شهر ایوانکی، از ۴۰۰۰۰ متر مربع اراضی ارزشمند این شهر به ارزش تقریبی ۱۴میلیارد ریال، رفع تصرف و خلع ید شد.

مازندران

جلسه تبیین آئین نامه اجرائی ماده ۴ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری با حضور روسای هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان، هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی استان، سازمان نظام مهندسی ساختمان، مدیران امور شعب بانک مسکن و جامعه مهندسان مشاور استان در اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آمل از بهسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی خبر داد.

ستاد شهرستانی بازآفرینی سوادکوه شمالی با حضور شهردار شیرگاه و سایر اعضا در محل شهرداری برگزار شد.

ایلام

جلسه كارگروه امور زيربنايی شهرهای آبدانان، دهلران، اركوازملكشاهی و مهران در اداره كل راه وشهرسازی استان ايلام برگزار شد.

جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر ایلام در معاونت امور عمرانی استانداری ایلام برگزار شد.

آخرين وضعيت پروژه های عمرانی راه و شهرسازی شهرستان دهلران در نشست مديركل راه و شهرسازی استان ايلام با فرماندار و امام جمعه اين شهر تشريح شد.

گلستان

حسین محبوبی، مدیر کل راه و شهرسازی این استان گفت: در چهار ماهه اول سال جاری ۱۸۳ واحد مسکونی جهت دریافت تسهیلات بافت فرسوده در استان گلستان به بانک عامل معرفی شدند.