شناسهٔ خبر: 62278 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت

برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكونی تقدیم رییس‌جمهوری شد/ افزایش وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان تا ۱۱۰ میلیون تومان در برنامه بازآفرینی شهری/ انتخاب ۵ شهر برای تدوین طرح جامع شهری با رویکرد جدید/تشریح مزیت‌های روش جدید تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید

گزارش آخر هفته  ارائه برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكونی به رییس‌جمهوری از سوی وزیر راه و شهرسازی، خبر افزایش وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان تا ۱۱۰ میلیون تومان در برنامه بازآفرینی شهری از سوی مدیرعامل شرکت بازآفرینی، اعلام انتخاب ۵ شهر برای تدوین طرح جامع شهری با رویکرد جدیدبه وسیله معاون معماری و شهرسازی و تشریح مزیت‌های روش جدید تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی به شرح زیر است:

هدف ما ایجاد تعادل میان تقاضا و تولید در بازار مسکن است

محمد اسلامی پس از برگزاری جلسه با حضور استاندار گلستان و مدیران کل استانی در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: وظیفه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن به موجب قانون اساسی، فراهم کردن زمینه خانه دار شدن مردم جامعه با اولویت قشر متوسط وکم درآمد است.

وی افزود:‌ با توجه به رکود تولید مسکن در کشور مهمترین برنامه ما جریان‌سازی تولید با هدف ایجاد تعادل بین سیر تقاضا و سیر تولید است.

انتشار گزارش تحولات بازار مسکن آبان ماه شهر تهران توسط معاونت مسکن وزارت راه

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارش تحولات مسکن شهر تهران در آبان ۹۷ را منتشر کرد که بر اساس آن تعداد معاملات مسکن در پایتخت نسبت به ماه قبل امسال (مهرماه۱۳۹۷) ۲۶.۶ درصد کاهش داشته است.

چالش‌های شهرسازی در شهرها به رییس‌جمهوری ارایه می‌شود

عضو کابینه دولت دوازدهم با اعلام اینکه به زودی جلساتی را با رییس‎جمهوری در مورد مباحث حمل و نقل و همچنین معماری و شهرسازی تشکیل می‌دهد، گفت: از مدیران معماری و شهرسازی انتظار دارم که روی موضوعات مرتبط با شهرسازی و معماری و همچنین حمل و نقل در استان‌های خود بررسی و مطالعه همه‌جانبه‌ای انجام دهند تا بتوانیم بر اساس پژوهش‌های میدانی و مطالعات واقعی که انجام می‌شود سخنی واحد و یکپارچه را برای ارایه مطالب به رئیس‌جمهوری داشته باشیم.

بناهای واجد ارزش در محلات هدف بازآفرینی حفظ شود

وزیر راه و شهرسازی در زمینه مبحث بازآفرینی بناهای تاریخی و واجد ارزش بیان کرد: ما در این مسیر باید به حفظ بناهای واجد ارزش و احیای مناطق فرسوده بپردازیم و نکته‌ای که در این مرحله حایز اهمیت است این است که با تکیه بر یک منطق باززنده‌سازی به تمامی خدماتی که می‌توانند مکمل فضاهای فرهنگی، علمی، پژوهشی و مذهبی در جوار حرم باشند دست پیدا کنیم.

تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های باقی مانده سایت مسکن مهر کشور

احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در جلسه نشست رئیس‌جمهور با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول دولت تدبیر و امید سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شده است گفت: تعداد کل واحدهای مسکن مهر کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده که تاکنون تعداد یک میلیون و ۷۱۷ هزار واحد تکمیل و تحویل و یک میلیون و ۶۷۳ هزار واحد به مرحله فروش اقساط شهری رسیده‌اند.

تشریح مزیت‌های روش جدید تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست رئیس‌جمهوری با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی به تشریح آخرین وضعیت شهرهای جدید پرداخت. وی در حالی که تاریخ ایجاد شهرهای جدید را به وسعت آغاز شهرنشینی دانست، گفت طرح ایجاد شهرهای جدید فعلی در ایران، از سوی وزارت مسکن و شهرسازی سابق در دهه ۱۳۶۰ به هیأت دولت پیشنهاد و در سال ۱۳۶۴ به تصویب دولت رسید. در این راستا شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در سال­ ۱۳۶۸ به منظور ایجاد شهرهای جدید شروع به تأسیس شرکت های عمران وابسته در استان‌های مختلف کرد.

ساخت ۲۸۹۴۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به اتمام رسید

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در نشست رییس‌جمهوری با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی گزارشی از روند بازسازی مسکن مناطق آسیب‌دیده از زلزله سال گذشته استان کرمانشاه را تاکنون ارایه کرد.

بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این زلزله حدود ۳۷ هزار واحد مسکونی که ۱۰ هزار واحد آن شهری و ۲۷ هزار واحد آن روستایی هستند، تخریب شدند و حدود ۶۳ هزار واحد نیز که ۴۳ هزار واحد شهری و ۲۰ هزار واحد روستایی بودند نیازمند تعمیرات جزئی تا کلی تشخیص داده شدند.

انتخاب ۵ شهر برای تدوین طرح جامع شهری با رویکرد جدید

محمد سعید ایزدی در نشستی با معاونان معماری و شهرسازی کلان‌شهرهای ایران بعد از استماع صحبت‌های آن‌ها، مباحث مطرح‌شده در این نشست را بسیار اضطراری دانست و گفت: باید برای تعیین تکلیف موارد مذکور سریعاً اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین باید تلاش شود تا راه‌حلی مناسب برای یافتن یک فهم مشترک از مسائل و تحولات پیش روی شهرسازی کلان‌شهرها از سوی دولت و شهرداری‌ها پیدا شود.

وی با اشاره به اینکه علت بسیاری از مشکلات کلان‌شهرها در دوری دولت و شهرداری‌ها از همدیگر است افزود: امیدوارم با چنین جلساتی این دوری کمتر شده و هر دو مجموعه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

​۴ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیای بافت‌های ناکارآمد پرداخت می‌شود

هوشنگ عشایری در نشست رئیس‌جمهوری با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان این وزارتخانه با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی ۲ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان برای نوسازی بافت فرسوده تصویب کرده است تصریح کرد: اعتبار مذکور از سوی صندوق توسعه ملی تأمین‌شده و بنا است تا بانک مسکن نیز به‌عنوان بانک عامل همین میزان اعتبار را برای نوسازی بافت فرسوده تأمین کند.

وی بابیان اینکه در صورت تأمین این منابع می‌توانیم تسهیلاتی به میزان ۴۰ الی۵۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد بدون سپرده‌گذاری به متقاضیان اختصاص دهیم افزود: البته رقم تسهیلات مذکور طبق جلسات و نظرات توسعه گران با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت ناکافی است.

برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكونی تقدیم رییس‌جمهوری شد

محمد اسلامی در  دیدار رئیس‌جمهوری با وزیر و معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكونی تا اتمام برنامه ششم تصریح كرد: در بخش مسكن از سیاست‌های انقباضی به سمت رویكردهای انبساطی تغییر رویه داده‌شده است و باید از جریان پایدار تولید مسكن در كشور با تخصیص زمین و تسهیلات ساخت اطمینان حاصل شود.

عقب ماندگی‌های بخش مسکن جبران شود

دکتر روحانی ر دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی  خاطرنشان کرد: مسکن و شهرسازی و بخش حمل و نقل هر کدام مقوله بسیار مهم و گستره بزرگی را شامل می‌شود و در شرایط تحریم نیازمند کارهای ویژه‌ای در این حوزه‌ها هستیم و امیدواریم با توجه به مسئولیت سنگینی که بر دوش دو وزارتخانه مذکور قرار دارد، بهتر از شرایط گذشته شاهد خدمات آنها باشیم.

رییس جمهوری با قدردانی از زحمات وزرا و تیم قبلی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، اظهار امیدواری کرد وزرای جدید با هماهنگی و تلاش مضاعف بتوانند بر مشکلات غلبه کرده تا عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم به راحتی انجام گیرد.

تکلیف مدیران استانی برای گزارش‌دهی از روند اجرای طرح‌های جامع حمل ونقل و طرح‌های جامع شهری

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تحقق سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در سراسر کشور، در جمع مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور گفت: انتظار می‌رود اولین نتیجه این کارگاه ارایه گزارشی جامع از سوی مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور از روند طرح‌های جامع حمل و نقل و طرح جامع توسعه و عمران از شهرهای خود باشد و روند هم‌راستایی و یا تقابل این دو طرح مهم را با هم مورد بررسی قرار دهند.

ضرورت هم‌راستایی طرح‌های توسعه شهری با طرح‌های حمل و نقلی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر تلاش وزارت راه و شهرسازی برای هم‌راستا کردن اجرای طرح‌های توسعه شهری با اجرای طرح‌های توسعه حمل و نقل، گفت: کلیات سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در ۲۵ شهریورماه سال‌جاری به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسید و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در تهیه و تصویب این سند سهم عمده‌ای داشت.

انتصاب مدیرعامل شهر جدید پردیس

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طی حکمی از سوی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، سید مهدی هدایت به عنوان مدیرعامل جدید شرکت عمران شهر جدید پردیس منصوب شد.

ساخت شهرهای جدید در کلانشهرها به تعادل بازار مسکن کمک می‌کند

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ گفت: سیاست ایجاد شهرهای جدید از اواخر دهه ۶۰ و با هدف تعادل بخشی به بازار مسکن در کلانشهرها شکل گرفت.

او افزود: به دلیل دشواری مدیریت بازارمسکن در کلانشهرها دولت با ابتکار مشخص به سیاست شهرهای جدیدروی آورد که اغلب این شهرها در اصفهان، مشهد و تبریز تاسیس شده اند و در هریک از  ۱۹ شهر جدید حدود یک میلیون نفر اسکان پیدا کرده اند که ظرفیت سه میلیون نفر را هم دارد.

افزایش وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان تا ۱۱۰ میلیون تومان

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: در جلسه ای با کمیسیون اقتصاد مجلس، بانک مسکن و وزیر راه و شهرسازی، توافق شد برای انبوه سازان و سازندگان حرفه ای ۷۰ میلیون تومان وام بدون سپرده گذاری با سود ۱۸درصد علاوه بر وام ۴۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹درصد در نظر گرفته شود. در مجموع وام ساخت مسکن برای انبوه سازان به ۱۱۰ میلیون تومان بالغ می شود.

ماجرای تغییر کاربری زمین حسینه سعادت‌آباد به ساختمان تجاری-مسکونی

حسین معصوم  درباره تخلف در تغییر کاربری یک قطعه زمین در سعادت آباد که برای ساخت حسینیه واگذار شده بود، گفت: در سال ۸۵ به تعدادی از نمایندگان وقت، قطعه زمینی در خیابان درختی سعادت آباد با کاربری تجهیزات شهری برای ساخت حسینیه واگذار شده بود اما این افراد برخلاف قانون، کاربری آن را تغییر داده و در حال ساخت طبقات با کاربری نامعلوم مسکونی یا تجاری هستند.

وی ادامه داد: این افراد زمین را بدون اینکه حق واگذاری داشته باشند به فروش می‌رسانند و آنها هم با فرایندهای نامتعارف شهرداری را ملزم به صدور پروانه می‌کنند. کاربری این قطعه زمین تجهیزات شهری بوده و افراد این زمین را برای ساخت حسینیه از وزارت راه و شهرسازی ( سازمان ملی زمین و مسکن) گرفته بودند.